A második negyedévben is bázis alatt a Waberer's International Nyrt, de a második félévben javulás várható

A második negyedévben is bázis alatt a Waberer's International Nyrt, de a második félévben javulás várható

A WABERER’S INTERNATIONAL Nyrt. ismertette a 2019. június 30. napjával zárult három hónap pénzügyi eredményeit. A második negyedéves teljesítményt a Brexit folyamata befolyásolja, a második félévben javulás várható.

  • 2019 második negyedében a bevétel 6%-kal 173 millió euróra csökkent a Brexit március végére kitűzött, a nemzetközi szegmens második negyedéves bevételeit negatívan érintő határnapja miatt csökkentett járműkapacitás és alacsonyabb volumen miatt, s ez túlsúlyba került a regionális kontrakt logisztika 7%-os növekedésével szemben
  • Az új fuvarozás-irányítási informatikai rendszer bevezetése során a felmerült, a nemzetközi működést érintő fennakadások ugyan negatívan hatottak az áprilisi eredményekre, a jelentősebb problémákat azonban azóta megoldottuk
  • A rendszeres EBITDA az előző év azonos időszakához képest 41%-kal alacsonyabb, 12 millió euró volt, mivel az áprilisi volumen-visszaesés a nemzetközi marginokat érintette; a regionális működés visszatért a pozitív EBITDA-növekedés útjára
  • A rendszeres EBIT –5,9 millió euróra csökkent, mivel a flottacsökkentés megkezdett második hullámában további 300 gépjárművet kell visszaadni és ez ideiglenes terhet ró az értékcsökkenésre
  • A nettó bevétel -9,1 millió euróra esett vissza
  • A nettó tőkeáttétel a rendszeres EBITDA 5,7-szeresére nőtt az IFRS 16 hatásának, az EBITDA alacsonyabb szintjének és a flottacsökkentési program folytatásának ideiglenes hatása eredményeként
  • A vezetőség úgy véli:
  • az átalakítási program tovább zajlik: a Csoport nemzetközi tevékenységeinek kereskedelmi, tervezési és operatív területeinek átalakítását célzó új kezdeményezései már elkezdtek eredményeket hozni, és a nyereségességre gyakorolt pozitív hatások az év hátralévő részében fokozatosan növekszenek
  • Bár az intézkedések pozitív hatásai a vártnál lassabban jelentkeznek, az értékesítési, általános és adminisztratív költségek megtakarítása már látható a számadatokon, és várhatóan javulást eredményeznek az év második felében
  • A magasabb nettó adósságrátától függetlenül a Csoport pénzügyi helyzete továbbra is stabil, a nominális nettó adósságállomány csökkenése várhatóan tovább folytatódik az év hátralévő részében, mivel a flottacsökkentési program teljes hatása meg fog jelenni a mérlegben

 

2019 2. n.év 2018 2. n.év Jobb

(rosszabb)

2019 1. félév 2018 1. félév Jobb

(rosszabb)

Árbevétel 172,7 184,5 (6,4%) 354,9 363,4 (2,4%)
EBITDA (rendszeres) 12,0 20,3 (41,0%) 27,2 39,6 (31,3%)
EBIT (rendszeres) (5,9) 3,3 (8,6) 6,5
Nettó eredmény (rendszeres) (9,1) (0,1) (13,6) 0,1
EPS (EUR) (0,52) (0,02) (0,63) (0,04)
EBITDA margin (rendszeres) 6,9% 11,0% (4,1 szp) 7,7% 10,9% (3,2 szp)
EBIT margin (rendszeres) (3,4%) 1,8% (5,2 szp) (2,4%) 1,8% (4,2 szp)
Nettó eredmény margin (rendszeres) (5,3%) (0,0%) (5,2 szp) (3,8%) 0,0% (3,8 szp)

 Vezérigazgatói vélemény

Robert Ziegler, a WABERER’S INTERNATIONAL Nyrt. vezérigazgatója elmondta: ““A Waberer’s második negyedéves eredményei a Csoport pénzügyeit érintő ágazat- és társaságspecifikus tényezők hátrányos hatását tükrözik. Áprilisban a piaci és belső folyamatok együttes hatása érvényesült. Az egész ágazatot súlyosan érintette a március végi Brexit-határnap, amikor az Egyesült Királyságba irányuló fuvarozási szolgáltatások drasztikusan visszaestek, mivel a raktárakat a rendezetlen Brexitre készülve előzetesen már feltöltötték. E keresleti sokk hatására számos ügyfelünk ideiglenesen leállt, ugyanakkor az európai határokon átlépő fuvarkapacitásokat a kontinentális Európára irányították át, ezzel az előző év azonos időszakához képest akár 5-10 százalékkal is lenyomták az áprilisi és májusi árakat. Ez éles ellentétben állt az előző hónapok költségvezérelt díjnövekedésével. Az előző év azonos időszakához mért teljesítményünket rontotta továbbá a fuvarozási napoknak az előző év azonos negyedévéhez képest 1 százalékkal alacsonyabb számában megnyilvánuló negatív naptári hatás.

