NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás online konferencia

A Kína és Magyarország közötti tengeri fuvarozást az AsstrA is támogatja

A Kína és Magyarország közötti tengeri fuvarozást az AsstrA is támogatja

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2020-ban Magyarország kínai importja forintban kifejezve több mint egyötödével nőtt 2019-hez képest. Tavaly a teljes magyar import 6,1 százaléka Kínából érkezett. Ezzel Kína Magyarország második legnagyobb kereskedelmi partnere lett Németország után, amely 25,3 százalékos részesedéssel rendelkezett a magyar importból. A Kínából Magyarországra érkező szállítmányok nagy részét tengeren szállítják.

A Covid-19 járványhoz kapcsolódó lezárásokkal járó piaci korlátozások számos magyar vállalatot arra kényszerítettek, hogy új megoldásokat dolgozzanak ki és átalakítsák ellátási láncukat. Még azok is, akik addig kizárólag vasúti vagy légi szállításban gondolkodtak, elkezdték használni a tengeri útvonalat. A tengeri szállítást általában azok az importőrök választják, akiknek fontos a nagy teherbírás és az optimalizált megtakarítás.

„A tengeri szállítási rendszer döntő tényezői az időzítés és a rakomány nagysága. Az időzítéssel kapcsolatban az AsstrA csapata azt javasolja, hogy tengeri teherfuvarozást olyan rakományoknál alkalmazzanak, amelyeknél nem elvárás, hogy a kínai kikötőből való indulás pillanatától számított 30 napnál korábban érkezzenek meg. Az áruknak ez idő alatt nem szabad megromlaniuk, vagyis nem lehetnek érzékenyek a környezeti hatásokra. A másik kérdés a rakomány nagysága. Mindkét tényezőt figyelembe vesszük annak eldöntésekor, hogy az áruk szállítását komplett konténerben (FCL) vagy részkonténerben (LCL) javasoljuk-e” – kommentálja Kovács-Máté Botond (képünkön), az AsstrA magyarországi fióktelep-vezetője és country menedzsere.

Ráadásul a tengeri áruszállítás bármilyen típusú és gyakorlatilag bármilyen tömegű rakomány szállítását lehetővé teszi, mind FCL, mind LCL szállítási móddal. Bár a termékek szállítási ideje ezzel a módszerrel a leghosszabb, a költségek jóval alacsonyabbak, mint vasúti vagy légi árufuvarozásnál.

Érdemes megjegyezni, hogy FCL rakományoknál a teljes konténert kell kifizetni, függetlenül attól, hogy teljes mértékben kihasználják-e azt, vagy sem. Az LCL rakományoknál csak a szállított áruk tényleges tömegéért vagy térfogatáért kell fizetni. Ezért az LCL opció megfelelőbb választás kisebb mennyiségű áru küldésekor. Az LCL szállítmányoknál a számos címzett számára küldött áruk egyetlen konténerbe kerülnek egy adott kikötői raktárban.

A következő típusú speciális konténerek használhatók bizonyos különleges követelményekkel vagy paraméterekkel rendelkező rakományokhoz:

  • hűtőberendezéssel ellátott hűtőkonténerek (RF vagy Reefer);
  • nyitott tetejű (OT) konténerek, tetejük nincs, ponyva borítja őket;
  • flatrack (FT, FTR) lapos platformmal rendelkező konténerek túlméretes, méreten felüli (OOG) rakományok szállításához.

Tengeri szállítás esetén a kulcsdokumentum a hajóraklevél, amelyet a hajóstársaság ügynöke nyomtat ki, miután a rakomány elhagyja a rakodási kikötőt. Az eredeti hajóraklevelet általában 3 példányban nyomtatják ki. E dokumentum alapján veheti át a tulajdonos a konténert, miután az Magyarországra ért. A hajóraklevelet kíséri számla, csomagolási lista, származási igazolás és minden egyéb szükséges dokumentum, például CE-tanúsítvány, fumigációs tanúsítvány, biztosítási kötvény stb.

„A Kínából Magyarországra irányuló tengeri fuvarozás maga után von egy határozottan hosszú, de nem végtelen dokumentumlistát. Ezért nagyon fontos, hogy olyan tapasztalt logisztikai partnerrel dolgozzunk, amely gondoskodik az összes alakiság elvégzéséről, és amely hatékonyan át tudja vezetni az ügyfelet az összes procedúrán” – összegzi Kovács-Máté Botond.

 

Az AsstrA-ról

Az AsstrA-Associated Traffic AG egy multinacionális szállítmányozási és logisztikai szolgáltató, amely 26 éve van a piacon, székhelye pedig a svájci Zürichben található. Az AsstrA globális 3PL szolgáltatásainak teljes palettája magában foglalja többek között a személyre szabott fuvarozási és logisztikai szolgáltatásokat, a vámeljárásokhoz és dokumentációkhoz kapcsolódó átfogó támogatást, valamint akár a teljeskörűen menedzselt logisztikai láncok kialakítását. Az AsstrA vállalatcsoport több mint 1100 embert foglalkoztat Európa 22 országában, a FÁK-ban, Ázsiában és az USA-ban. Az AsstrA több szakmai szövetség, köztük a FIATA és az ASMAP tagja, továbbá ISO 9001, ISO 14001 és ISO 45001 tanúsítvánnyal rendelkezik. További információk: asstra.hu