NavigátorVilág – Dunai hajózás online konferencia

Kiírták a pályázatot a 3-as metró meghosszabbítására

Megjelent a közbeszerzési hirdetmény a 3-as metró káposztásmegyeri meghosszabbításának tervezésére. Ha meglesz ameghosszabbításhoz szükséges 120–130 milliárd forint, 2021 után elkezdődhet az építés.

A kiírás szerint a tender győztese hárommilliárd forintért tervezheti a vonal meghosszabbítását. A terveknek négy új állomást kell majd tartalmazniuk. Az első kettő még kéreg alatti (Rózsa u. és Rákospalota-Újpest), aztán a metró feljönne a felszínre, és a jelenlegi villamospálya nyomvonalán haladna a káposztásmegyeri (a vasúttal közös) végállomásig.

A végállomáson egy több ezer férőhelyes P+R parkoló épülne. A terveknek tartalmazniuk kell a Megyeri út külön szintű átvezetését a Budapest–Vácvasútvonal alatt, járdával, kerékpáros átvezetéssel, kapcsolódó közúti csomópontok tervezésével.

A 3-as metró felújításának előkészítésekor megvizsgálták a vonal északi és déli meghosszabbításának lehetőségeit. Kiderült, hogy a déli irány nem működne hatékonyan, észak felé viszont javasolt a meghosszabbítás. Maga a pályaépítés nem lenne nagyon drága, hiszen egy rövid szakaszon a kéreg alatt menne a metró, azután pedig a mostani villamosvonal helyén. Ez becslés szerint 60–70 milliárd forintba kerülhet.

A gond az, hogy a meghosszabbításhoz már nem jó a jelenlegi (a felújításkor nem cserélt) automata vezérlési rendszer (az elavult AVR), ahhoz pedig, hogy kiépüljön a meghosszabbítás, le kellene cserélni az egész rendszert a 2-es metróban is használt, modern CBTC irányításra. Ez óriási pénz, plusz 50–60 milliárd forint. Tehát ha 2020-2021 körül meg is lesz a káposztásmegyeri meghosszabbítás építési engedélye, a költség miatt nem túl nagy a beruházás esélye. Azt ugyanis meghatározza, hogy a mostani felújításnál megmaradt a régi AVR, és a vonal járműparkját is úgy modernizálták a felújított orosz kocsikkal, hogy azokba visszaszerelték az AVR-t.

A hosszabb vonalra viszont több vonat kellene (plusz hat–nyolc szerelvény), amihez nincs AVR, de nem is lenne érdemes elavult rendszerrel felszerelni. Az AVR rendszert a BKV-nak úgyis le kell majd cserélnie a 2020-as években, ezután jöhetne csak a meghosszabbítás. A plusz vonatok várhatóan azonos családba tartoznak majd a 2-es metróra (licenc alapján) gyártandó hazai vonatokkal. Ezekre az előzetes elvi típusengedély hamarosan elkészül (ez határozza meg, milyenek legyenek a vonatok paraméterei), a végleges típusengedélyt majd a prototípus kapja meg az előírt feltételek teljesítése alapján.

 

portfolio.hu