NavigátorVilág – Dunai hajózás online konferencia

A Fekete-tengertől az Északi-tengerig

A Fekete-tengertől az Északi-tengerig

A DDSG Mahart a First-DDSG Logistics Holding GmbH tagjaként több mint 125 éves tapasztalattal rendelkezik a dunai hajózásban. Szárazáru-fuvarozással, nehéz- és projektáruk szállításával, valamint három saját úszódaru alkalmazása mellett átrakással is foglalkoznak. A Dunai Hajózás konferencián Mátyás Tibor, a DDSG Mahart ügyvezető igazgatója (a képen) és Sendula Péter, a First-DDSG Logistics Holding magyarországi képviselője tartott előadást az aktualitásokról.

A társaság 3500 km-nyi vízi úton fuvaroz, a forgalmak kisebb részét önjáró hajókkal a nyugati (rajnai) vonalon. A keleti vonalon évente több mint 1 millió tonna vasércet szállítanak a fekete-tengeri Izmailból a linz-i vasműbe. A felső-dunai szakasz (Upper Danube) a Szerbia és Németország közötti, a U-S szakasz (Ukraine-Serbia Line) a Szerbia és Ukrajna (izmaili kikötő) közötti, a közép-dunai vonal (Middle Danube Line) pedig a Magyarország és Fekete-tenger közötti forgalmakat fedi le.

A szárazáru-szállító flotta 27 nagyteljesítményű tolóhajóból, 12 önjáró hajóból és 148 bárkából áll, a teljes flottaállomány 214 eszköz, amely 300 ezer tonna kapacitást jelent. Az elmúlt években átlagosan 2 millió tonna árut szállítottak, még tavaly sem csökkent a teljesítményük, bár a nyugati flottát a rendszerint alacsony vízállások miatt nem tudják a korábbi kapacitással üzemeltetni.

Az egyes vonalakról Sendula Péter adott tájékoztatást. A keleti vonalon a legerősebb tolóhajókat használják. Egy ilyen eszköz akár 12 darab, GMP+ minősítésű, tehát gabonaszállításra alkalmas fedett és nem fedett bárkát is tud tolni egyszerre, ezzel akár 24 ezer köbméternyi (20 ezer tonna) árut mozgatva, ami megfelel 13 irányvonat vagy 800 kamion kapacitásának. A nyugati vonalon a legideálisabbnak számító 1 tolóhajó és 1 bárka formációval fuvaroznak. A könnyűárukat magasított bárkákon szállítják, a szállítási kapacitás 7000 köbméternyi (3200 tonna) áru. A felső-dunai szakaszon saját rakterű önjáró hajókkal közlekednek, amelyek egy fedett, GMP+ minősítésű bárkát tolnak, ezek az egységek 4000 köbméter (3100 tonna) árut tudnak egyszerre mozgatni. A közép-dunai vonalon vagy 1 tolóhajóból és 6 bárkából, vagy 1 önjáró hajóból és 5 bárkából álló konvojokat alkalmaznak, amelyek 12 ezer köbméter (8000 tonna) kapacitást biztosítanak a társaságnak. A U-S szakaszon a vasércet 1 önjáró hajó és 5 bárka alkotta konvojok szállítják.

Az úszódarukat elsősorban azokra a dunai szakaszokra telepítették, ahol az alacsonyabb vízállás miatt a hajók könnyítésére van szükség, így Komárom és Madocsa térségébe, illetve egy bulgáriai folyószakaszra. A saját daruk használatával hatékonyabban, rugalmasabban és gyorsabban tudják a könnyítéseket elvégezni. Tavaly a kedvezőbb dunai vízállás következtében csak elvétve kellett csökkenteni átrakással egy-egy hajó rakományát, azt is inkább a hazai szakaszon. Alacsony merülésű hajókat is tartanak a flottában, ha a vízállás azt kívánja, ezeket vetik be. A nagy forgalmú kikötőknél (Linz, Budapest, Orsova, Giurgiu, Constanta) állomásoztatott kikötői tolóhajóknak köszönhetően nem kell külső szolgáltatókat igénybe venniük, ezzel is a hatékonyabb munkavégzést tudják biztosítani ügyfeleik számára.

Saját hajóval rendelkeznek a constantai csatornán, amely a bárkák kikötőbe, illetve kikötőből történő mozgatását végzi. Partnereikkel képesek összekötni a folyami és a tengeri hajózási szolgáltatásokat, ügyféligényre meg tudják oldani az áru Constantába fuvarozását, majd onnan a továbbszállítást is. Bécsben az OMV-vel együttműködve saját tankolóállomást üzemeltetnek, továbbá 3 dunai javítóbázist és 1 autóflottát, hogy kollégáik a Duna bármelyik szakaszán elvégezhessék a szükséges javításokat. Az Ausztriában nemrég átadott saját úszódokkal immár a hajók, bárkák víz alatti javításait is meg tudják oldani.

A dunai hajóparkban gyakran 30–50 éves eszközök szolgálnak, ezért rendkívül fontos a folyamatos karbantartásuk, korszerűsítésük. Mivel kevés hazai kormányzati forrás vagy uniós támogatás érkezik a szektorba, a beruházásokat, fejlesztéseket – például egyes eszközök átépítését önjáróból tolóhajóvá – önerőből oldják meg, akár eurószázeres nagyságrendben.