NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás online konferencia

„Ha optimalizáljuk a logisztikai hálózatunkat, a környezeti hatásunk és a költségeink is csökkennek” – interjú Novák Gergellyel, az Unilever kelet-európai régiójának logisztikai vezetőjével

„Ha optimalizáljuk a logisztikai hálózatunkat, a környezeti hatásunk és a költségeink is csökkennek” – interjú Novák Gergellyel, az Unilever kelet-európai régiójának logisztikai vezetőjével

A gyártói logisztikai szemlélet számos ponton eltér a speditőritől, ugyanennyi szempontjuk meg is egyezik. Lapunknak Novák Gergely régiós logisztikai vezető nyilatkozott az Unilever képviseletében.

– Hogyan épül fel a cégcsoport logisztikai hálózata?

– Globális vállalatként a logisztikai hálózatunk is a széles körben merített erőforrásokhoz és az ilyen léptékű kibocsátáshoz igazodik. Annak érdekében, hogy kihasználjuk a szinergiákat, de a vevőink, fogyasztóink elvárásait is maximálisan kielégítsük, a logisztikai folyamat mind globális, mind regionális és helyi szinten is szervezett. A regionális rendszerünk segít kihasználni a kapacitásingadozásokat és maximalizálni a szinergiákat, ugyanakkor a lokális szervezet pedig biztosítja a rugalmasságot.

– Miben tér el ez a felépítés a versenytársakétól?

– Az Unilever volt az egyik olyan európai vállalat, amely az alapanyag- és készáruszállítmányozást elsőként régiós irányítás alá vonta. Ez segített hatékonyabbá tenni a szállítást, úgy a kihasználtság, mint az útvonalak és az ügyintézés szempontjából, ezzel is segítve a költségek és a károsanyag-kibocsátás csökkentését. De sok más területen is próbálunk úttörők lenni, hiszen a piac és technológia folyamatosan változik.

– Milyen trendeket diktálnak, illetve milyenekhez igazodnak?

– Az Unilever 2010-ben egy hosszú távú fenntarthatósági tervet (Unilever Sustainable Living Plan) hirdetett, amelynek keretében vállalta, hogy 2030-ig a felére csökkenti termékeinek környezeti hatását. A vállalati filozófiánk tökéletesen társítható logisztikai prioritásokhoz, hiszen ha optimalizálni tudjuk a logisztikai hálózatunkat, akkor a környezeti hatásunk és a költségeink is csökkennek. Emellett ha a fenntartható beszerzési stratégiánkat is követve elégedett partnerekkel és munkatársakkal dolgozunk, akkor a teljesítményünk is javul. Természetesen figyelembe kell vennünk a piaci változásokat, mint például a szakképzett emberi erőforrás egyre növekvő hiányát a régióban és közösen dolgozni a partnereinkkel strukturális változásokon. Ilyen például az automatizálás, vagy egy egyszerű példa az állásidők csökkentése.

– Miként kívánják stratégiai szinten visszafogni az áruszállításból származó kibocsátásokat?

– Az üvegházhatású gázok emissziójának csökkentése az egyik legnagyobb kihívást jelentő fenntarthatósági terület. Termékeink élettartama során nemcsak a szállítmányozás, de az előállítás, hűtés, raktározás, használat, sőt a csomagolás során is keletkeznek káros kibocsátások, ezért használat után is igyekszünk nyomon követni a környezeti lábnyomukat, hogy a leghatékonyabb intézkedéseket bevezetve tudjuk azokat csökkenteni.

– Mi jellemzi az alvállalkozói kör kiválasztását? Milyen sztenderdeknek kell megfelelniük az Unilever partnereiként?

– Alvállalkozóinkat a partnereinkként kezeljük, akik sok esetben közvetlen kapcsolatban állnak a vevőinkkel, fogyasztóinkkal. Ezért a kiválasztás egyik eleme, hogy az értékrendünkkel egyetértve, a meghatározott kötelezettségeket betartva működjenek. Ilyen a biztonság és a minőség – és még sorolhatnám. Emellett fontos a partnerségi viszony; számtalanszor azok a legértékesebb fejlesztési javaslatok, amiket tőlük kapunk. A megfelelő stratégiai partnereink kiválasztására mindig jelentős időt fordítunk. Munkavégzésük értékelésére leggyakrabban előre meghatározott teljesítménymérő mutatószámokat (KPI) használunk, amiket a saját és vevői elvárásokhoz igazítunk.

