Önvezető hulladékgyűjtő járművet tesztel a Volvo Trucks és a Renova

Jelenleg folyó programja keretében azt kutatja és teszteli a Volvo Trucks és a Renova svéd hulladékgazdálkodási vállalat, hogy miként járulhatnak hozzá az automatizált járművek a biztonságosabb és gazdaságosabb hulladékbegyűjtéshez, miként teremthetnek jobb munkakörülményeket a járművezetők számára. A tesztelt automatizálási rendszerek alapvetően ugyanazok, mint amelyeket a 2016 ősze óta az észak-svédországi Kristineberg bányában dolgozó önvezető Volvo teherautóba építettek.

„Városi lakóövezetben, szűk utcákon és veszélyeztetett közlekedők között nehéz-teherautót vezetni természetesen igen nagy biztonsági követelményeket támaszt, még akkor is, ha a jármű sebessége nem haladja meg a sétatempót. Az általunk jelenleg tesztelt hulladékgyűjtő jármű folyamatosan figyeli a környezetét, és azonnal megáll, ha hirtelen felbukkan egy akadály az úton. Ráadásul az automatizált rendszerek jobb feltételeket teremtenek a járművezető számára, hogy figyelő szemét a teherautó körül történő minden eseményen rajta tarthassa” – magyarázza Carl Johan Almqvist, a Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója.

 

Amikor az automatizált hulladékgyűjtő járművet első ízben alkalmazzák egy új területen, akkor manuálisan kezeli a vezető – miközben a fedélzeti rendszerek folyamatosan figyelik és feltérképezik az útvonalat érzékelők és GPS rendszer segítségével. A következő alkalommal, amikor a teherautó behajt ugyanebbe a körzetbe, akkor már pontosan tudja, hogy milyen útvonalat kell követnie, melyik kukáknál kell megállnia.

Aktivált automatizált rendszer esetén az első megállásnál a járművezető kiszáll a fülkéből és hátrasétál a teherautó hátuljához. Odatolja a hulladéktárolót, majd kiüríti ugyanúgy, ahogyan az ma is történik a megfelelő kezelőszervek működtetésével. A művelet befejezése után a teherautó automatikusan odatolat a következő kukához a vezető utasítására. A vezető ugyanazt az utat járja be gyalog, mint a teherautó – így mindig tökéletesen átlátja, hogy mi történik menetirányban. Ám miért hátramenetet végez a jármű ahelyett, hogy előre haladna?

forrás: youtube.com

„Ha a teherautó tolat, akkor a vezető közel maradhat a tömörítőberendezéshez, nem kell újra és újra megtennie a jármű hátulja és a fülke közötti utat minden egyes alkalommal, amikor a teherautó továbbhalad az útján. És mivel nem kell minden megállásnál ki- és beszállnia a fülkébe, így csökken az olyan munkahelyi sérülések kockázata, mint például a térd vagy az egyéb ízületek túlterhelése” – mondja Hans Zachrisson, a Renova stratégiai fejlesztési vezetője.

A hátramenet egy egyébként elég veszélyes manőver, hiszen a járművezető adott esetben nehezen láthatja át, hogy ki vagy mi mozog a jármű mögött, még akkor is, ha a jármű rendelkezik tolatókamerával. Bizonyos helyeken nem végezhető hátramenet nehéz-teherautókkal biztonsági szempontok miatt, míg más helyeken az az előírás, hogy egy segítő álljon a teherautó mögött, aki gondoskodik arról, hogy szabad legyen a tolatáshoz szükséges terület. A jelenleg tesztelt megoldás célja, hogy megszüntesse ezeket a problémákat. Mivel érzékelők figyelik a hulladékgyűjtő jármű körüli teljes területet, ezért a vezetés a jármű haladási irányától függetlenül mindig ugyanolyan biztonságos. Amennyiben az utcát egy parkoló jármű elzárja, akkor a hulladékgyűjtő jármű automatikusan képes kikerülni az akadályt, ha elegendő a hely mellette.

Mivel az automatizált rendszerek optimalizálják a fokozatváltást, a kormányzást és a sebességet is, így az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás egyaránt csökkenthető.

Bár a műszaki feltételek adottak, rendkívül sok kutatás, tesztelés és fejlesztés szükséges ahhoz, hogy az önvezető hulladékgyűjtő járművek valósággá váljanak. Az aktuális közös projekt 2017 végéig folytatódik majd, amelyet egy rendkívül alapos kiértékelés követ majd. Ez a funkcionalitást és a biztonságot vizsgálja majd, illetve nem utolsósorban azt, hogy egy ilyen járművet mennyire fogadnak el a járművezetők, a többi közlekedő és a helyi lakosok. Különböző mértékben automatizált járműveket már valószínűleg korábban bevezetnek majd más felhasználási területeken, ahol a fuvarfeladatokat olyan zárt területeken végzik, mint például a bányák vagy az áruterminálok.

hungarokamion.hu