„A második gépet a vevőszolgálat adja el”

„A második gépet a vevőszolgálat adja el”

Ez év június 15-éig két tulajdonossal és általuk kettős ügyvezetéssel működött a nagyméretű és mindenekelőtt prémiumkategóriájú targoncákat gyártó, svéd Kalmar magyarországi kizárólagos képviseletét ellátó, idén 30 éves Taurus Techno Kft. A korábbi tulajdonostárs, Varga Ferenc nyugdíjba vonulásával a vegyészmérnök, közgazdász és külkereskedő végzettségű alapító, Kéthely László maradt a 100 százalékos tulajdonos, aki maga mellé vette Kalmar üzletágvezetőnek az autóiparban széleskörű műszaki és vevőszolgálati tapasztalatokat szerzett járműgépész szakembert, Csathó Józsefet. Ők ketten nyilatkoztak lapunknak az új felállásról, piaci trendekről és márkaújdonságokról.

– Hogyan indult a cég története?

Kéthely László (K. L.): – 1989-ben svéd-magyar gumiipari vegyesvállalatként alapítottam a Taurus Techno Kft.-t. A svéd partner egyik érdekeltsége volt a Kalmar képviselete, így lett a közös társaság targoncás viszonteladó 1992-ben. A következő évben szerviztevékenységgel is kiegészült az értékesítési munkánk, ami mind a mai napig – vevőigényre – a működésünk alappillére. A későbbi munkamegosztásban, amikor Varga Ferenccel tulajdonoltam a céget, én a másik, a szállítószalagos üzletágat vittem. A mostani szervezeti felállásban, a társaság egyedüli tulajdonosaként és ügyvezető igazgatójaként a korábbi svéd munkatársaim örömmel üdvözölték visszatértemet a targoncás csapatba. Összeköt minket majd’ három évtizednyi munkakapcsolat változatlan szellemiségben: a hangsúlyt a megbízhatóságra helyezzük, kizárólag hosszú távra tervezünk – ami a nagyértékű gépek esetében mondhatni magától értetődik, a gyakorlatban azonban vannak jelei a piac felhígulásának. Egymás nyelvének megértése a műszaki területen is látványos javulásokat képes elérni; erre kiváló példa Csathó József érkezése a céghez, aki a szintén három évtizedes vevőszolgálati tapasztalatával értő kézzel nyúlt a Kalmar üzletágunk szervezeti felépítéséhez, és rázta fel a szervizes csapatot, lendületes pályára állítva őket – egyébként egyúttal igazodva a Kalmar svéd központjában bekövetkezett változásokhoz, a mátrixszervezet kialakításához a minden eddiginél rugalmasabb vevőkiszolgálás érdekében. Ennek eredményeit, a gördülékeny kommunikáció, gyors információáramlás és reagálás lehetőségét viszonteladóként már mi is érzékeljük.

– Mi mindent kellett itt, a Taurus Technónál megváltoztatni, fejleszteni?

Csathó József (Cs. J.): – Munkatapasztalataim alapján alakítottam ki a nézetet, hogy a második gépet a vevőszolgálat adja el. Vagyis ha a vevőt az elérhető legmagasabb szinten úgy szolgáljuk ki mind az értékesítési folyamat során, mind az utógondozás, a vevőszolgálati munka (garanciális javítások, hibaelhárítások, alkatrészforgalmazás) alkalmával, hogy a lehető legnagyobb elégedettséggel üzemelteti a megvásárolt eszközt, akkor ennek nyomán legközelebb is hozzánk fordul, amikor bővíteni kívánja a gépparkját, és meg tudjuk őrizni hosszú partnerkapcsolatban. Erre a vezérelvre épül most a szervezeti struktúránk, amit annak szellemében erősítettünk meg, hogy sziklára építkezünk, nem homokra. A forgalmazott termékek (konténerrakodók, gumikerekes konténerdaruk, termináltraktorok, 5–18 tonna teherbírású elektromos és 5–52 tonna teherbírású dízeltargoncák) nagy méretei okán a karbantartás és a szervizelés helyhez kötött, az üzemelési helyszínen végezhető vagy csarnokban, vagy szabadtéren, akár mindenféle szélsőséges időjárási körülmények között. Ebből kifolyólag speciális felszerelésre és folyamatosan frissített-mélyített szaktudásra van szükség, a szakembereink rendelkezésre állása mellett a hét minden napján, a napok 24 óráiban. Mind a három utazó szervizes kollégánk minden igényt kielégítő, megfelelően felszerelt műhelykocsival száll ki a helyszínre, az ő munkájukat koordinálja plusz egy fő műhelyvezető. Rajtuk kívül egy asszisztens és a szállítószalagos részlegünkkel közös raktáros munkatársunk egészíti ki a vevőszolgálati csapatunkat.

