Uniós támogatással bővül a repülőtér e-töltő infrastruktúrája

Uniós támogatással bővül a repülőtér e-töltő infrastruktúrája

A Budapest Airport fenntarthatósági stratégiájának kiemelten fontos pillére az e-mobilitás, ezért a repülőtér-üzemeltető évek óta kiemelt hangsúlyt fektet az elektromos autóflotta bővítésére és az e-töltőhálózat kiépítésére, a légikikötő kerítésén belül és kívül egyaránt.

A Budapest Airport 2022-ben pályázott Net Zero Airport elnevezésű projektjével az Európai Unió CEF 2 Transport – Alternative Fuels Infrastructure Facility elnevezésű támogatási programjára, ennek keretében írták alá a közelmúltban a 83 töltőállomás és 102 töltőpont telepítéséről szóló támogatási szerződést. A töltőket a repülőtér kerítésén belül telepítik, azokat a repülőtér-üzemeltető flottájába tartozó járműveken felül a légikikötőben tevékenykedő partnercégek is igénybe vehetik.

A Budapest Airport maximálisan elkötelezett a működéséből eredő kibocsátások csökkentése mellett, és 2021-ben elsődleges célként fogalmazta meg, hogy korábbi vállalásánál 15 évvel korábban, legkésőbb 2035-re eléri a nettó zéró kibocsátást, amelyet az ún. zéró karbon ütemterv mentén valósít meg. Ennek elérésében egyebek mellett szerepet játszik az e-mobilitás repülőtéri fejlesztése is.

A repülőtér-üzemeltető elektromos töltőinfrastruktúrájának jelentős fejlesztése céljából még 2021 végén felkerült a magyar kormány az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből megvalósítandó projektjeinek listájára, amelynek keretében összesen 1,3 milliárd forintból (közel 3,2 millió euróból) új e-töltőket létesíthet a földi kiszolgálók, a repülőtéri kiszolgáló járművek és a partnerek repülőtéri járművei számára. A 2025. augusztus 31-ig, három ütemben megvalósuló fejlesztés keretében 102 új e-töltőpontot telepítenek a repülőtér területén belül, amelyet a Budapest Airport fele részben saját költségvetésből, fele részben pedig európai uniós forrásból valósít meg. Az uniós támogatás mértéke közel 650 millió forint (pontosan 1 594 250 euró), amely a 83 töltőállomás kivitelezésének felét fedezi.

A projekt keretében kiépített infrastruktúra a repülőgép-kiszolgálási folyamat számos pontját támogatja majd: a fedélzeti étkeztetést biztosító teherautók, vízszállító és mosdókezelő járművek, poggyászkezelő autók és egyéb légirakomány-kezelő járművek, az előtéri utasszállító buszok, peronlépcsők és vontatójárművek töltését is biztosítani tudja.

A Budapest Airport évek óta folyamatosan fejleszti az elektromos járművek töltő infrastruktúráját, és partnervállalatait is folyamatosan ösztönzi az e-mobilitás fejlesztésére. A közelmúltban összesen 134 földi kiszolgáló jármű, illetve 24 flotta- és menedzserautó cseréje valósult meg hagyományos meghajtásúról elektromos meghajtású vagy hibrid modellre, amellyel összesen évi 412 000 liter üzemanyag és megközelítőleg 1080 tonna szén-dioxid-kibocsátás takarítható meg. A Budapest Airport eddig 66 elektromos autótöltőpontot telepített, amelyből 35 a légi oldalon, míg 31 darab a repülőtér földi oldalán található. A Budapest Airport a repülőtéri fuvarozással, személyszállítással foglalkozó partnerek részére további 35 elektromos töltőpont kiépítésében segédkezett a repülőtér területén. A Főtaxi, a Budapest Airport szerződött partnere szintén kiemelten kezeli az e-mobilitás előmozdítását, és flottájának 30 százalékát már elektromos vagy hibrid járművekre cserélte. A Főtaxi repülőtéri pufferparkolójában már 6 ultragyors elektromos töltőpont működik, amelyek száma 2025 végéig várhatóan 26 töltőponttal bővül.