Szállítmányozás 2021

„A készautó-logisztika korántsem unalmas terület” – interjú Domina Imrével, a Wallis Automotive Europe Kft. logisztikai vezetőjével

„A készautó-logisztika korántsem unalmas terület” – interjú Domina Imrével, a Wallis Automotive Europe Kft. logisztikai vezetőjével

Roppant egyszerű a cég üzletfilozófiája, melynek sarokköve, hogy a megrendelt gépkocsik a lehető leggyorsabban, a legjobb minőségben, a legköltségkímélőbb módon és minél környezetkímélőbb szállítási modalitás igénybevételével jussanak el a kereskedésekbe, illetve a vevőkhöz. Persze e mögött rengeteg munka van, melynek részleteiről Domina Imre logisztikai vezetővel beszélgettünk, aki a minél átláthatóbb és egyszerűbb megoldások híve.

– Hogyan oszlanak meg a logisztikai feladatok a Wallis Automotive Europe vállalati struktúrájában?

– A logisztika hierarchiaszinten a pénzügyi részleghez tartozik mint back-office tevékenység, bár azt szoktuk mondani, hogy a legnagyobb „pénzköltők” mi vagyunk, hiszen cégünk életében a legnagyobb direkt költségünk a logisztikán van. Társaságunknál a logisztika nemcsak a fuvarozást és raktározást, nemcsak az autók fizikai eljuttatását jelenti a gyárból/logisztikai centrumból a kereskedőkhöz, hanem az ezzel kapcsolatos adminisztratív és számlázási feladatokat is a mi csapataink végzik. Tehát a szigorúan vett logisztika mellett kereskedelmi feladataink is vannak. A készautó-logisztika területén a feladatokat márkák szerint csoportosítjuk, így van egy Jaguar/Land Rover logisztikai csapatunk, egy Ssangyong és Isuzu csapatunk, valamint egy Opel csapatunk. Ezek mellett egy homologizációs csapat is a logisztika része, amely a kész autók forgalomba hozási engedélyeivel és adminisztrációjával foglalkozik.

– Mi az Ön feladata egy gépjármű- és alkatrész-nagykereskedő vállalat logisztikai vezetőjeként?

– Cégen belül a gépjármű-logisztikáért felelek, és igazából a munkám „nagyon egyszerű”: biztosítanom kell minden fellelhető erőforrást, hogy a megrendelt gépkocsik a lehető leggyorsabban, a legjobb minőségben és a piaci trendek szerint a lehető legköltségkímélőbb módon jussanak el a kereskedésekbe és végső soron a vevőkhöz úgy, hogy közben próbálunk minél környezetkímélőbb szállítási módokat (tengeri, vasúti szállítások) igénybe venni. Próbálom a kollégáim mindennapjait megkönnyíteni, a folyamatokban törekszem a minél átláthatóbb és egyszerűbb megoldások felé elmozdulni, és természetesen szem előtt tartom a költséghatékony és gyors megoldásokat. Folyamatosan kapcsolatot tartok a szolgáltatókkal és a versenytársaikkal, igyekszem naprakész maradni a fuvarozási és logisztikai újdonságokban, amiket adott esetben megpróbálok implementálni is. Ezek mellett a logisztika egyébként sem egy unalmas terület, hiszen nap mint nap újabb események, változások történnek. Elég csak a Brexitre, a gépkocsigyártásban a félvezetőhiányra, vagy akár az ezek miatt felborult logisztikai egyensúlyok megtalálására gondolni.

– A disztribúció megszervezése, a szállítási határidők meghatározása milyen kihívások elé állítja a társaságot?