– A hagyományos háttérmunka mellett a mai kor vívmányait, például a digitalizáció adta lehetőségeket hogyan tudják kihasználni?

Cs. J.: – A GPS-technológiától kezdve a különböző vezérlőrendszerekig igyekszünk mindennel szolgálni a vevőigényeket, legújabban a flottakezelési és gazdaságos üzemeltetési elvárásoknak megfelelve. A Kalmar ezt célozva dolgozta ki az Inside adatgyűjtő és -elemző rendszerét, amely egy adott gép belső (üzemelési) és külső (helyszíni, termináli) adatait összegezve különböző választható statisztikákat és jelentéseket készít a gépet üzemeltető cég valamely vezetője, flottagazdája részére, konkrét hatékonysági döntéshozatalt támogatandó. Probléma esetén (például baleset bekövetkezésekor) ugyanez az adathalom szolgál támpontul, mert rögzített és visszakereshető. A folyamatok figyelemmel kísérése, a helyzetek rekonstruálhatósága tehát olyan eszközök a flottamenedzserek számára, amelyek segítik őket kitekinteni az egyébként általában elszigetelt irodai környezetből, hogy megbízható, kétséget kizáró módon, pontos adatokkal valódi rálátást nyerjenek az általuk felügyelt munkaterületre. Ezt a szolgáltatást jelenleg vezetjük be a nagyobb magyarországi partnereinknél, a kedvező nemzetközi visszajelzések nyomán a legkorszerűbb gépek vezérlőjébe (a G-sorozatoktól felfelé) eleve beszerelt elektronikához kapcsolódóan, az egyébként is gyűjtött adatok kinyerését szolgáló szoftver aktiválásával.

– Milyen súllyal szerepelnek a palettán környezetbarát megoldások?

K. L.: – A Kalmar nemcsak a fent említett szervezeti oldalról, hanem a piac aktuális igényeit meghallva fejleszti termékeit és szolgáltatásait. Egyfelől a dízelhajtású gépei a legkorszerűbb, Euro6-os normát teljesítő motorral felszereltek, másrészt egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az elektromos eszközökre. A villamosenergiával hajtott targoncák természetesen nem számítanak újdonságnak, ám a Kalmar most az 5–18 tonna teherbírású tartományban is előrukkol ezzel a korszerű megoldással 2020-ra. A másik új termékcsalád az Essential széria, amely a gyártó prémiumkategóriás minőségét és megbízhatóságát nyújtja – szerényebb kivitelben, kényelmi funkciókat támogató, luxusfelszerelési elemek nélkül, ezáltal alacsonyabb árszinten. Úgy látjuk, hogy az árérzékeny magyar piac kifejezetten érdeklődik ezen termékeink iránt, számunkra is új üzleti lehetőségeket vázolva.

– A folyamatos termékfejlesztés tudásbővítést követel. Hogyan tudnak lépést tartani ezzel? Az általános munkaerőhiány Önöknél nem gátolja a megfelelő felkészültségű munkatársak jelenlétét?

K. L.: – Habár látványosan megbecsüljük a munkatársainkat, például komoly mértékben emeltük a bérüket az elmúlt két évben, és folyamatos kalmaros oktatásokkal biztosítjuk a megfelelő képzettségüket, egy évbe is telt, mire a negyedik szervizes kollégát megtaláltuk. Márpedig a működésünk másik alappillére – a korábban említett vevőközpontúság mellett – éppen az a munkatársi gárda, amely felkészültségével és hozzáállásával képes a legmagasabb szinten kiszolgálni a partnereink igényeit.

 

NÉVJEGY

Csathó József járműgépészmérnökként végzett. Pályáját mint tervezőmérnök az Ikarus-nál kezdte, és a Renault márkaképviseletének vevőszolgálatán műszaki szakemberként folytatta. Végigjárta a ranglétrát, a műszaki oktatástól és segítségnyújtástól kezdve, garanciaügyeken keresztül, ügyfélreklamációig, majd megalapította és vezette a márka műszaki osztályát. Negyedszázad elteltével vevőszolgálat-helyettesi pozícióból igazolt a következő három évre az amerikai MSX-hez, amely egy másik francia márka garanciális ügyeit intézte. Itt érte a felkérés a Taurus Techno Kalmar üzletágát vezetőként működtetni és fejleszteni, amely beosztást örömmel elfogadott, és ez év július 15-étől betölt.

Varga Violetta