Az elmúlt évek geopolitikai változásainak, valamint több logisztikai szolgáltatónak köszönhetően Magyarország válhat a kínai áruforgalom elosztóbázisává a kelet-közép-európai térségben, az előrejelzések alapján a forgalom jelentős növekedése várható – közölte a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) az MTI-vel.
A szervezet kiemeli, hogy három tagvállalatuk – az Ekol Logistic Kft., a Ghibli Szállítmányozási Kft. és a Rail Cargo Hungaria Zrt. – szervezésének köszönhetően az elmúlt hónapokban 40 vonat és mintegy 1400 konténer érkezett Kínából, ezzel elindult a távol-keleti országból vasúton érkező konténerek magyarországi átrakása és továbbítása az európai piacok felé. A szállítmányok Fehéroroszországon és Lengyelországon, Ukrajnán, valamint a hosszú távú kínai bérletbe került pireuszi kikötőn keresztül érkeznek a fővárosi Bilk kombiterminálra és a Mahart Container Center csepeli kombitermináljára.
Az MLSZKSZ szerint a logisztikai szolgáltató szerep felértékelődése részben az elmúlt évek geopolitikai változásainak(Oroszország elleni embargó, migrációs válság, gazdasági és termelési súlypontok átrendeződése) és az ország kedvező földrajzi fekvésének köszönhető, emellett a kormányzati támogatás és a vámhatóság rugalmas forgalomkezelése is segítette.
Hangsúlyozták, hogy a NAV új technológiájával a konténerek okmányai hatékonyan ellenőrizhetőek, így azok a vámkezelést követően gyorsan mehetnek tovább a célországok felé. A logisztikai versenyképesség javulása miatt az MLSZKSZ elnöke a kínai vasúti konténerforgalom jelentős növekedésére számít, ezért a gyorsabb ellenőrzést biztosító röntgenkapus ellenőrzés bevezetését, valamint a szabad kapacitással rendelkező vidéki terminálok igénybe vételét javasolja – áll a közleményben.