– Hogyan hat a koronavírus-járvány jelenleg a gyártásra és a szállításokra?

– Valóban megnőtt globálisan a kereslet azon termékek iránt, amelyek segíthetnek a vírusok terjedésének megelőzésében. Ilyen például a Lifebuoy szappan, a kézfertőtlenítők vagy éppen a Domestos – e termékekből számos, a járvánnyal érintett országban adományoztunk már, így például Kínában és Szingapúrban. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy bővítsük a gyártási mennyiségeket, amennyire csak a kapacitásaink lehetővé teszik.

 

CÉGNÉVJEGY

Az Unilever a világ egyik vezető fogyasztási cikkeket gyártó és forgalmazó vállalata, amely közel 400 márka (például Dove, Rexona, Axe, Domestos, Cif, Coccolino, Knorr, Lipton, Magnum, Cornetto) termékeit értékesíti több mint 190 országban. A vállalatcsoport, amely 69 ország több mint 300 gyárában állít elő késztermékeket, 52 milliárd euró értékű forgalmat bonyolított le 2019-ben.

Az Unilever Magyarországon 2018-ban 107 milliárd forint árbevételt és 4,3 milliárd forint adózás előtti eredményt ért el, valamint 26 milliárd forint értékű exportot bonyolított le. Az 1500 munkavállalót foglalkoztató hazai Unilever olyan közkedvelt magyar márkákat tett itthon piacvezetővé, mint a Baba kozmetikumok, a Delikát ételízesítő és a Globus dresszingek. Az Unilever számára Magyarország Közép- és Kelet-Európa kedvelt és kiemelt gyártási központja. A veszprémi (Algida) jégkrémgyáruk mellett Röszkén levesporokat, levesalapokat és ételízesítőt, míg a nyírbátori háztartás-vegyipari üzemben folyékony mosó- és tisztítószereket, fertőtlenítőket és öblítőket állítanak elő az európai célközönség számára. Magyarország tehát az Unilever regionális gyártási központja; bizonyos termékekkel egész Európát a magyar gyárak látják el.

 

NÉVJEGY

Novák Gergelyt mondhatni a véletlen terelte a logisztikai szakma irányába. A Budapesti Műszaki Egyetemen tanult, és közben már gyakorlati tapasztalatokat is szeretett volna szerezni, így egy logisztikai tervező, tanácsadó cégnél kezdett dolgozni. Itt mind a tervezésbe és a logisztikai folyamatokba, mind az eltérő iparágakba betekintést nyert. „Azóta az ellátási lánc sok területén dolgoztam már, de a logisztika mindig a szívem csücske marad” – vallja a szakember.

Az Unileverhez úgy csatlakozott 2008-ban, hogy szerette volna kipróbálni magát egy nemzetközi cégnél, ahol együtt dolgozhat más országok, földrészek embereivel. Emellett fontos volt számára, hogy a vállalati kultúra nyitott legyen a változásokra, újításokra, és folyamatos fejlődési lehetőséget biztosítson. „Jó döntés volt” – szummázza az eltelt éveket, amelyek során megfordult helyi és regionális pozíciókban az ellátási lánc területein: gyári termelési vezetőként, magyar logisztikai vezetőként, regionális tervezői vezetőként – mindemellett két külön országban és eltérő városokban.

„Nálunk mindenkinek van egy személyes mottója, küldetése, ami talán egyszerűnek tűnik, mégse olyan könnyű megtalálni. Az enyém: változatos embereket vezetve, szabadon dolgozni, ahol jelentős eredményeket tudunk felmutatni annak érdekében, hogy a Földet, ahol élünk, megvédjük és egy jobb hellyé tegyük a jövő generációinak” – osztja meg motivációját.

Novák Gergely Varsóban ismerte meg a lengyel feleségét, akivel igazi nemzetközi család lettek. Szeretnek utazni, új dolgokat megismerni és ő maga magyaros ételeket főzni.