A globalizáció, a veszélyesáru-szabályozás harmonizációja, illetve a fuvarozási ágak sajátosságai miatt sajnos a logisztikai láncban kevésbé hangsúlyos szerepet kap a biztonság. Pedig csak akkor lehet veszélyes árut biztonságosan kezelni a szállítási láncban, ha megvan a bizalom a piaci szereplők – gyártók, szállítmányozók, integrátorok, fuvarozók, hajóstársaságok – között.
Számos változás várható 2025-től a veszélyesáru-szállítás szabályozási környezetében. A légi operációban január 1-jétől lépnek életbe a legújabb előírások, közúton és vasúton – hat hónapos átmeneti idővel – július 1-jétől válnak kötelezővé az új szabályok, míg a tengeri fuvarozásban egyéves átmeneti időt határozott meg a jogalkotó, így ebben a szegmensben 2026. január 1. a hatálybalépés időpontja.
Sárosi György, a Hungária Veszélyesáru Mérnöki Iroda ügyvezetője a Szállítmányozás 2024 konferencián felhívta a figyelmet, hogy a sztenderdek szerint 2023-ig csak belső égésű motorral hajtott dízeljárművekkel lehetett veszélyes árut szállítani, addig 2024-től a nem gyúlékony anyagok fuvarozására típusjóváhagyással (AT) rendelkező elektromos tehergépkocsikkal is végezhető. 2025-től a szabályozás értelmében immár gyúlékony anyagok – például gázok – vagy tűzveszélyes folyadékok is szállíthatók alternatív hajtású járművekkel (FL), ráadásul az elektromosok mellett hidrogénüzeműekkel is. Robbanóanyag-szállításra viszont továbbra is csak a dízeltechnika használható.
A digitalizáció a veszélyesáru-fuvarozásban is megjelent. Külön platformon kell rögzíteni az ezzel kapcsolatos adatforgalmat, az adattárolásra és -elérésre a tagállamok által kijelölt, önálló szervezetnek (Trusted Parties, TP) lenne jogosultsága. Németország, Franciaország, Olaszország és Ausztria ezt már megtette, de Magyarországon is mielőbb szükség lesz rá. A mostani elképzelések szerint a veszélyes árut szállító kamionokra egy speciális jelet ragasztanak, és akár az eddig használt bárcainformációk is bekerülhetnek a rendszerbe, és még az ADR-okmányokat sem kell a gépkocsivezetőnek magánál tartania (e-DG).
A lítiumakkumulátorok szállítása esetében fontos újdonság, hogy a gyártóknak és a forgalmazóknak elérhetővé kell tenniük a vizsgálati összefoglalót a feladók, illetve az ellátási láncban részt vevő egyéb személyek részére, hogy azok meggyőződhessenek az akkumulátorok megfelelőségéről, emelte ki a szakember.
Az új szabályok alapján 2025. december 31-ig az akkumulátorok legfeljebb 30 százalékos töltöttséggel adhatók fel légi szállításra, ha pedig a töltöttségi állapot nem ellenőrizhető, akkor 25 százalékot meg nem haladó névleges kapacitással. Év végéig ez ajánlás, 2026. január 1-jétől azonban kötelezővé válik. Ennél nagyobb töltöttség esetén, 100 Wh kapacitás fölött csak a származási ország és a légitársaságot üzemeltető állam írásos engedélyével lehet szállítani akkumulátort az engedélyben meghatározott feltételekkel.
Az EU 2025. május 20-tól hatályos új hulladékrendelete a nem OECD-országok felé való hulladékkivitelt nagyon megszigorítja, jegyezte meg Sárosi György. A jogszabály rögzíti többek között, hogy 2026. november 21-től 2,5 évig tilos lesz műanyag hulladékot exportálni az EU-ból nem OECD-országba. Egyéb hulladékfajtát 2027. május 21-e után csak akkor lehet az Európai Unió területéről nem OECD-országba szállítani, ha az adott ország az illetékes uniós szervnél hivatalosan jelzi, hogy befogad ilyen hulladékot, az EU pedig meggyőződik arról, hogy az ország rendelkezik a hulladékkezeléshez szükséges megfelelő infrastruktúrával és technológiával.
ÚJDONSÁGOK AZ UN-AZONOSÍTÁSBAN
2025. január 1-jétől 11 új veszélyes árut nevesít a szabályozás, egyebek mellett a szórásos elven működő tűzoltó berendezéseket (UN 0514, illetve UN 3559 számmal). Ha például egy vállalkozás lítiumakkumulátorokat tárol a telephelyén, vagy lítiumakkumulátoros targoncatöltőket használ, akkor ilyen típusú tűzoltókészüléket kell rendszeresítenie.
A diszilán gáznak korábban nem volt egyedi azonosítója, így előfordult, hogy légi úton is szállították, ami hatalmas kockázatot jelentett. Ez most megváltozik: a diszilán UN 3553 számmal konkrétan nevesített, egyértelműen jelezve, hogy a légi fuvarozásból kitiltott veszélyes áruról van szó.
Az új szabályozás alapján a higany helyettesítésére szolgáló galliumot, illetve a galliumtartalmú tárgyakat UN 3554 számmal, az acetonban oldott folyékony robbanóanyagot (rovarölő prekurzor) pedig UN 3555 UN számmal lehet szállítani. Január elsejétől az elektromos járművek – a scootertől az e-kerékpáron át az e-személygépkocsiig – 3556, 3557 és 3558-as új azonosítók alatt szállíthatók az UN 3171 helyett.
Az OLED és az LCD tévékben használt vegyszert ez idáig kizárólag a 8-as osztály hatálya alatt lehetett szállítani. Időközben kiderült, hogy több haláleset és mérgezés történt, ezért a 25 százalékosnál töményebb oldatot besorolták a 3560-as UN-szám alá, mérgező anyagként.