– A kész autók logisztikai lánca egy előre jól megtervezett megoldás, amitől nagyon ritkán kell eltérnünk. A kihívást a volumenek hirtelen változása jelenti, illetve az olyan előre nem látható gondok, mint most a chiphiány a gyártásban. Egyik hónapban azért küzdünk, hogy legyen elegendő szállítandó autó, a következő hónapban pedig azért, hogy legyen elég szállítási kapacitása a fuvarozónknak. A disztribúció tervezése, szervezése, a járattervezések, rakodások és a rögzítés a szerződött szolgáltatónk feladata, ebben ők a profik. A múltamból tudom, hogy ez egy nagyon nagy kihívás, de jó szakemberekkel, megfelelő eszközökkel és a szükséges tervezési adatokkal/előrejelzésekkel ezt az akadályt is le lehet küzdeni. Nem véletlen, hogy gyakorlatilag az első pillanattól fogva egy kézbe helyeztük ez a folyamatot, hiszen így jól tervezhetően, átláthatóan és gyorsan tudjuk eljuttatni az autókat a gyárakból/logisztikai központokból a kereskedésekbe. A szállítási határidők kialakítása egy folyamat, amiben a szolgáltatónkra, a kereskedéseinkre és a vevőkre is nagy hangsúlyt fektetünk. A szerződésben vállalt szállítási határidők az esetek többségében több mint elegendőek, és mind a kereskedések, mind a cégünk elégedett ezekkel a határidőkkel. A rugalmasság sokkal fontosabb ebben a szakmában. Ha egy flottát határidőre le kell szállítani, vagy a turisztikai szezonban az autókölcsönzők által rendelt autókat adott napra kell eljuttatni hozzájuk, ezek sokkal nagyobb kihívások, de ebből a szempontból is jól vizsgázott eddig az együttműködésünk a Hödlmayr Hungária Logistics Kft.-vel, akikkel most hosszabbítjuk meg a szerződésünket 2023 végéig.

– Erre még visszatérünk, de mit mérlegelnek, amikor a szállítási modalitások és az elérhető szolgáltatók között kell dönteniük?

– Természetesen nagyon fontos az ár, de azt kell mondjam, hogy a döntés sokkal összetettebb, mint azt sokan gondolnák. Figyelembe vesszük a szállítási határidőket, a szállítások környezeti terhelését, és arra is ügyelünk, hogy legyen minden esetben egy „backup” megoldás is. A szolgáltatók tekintetében fontos a megbízhatóság, a tapasztalati tényezők és a multimodalitás megléte, továbbá a rugalmasság és az ügyfélcentrikusság is nagyon sokat jelent számunkra.

– Van saját tárolókapacitásuk?

– Nincs. A tárolókapacitás ugyanolyan logisztikai érték, mint a fuvarozásban a kamionok vagy a vasúti kocsik, és ugyanolyan fontos a rugalmasság is. Egy logisztikai centrum sokkal jobban le tudja követni a hirtelen volumenváltozásokat, mint egy importőr, hiszen több márkával foglalkozik, több telephelyen működik, így hol az egyik márka nagyobb mennyiségét tudja kielégíteni, hol pedig a kisebb volumeneket tudja kezelni anélkül, hogy egy folyamatos és magas költségszinten kellene dolgoznia.

– Mi jellemzi a vállalat ügyfélszolgálati stratégiáját?

– Mint minden cég életében, így a mi „világunkban” is a legfontosabb a vevő. A vevő érdekeit és igényeit legjobban a kereskedés ismeri, amely végső soron a mi közvetlen ügyfelünk. Hogy a vevő (autóvásárló) elégedett legyen az általunk forgalmazott márka autóival, ahhoz azon túl, hogy egy megbízható, kifogástalan állapotú autóra van szükség, az is kell, hogy a megfelelő időben elkészüljön ez az autó, adott időre a kereskedésbe kerüljön, és a megfelelő időben a kereskedő át is tudja adni ezt az autót. Ebben a folyamatban, azt gondolom, csak a folyamatos fejlődés lehet a cél, hiszen mindig van mit javítani. Próbálunk minél többet kommunikálni a kereskedésekkel, ehhez nagy segítséget nyújtanak a helyi szervezeteinknél, a zágrábi, a ljubljanai és a budaörsi irodáinkban dolgozó kollégák, akik szakmailag felkészültek és naprakészek, emellett pedig a saját nyelvükön tudnak a kereskedésekkel kommunikálni. Ez az a kommunikáció, ami önmagában a stratégia és a megoldás is.

