NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás online konferencia

A logisztikai szolgáltatás és szoftvertámogatás szinergiája szövetségben – interjú Fülöp Szabolccsal, a Trans-Sped ügyvezetőjével

A logisztikai szolgáltatás és szoftvertámogatás szinergiája szövetségben – interjú Fülöp Szabolccsal, a Trans-Sped ügyvezetőjével

Szakmai befektetőként részesedést szerzett a Trans-Sped (TS) az e-kereskedelmi logisztikát digitalizáló Webshippyben (WS). Ez egyben az eddigi legsikeresebb kiszállás a kockázatitőkealap-kezelő, intézményi tőkefinanszírozó partner Hiventures-nél, amely a késztermék korai fázisától az 1 milliárd forintos bevétel eléréséig kísérte el az IT startupot, és annak 27 százalékos kisebbségi tulajdonrészét adta el most a komplex logisztikai nagyvállalatnak. A tranzakció révén a TS belépett a hazai e-kereskedelmi logisztikai piacra, és elindította saját fulfillment szolgáltatását is, amellyel a nagy árukibocsátók és kiskereskedő vállalatok e-kereskedelmi kiszolgálását támogatja.

– Miért számít bonyolultnak az e-kereskedelem háttérlogisztikája?

– Mindenekelőtt azért, mert sok résztvevős folyamat, amelyben a webshop, a logisztikai szolgáltató, a futárcég és a vásárló vesz részt.  A termék és a bolt megítélését nem csupán a megvásárolt termék minősége határozza meg, hanem a teljes folyamat összehangolása is befolyásolja. A B2B kiszolgálással ellentétben e B2C logisztikai folyamatok a vásárló éppen aktuális igényeit elégítik ki, így gyakori, hogy több terméket választ egy webshopból, amelyek különböző méretűek, más szállítási, csomagolási és tárolási paramétereik vannak, amelyeket a e-kereskedelem háttérlogisztikájának hatékonyan kell tudnia kezelni. A vásárlók elvárása a másnapi kézbesítés, amely csak abban az esetben képzelhető el, ha a logisztikai folyamat szereplői között szoros adatkapcsolat és ütemezett folyamatszintű együttműködés van. Ebben a láncolatban viszont már nincs arra idő, hogy az ügyintézők egyeztessenek egymással, hanem egy teljesen automatikus rendszer kialakításával lehetséges az elvárásnak megfelelő kiszolgálás. Továbbá az is bonyolítja az e-kereskedelmi logisztikai folyamatokat, hogy akkor is alapkövetelmény az egységes vásárlói élmény, ha egy piactéren több terméket válogat össze a vásárló, viszont azok különböző raktárakban találhatóak. Továbbá a különböző méretű és típusú termékek tárolástechnikája és kiszedési folyamatai jóval összetettebbek, mint a raklapos tárolás esetében.

– A TS a WS szoftverét használja az online kereskedelemmel foglalkozó ügyfelei logisztikai folyamataiban. Hogyan szolgálja ki az igényeket ez az innovatív rendszer?

– A legnagyobb előnye, hogy a rendelés leadásának pillanatától kezdve azonnali információval rendelkeznek a logisztikai folyamat szereplői, azaz egy rendszerben integrálja a vevői igényeket, a raktárkészletet és a futárcéget. Így a leadott rendelés pillanatában értesül a raktár arról, hogy milyen termékeket kell összekészíteni, értesül a futárcég arról, hogy csomagot kell kiszállítani, és a webshopok pedig a készletről kapnak azonnali információt. Emellett a szoftver optimalizálja a csomagolás és az összekészítés módját, sőt a csomagolóanyagot, dobozméretet és a csomag(ok) optimális összeállítását is meghatározza.

– Milyen sajátosságai (előnyei) vannak a szoftvernek a piaci versenytársakhoz képest?

– Végeztünk piackutatást, több lehetséges partnert is azonosítottunk. Több társasággal és tulajdonossal beszélgettünk. Először egyébként pont a Webshippyvel léptünk kapcsolatba, és velük alakultak leggördülékenyebben a beszélgetések. Ezen túl, technológiai szempontból is őket láttuk a leginkább innovatívnak, koncepciójukat tekintve a legjobban kiforrottnak, és ez nagyon látszik a működésen is: szép, rendezett raktárral, áramvonalasított folyamatokkal rendelkezik a társaság. Óriási előnye a szoftvernek a hagyományos raktár-irányítási rendszerekhez képest, hogy kifejezetten az e-kereskedelem folyamataira fejlesztették, optimalizálták. Könnyen skálázható, illetve B2B és B2C logisztikai folyamatok kiszolgálása esetén is hatékonyan támogatja az operációt. Pontosan ezen okok miatt döntöttünk úgy, hogy megvásároljuk a technológiai startup 27 százalékos tulajdonrészét.

– Immár résztulajdonosként is profitálnak a WS meglévő, több mint 1000 ügyfelének kiszolgálásából. Hogyan tervezik segíteni a szoftvercég piaci terjeszkedését?