Ezen túlmenően áprilisban megtörtént az új, SAP-alapú fuvarirányítási rendszer éles indítása, amely azonban az első hetekben komoly működési és teljesítményproblémákkal küzdött, és előfordult teljes rendszerleállás is, amely megrendelések elvesztéséhez vezetett és lehetetlenné tette a számlázást. Az ebből adódó üzletvesztés szintén észlelhető hatást gyakorolt áprilisi eredményeinkre, bár hosszú távú hatással nem járt. Az új rendszer immár üzleti folyamatainkat nem befolyásolja számottevően, bár bizonyos javításokra még mindig szükség van.

Május második felére a fuvarozási piac kezdett helyreállni, és a kontinensen és az Egyesült Királyságban visszaálltak a szokásos kereskedelmi mozgások, az árszintek pedig júniusra fokozatosan normalizálódtak.

Rövid- és hosszú távú kezdeményezéseink első pozitív jelei kezdenek megjelenni, és visszatértünk a 2017-ben látott kihasználtsági szintekre. Ezzel együtt további lépéseket tettünk az üzleti működés javítására különösen a Nemzetközi Fuvarozási Szegmensben, ahol tovább folytatjuk az év első negyedében beindított flottacsökkentési programot: a második negyedévben elvégzett 300 járműves csökkentést követően megkezdtük további 300 gépjármű leállítását, melyek a negyedik negyedévben teljesen kikerülnek könyveinkből. Az év elején tervezett, közvetlen és közvetett kiadásokat érintő egyéb rövid távú kezdeményezéseink a tervek szerint haladnak.

Mindezek mellett átalakítási kezdeményezéseink középpontjában a Csoport nemzetközi tevékenységeinek teljes átstrukturálása áll, így európai működésünk összes kulcsfontosságú – kereskedelmi, fuvartervezési és végrehajtási – területét érintik. Komoly változtatást eszközölünk vezetésünkben, szervezetünkben, folyamatainkban és rendszereinkben minden részlegen. Ez hozzájárul a gépjárműállomány kihasználtságot, valamint az ügyfélminőséget érintő fejlesztésekhez, így tevékenységeink nyereségességének javításához. Csak néhány példa erejéig:

  • A kereskedelmi területen sikeresen növeltük szerződéses tevékenységünk arányát és javítottuk a szerződéses és azonnali értékesítés összehangolását. Emellett proaktívabban keressük az új ügyfeleket olyan térségekben, amelyek gépjárműállományunk pozicionálását kiegyensúlyozottabbá teszik.
  • A fuvartervezést illetően a kihasználtság további javítása érdekében folyamatos tervezési folyamatot vezetünk be. Emellett optimalizáló eszközeink további finomítása zajlik, hogy az ügyfeleknek tett ígéreteknek és a gépjárművezetői elvárásoknak megfelelően tudjunk tervezni, miközben a gépjárműállomány nyereségességét is javítani próbáljuk.
  • A végrehajtás terén a járművezető-gazdálkodást szervezzük át az átláthatóbb működés érdekében, hogy igazodjunk a kisebb flottamérethez és javítsuk a tervezés és a végrehajtás közti kommunikációt. Célunk, hogy jobban teljesítsük ügyfeleink igényeit, egyben járművezetőink számára vonzóbb munkáltatóvá váljunk.

A fenti lépések és az aktuális iparági helyzet fényében bízom abban, hogy az év második felére ezek az intézkedések látható javulást hoznak.

Az október 31-én esedékes második Brexit-dátumra is készülünk. A megállapodás nélküli Brexit esetére már rendelkezésünkre áll a szükséges dokumentációs, szervezeti és a folyamatokat illető háttér. Ügyfélbázisunk jelenleg felkészülten várja az eseményeket, bár bizonytalanságok továbbra is lehetnek. 

Az egyik legnagyobb pozitív változás, amit látok, hogy a vezetőség és a munkatársak egyaránt nyitottak és motiváltak a Csoport átalakításával kapcsolatban. Látják, hogy a változások jó irányba mutatnak és mindenki aktívan hozzájárul ahhoz, hogy a vállalat újra sikeres legyen.”