KözútVilág Expo konferencia és kiállítás

Újabb lépés az Automatikus Vonatirányítási Rendszer kiépítéséért

Újabb lépés az Automatikus Vonatirányítási Rendszer kiépítéséért

Az Alstom Hollandiában tesztelte az Elta Systems Akadályfelismerő Rendszerét (másnéven Obstacle Detection System, azaz ODS) a ProRail infrastruktúra-üzemeltető és a Lineas vasúti árufuvarozó vállalatokkal közösen. Következő lépésként idén nyáron tesztelik az Akadályfelismerő Rendszert (ODS-t) az Automatikus Vonatirányítási Rendszerrel (másnéven Automatic Train Operation, azaz ATO) kombinálva, ezzel előkészítve az utat a GoA4 számára a teherszállításban.

Az Alstom, valamint partnere, az Elta Systems és annak leányvállalata, a NIART sikeresen elvégezte az Akadályfelismerő Rendszer (ODS) tesztjeit a hollandiai Breda városához közeli Oosterhoutban. A holland infrastruktúra-üzemeltető ProRail és a Lineas vasúti árufuvarozó társasággal közösen végzett tesztek bebizonyították, hogy a mozdonyok fedélzetére telepített Akadályfelismerő Rendszer (ODS) képes akár 1000 méteres távolságban is felismerni az akadályokat minden időjárási és látási körülmény között, nappal és éjszaka egyaránt. A rendszer az Alstom AutoPilot komponensével együtt mozdonyvezető-asszisztensi rendszerként és teljesen automatizált rendszerként is működtethető. Ezeket a teszteket a GoA4 automatizálási szintjén a tolatást végző vasúti járműveken jelenleg is zajló Automatikus Vonatirányítási Rendszer (ATO) tesztjeinek keretein belül végezték.

A NIART ODS innovatív, nagy felbontású digitális radaron alapuló érzékelőrendszere többspektrumú elektro-optikával, valamint nagy teljesítményű klasszikus és gépi tanulási algoritmusokkal ötvözve képes felismerni és osztályozni a vasúti síneken lévő akadályokat, akár 1000 méteres távolságban, bármilyen időjárási és látási viszonyok között. A rendszer a mozdonyvezető számára korai riasztást és hasznos információkat tud nyújtani, ezáltal biztonságosabbá teszi az útvonalat.

A gyökeres változást hozó radar, amely másodpercenként akár 200-szor is letapogatja az útvonalat, nagy felbontású képalkotó technikát használ a helyszín elemzéséhez és az egy kilométernél távolabbi akadályok észleléséhez még akkor is, ha a vezető és az optikai alapú rendszerek látási viszonyai korlátozottak. Az Elta Systems földi és űreszközökön alapuló rendszerekben alkalmazott képalkotási technikák terén szerzett tapasztalatait úgy ülteti át a járművek világába, hogy megoldja a vasúti automatizálás folyamatának egyik legnagyobb kihívását, a megbízható működést minden időjárási körülmények között.

A hollandiai kísérleti projekt újabb fázisa, amelyet az elkövetkező hetekben hajtanak végre, az ODS és az Automatikus Vonatirányítási Rendszer (ATO) együttes tesztelése lesz. A végső cél egy teljesen önállóan közlekedő tolatómozdony létrehozása, amely integrálja az ODS-t és az ATO rendszert, ezzel lehetővé téve a GOA3-4 üzemeltetését a jövőben az autonóm vonatok számára. Ezeket a tesztfázisokat még a nyár vége előtt elvégzik.

A NIART-tal, a ProRail-lal és a Lineas-szal közösen végzett tesztek illeszkednek az Alstom stratégiájába, amely az intelligens és zöld mobilitás elérését tűzte ki célul. Az Alstom világszerte bizonyította az ATO rendszer előnyeit, különösen a metrórendszerek esetén. A tapasztalatok alapján az automatizálás kapacitásnövekedést, költségcsökkentést, energiamegtakarítást és rugalmasabb működést eredményez, egyben olyan lehetőség a vasúti közlekedésben, amellyel az üzemeltetők az infrastruktúra költséges átalakítása nélkül növelhetik hálózataik kapacitásait.