– A WS alapítóinak (a kép bal oldalán Vorobcsuk Zoltán társalapító, középen Perényi András ügyvezető. A szerk.) van egy kiforrott víziója az e-kereskedelem fejlődéséről, ami jól összeegyeztethető a mi céljainkkal. A cégüknek van önálló, világos stratégiája, viszont az együttműködésünkből tudunk szinergiákat is realizálni. A célunk szakmai befektetőként egy stratégiai szövetséget alkotni velük, nincs is szükségünk a többségi részesedésre ahhoz, hogy ez megvalósuljon. Úgy gondolom, hogy jó döntést hoztunk e kérdés kapcsán. A WS előtt még belföldön is nagy perspektíva van, de rövid időn belül nemzetközi piacra is kíván lépni. A Trans-Sped széleskörű ügyfélkörének köszönhetően a WS előtt olyan lehetőségek is megnyílnak, amelyek eddig nem voltak adottak: például olyan megbízók részére is képes az innovatív szoftverét értékesíteni, ahol a megbízó egyéb logisztikai kiszolgálást is igényel, mint például a hagyományos, offline boltok töltése, vagy olyan volumenekkel kell dolgozni, amihez nagy infrastruktúra (több ezer négyzetméter területű raktárak, akár az ország több pontján, vagy fuvarozói-szállítmányozási kiegészítő tevékenységek, vámügyintézés stb.)  szükséges.

– Nem félő, hogy e rendszert használva a versenytárs logisztikai szolgáltatók felzárkóznak?

– Nem, hiszen olyan cégeknek szeretnénk értékesíteni a szoftvert, amelyek nem kifejezetten logisztikai szolgáltatók, vagy olyan országokban működnek, ahol nem tervezünk saját operációt felállítani a közeljövőben. Többek között a magyar piacon a Trans-Spednek kizárólagos használati megállapodása van a logisztikai szektorra vonatkozóan. A magunk részéről az e-kereskedelmi logisztikai kiszolgálást a WS kisebbségi tulajdonrészének felvásárlása mellett tavaly 2 ezer négyzetméteres raktárral, új irodával és az e-kereskedelmi logisztikai szolgáltatás indításával támogattuk, ebben az évben pedig további 13 ezer négyzetméteres raktárral fejlesztjük tovább.

 

A SZAKMAI BEFEKTETŐ

A Trans-Sped magyar családi tulajdonú komplex logisztikai nagyvállalat, amely bekerült a magyar logisztikai szektor élvonalába.  Az elmúlt 30 év alatt néhány fős szállítmányozó vállalkozásból 800 fős, országos irodahálózattal és 200 ezer négyzetmétert meghaladó országos raktárkapacitással rendelkező, a teljes logisztikai szolgáltatási palettát lefedő cégcsoporttá vált.

A Webshippy innovatív szoftverét és know-how-ját, valamint a piac egyik leghatékonyabb folyamatait a Trans-Sped az első és legnagyobb licenszpartnerként fogja felhasználni a nagyvállalati ügyfelei e-kereskedelmi logisztikájának kiszolgálására. Ezzel olyan professzionális logisztikai szolgáltató jelenik meg a piacon, amely egyaránt rendelkezik a megfelelő mennyiségű és felkészültségű munkaerővel, eszközökkel, ingatlanokkal a növekvő kereslet kiszolgálásához, illetve informatikai megoldásai és automatizáltsága révén hatékonyságbeli előnyöket is képes biztosítani a felhasználói megrendelés feladásától akár a visszáru kezeléséig.

 

SIKERES STARTUP

A Webshippy 2016 elején kezdte meg a működését Magyarországon, mint az első, teljes körű fulfillment és dropshipping szolgáltatást nyújtó e-logisztikai vállalat. Szemben a hasonló szolgáltatásokat nyújtó, raktározást is vállaló futárcégekkel a társaság alapítói a saját online kereskedelmi tapasztalataikra alapozva, a jól működő nyugati mintákat követve alakították ki a szolgáltatásokat, az azokat támogató automatizált munkafolyamatokat, illetve a mindezek alapjául szolgáló fejlett technológiai hátteret.

Az elmúlt években olyan szoftvert alkottak, amellyel a cég jelenleg a legkorszerűbb kiszervezett e-logisztikai szolgáltatást nyújtja a magyar piacon. Teljesítési központjából több mint 1000 online értékesítő webáruház rendeléseit szolgálja ki, beleértve az értékesített termékek raktározását, csomagolását, kiszállítását és sokszor a számlázást is. Digitális nagykereskedelmi piacterén az értékesítő áruházak egyben több száz beszállító termékéből válogathatnak, megkönnyítve ezzel az árubeszerzési folyamatot.

A WS szolgáltatásait a legtöbb olyan induló vagy már működő webáruház élvezheti, amely elsősorban normál méretű termékekkel kereskedik, és nem rendelkezik viszonteladói vagy saját bolthálózattal. Logisztikai szoftverének segítségével azok a vállalatok is boldogulnak az e-logisztika kihívásaival, amelyeknél a kiszervezés nem járható út, de a legmodernebb online rendelésteljesítést szeretnék megvalósítani saját telephelyükön.

A cég az e-kereskedelem felgyorsult növekedésével lépést tartani akaró gyártók, kereskedők, logisztikai kiszolgálók, online eléréssel rendelkezők számára logisztikát, tudást, technológiát és piacot biztosít. Az online kereskedők fejével gondolkodva hoz folyamatosan innovációkat az e-logisztikai problémák megoldására és az ellátási lánc egyszerűsítésére, legyen az a nagy csomagmennyiség mellett a piacon elérhető leggyorsabb és legpontosabb rendelés-kiszolgálás vagy a régió egyetlen saját fulfillmenttel kombinált nagykereskedelmi piactere.

A technológiai startup immár egy szakmai befektetőtől kap iparági segítséget a további dinamikus fejlődéséhez. A Trans-Sped 30 éves nagyvállalati logisztikai tapasztalata olyan szakmai tudásmegosztást és forrásbevonást biztosít számára, amely további fejlődési lehetőséget hordoz akár újabb fulfillment központok nyitásához, akár régiós terjeszkedéshez. Az együttműködés részeként a következő hónapokban a WS raktárait robotizált rendszerrel szerelik fel, ezzel is elősegítve a forgalmi csúcsok kezelését.