– Várható a jövőben valamilyen logisztikai fejlesztés?

– Most zárult le egy több hónapos tárgyalássorozat, aminek eredményeként újra az eddigi szolgáltatónk látja el a teljes készautó-logisztikai feladatokat. Ezzel kapcsolatban fejlesztések, változtatások most nincsenek napirenden, de mint említettem, a logisztika minden területét a folyamatos fejlődés és megújulás jellemzi, így mi is figyelemmel kísérjük a terület újdonságait és változásait. Természetesen az új projektek új kihívásokat is támasztanak, amelyeknek igyekszünk megfelelni.

– A közelmúltban szorosabbra fűzték kapcsolataikat a Hödlmayrrel. Mi motiválta a döntést, mi az együttműködés lényege, és milyen előnyökkel jár ez a WAE számára?

– Az idén 30 éves WAE több mint 20 éve dolgozik együtt a Hödlmayrrel. Ez a kapcsolat már több egy átlagos szerződéses kapcsolatnál, így nagy szerepet játszott a döntésünkben, hogy jól ismerjük egymást. De mindez persze kevés lett volna, ha nem hoznak olyan logisztikai megoldásokat (főleg a multimodális szállítások terén), egyszerűsített vámeljárásokat, olyan minőséget a munkájukban, és nem utolsósorban olyan költséghatékony logisztikai szolgáltatásokat, amelyek tulajdonképpen megtestesülnek a mostani megállapodásunkban, miszerint a WAE fennhatósága alatt lévő összes márka logisztikai feladataival őket bízzuk meg teljeskörűen, 2023. december 31-ig. Így éves szinten több mint 20 ezer új gépkocsi nemzetközi szállítását, logisztikai centrumi tevekénységét és kereskedői kiszállítását bíztuk és bízzuk a Hödlmayrre.

 

NÉVJEGY

Domina Imre 1995-ben végezte a középiskolát, külkereskedelmi ügyintézőként és felsőfokú nemzetközi szállítmányozóként. 1997-ben a Lagermax Autótranszport Kft.-nél kezdte pályáját, majd a Gebrüder Weiss Kft.-nél dolgozott 2001-ig. Abban az évben egy német elektrotechnikai termékeket gyártó és forgalmazó cég hazai leányvállalatánál helyezkedett el, ahol később cégvezető lett. A logisztikától nem távolodott el, a társaság vezetése és a sales tevékenység mellett a raktárlogisztika és a szállítási feladatok is hozzá tartoztak. 2004-ben közgazdász diplomát szerzett. 2007-ben visszatért a Lagermaxhoz, először fuvarosztály-vezető, majd ügyvezető igazgató lett. Tíz évig vezette a közel 350 fős, újautó-fuvarozással, raktározással és gyári kiszolgálással foglalkozó céget, ekkor ismerte meg alaposabban az autólogisztikát. Az esztergomi Suzuki és a kecskeméti Mercedes gyár készautó-kezelő logisztikai szolgáltatója volt a társaság, miközben a szakember a teljes Lagermax cégcsoport nemzetközi fuvarozásáért felelős vezetője is lett a tulajdonos-vezérigazgató mellett. Kisebb kitérők után, 2020-ban csatlakozott a Wallis Automotive Europe-hoz mint logisztikai igazgató. Első feladata volt az Opel márkánál 4 ország importőri feladatainak megnyerésével a horvát, szlovén, bosnyák és magyar piac komplett készautó-logisztikájának megtervezése, tendereztetése és a legmegfelelőbb szolgáltató kiválasztása úgy, hogy az Opel gépkocsikat 11 európai gyárból vásárolják, és a teljes logisztikai út, költség és kockázat a Wallis Automotive Europe kezében van.

 

Dékány Zsolt