Stabil helyzetben vannak a német vállalatok

Szezonálisan normális helyzetet mértek februárban az SCI-nél. A fuvarozási és logisztikai vállalatok visszafogott várakozással tekintenek a következő hónapok elé.

A felmérés szerint az elmúlt hónapban egy német szállítási és logisztikai vállalatnál sem romlott az üzleti helyzet. Sőt, az SCI logisztikai barométerében megkérdezettek majdnem egy negyede javulásról számolt be. Ennek ellenére az indikátor enyhén vissza fog esni, mivel a vállalatok határozottan rövid pórázon tartják elvárásaikat.

A fennmaradó vállalatok nem számoltak be változásról. Ezzel 2017 februárjában az előző hónaphoz képest átlagosan enyhén javult az üzleti helyzet. A szezonális helyzetet februárban a megkérdezett vállalatok majdnem kétharmada (63 százalékuk) minősítette „normálisnak”. Ezzel szemben ott van az az 5 százalék, akik rossznak ítélték meg a jelenlegi helyzetet. A következő három hónapra azonban a logisztikusok elvárása zordabb, mint 2017 januárjában volt.

Idestova hat hónapig tartó emelkedő költségek után az ágazat egy része újra a kiadások visszaeséséről számolt be. Mindenesetre a megkérdezett szállítási és logisztikai cégek 16 százaléka ezt adta meg. Az emelkedő költségekről beszámoló vállalatok száma is csökkent januárhoz képest, 52 százalékról 21 százalékra. Erre a pozitív változásra egyik vállalat sem számított, de nem is hat ki az előttünk álló hónapokkal szembeni elvárásokra. Sőt, 2017 februárjában még több logisztikai cég (37 százalékuk) számított emelkedő költségekre a következő három hónapban, mint még januárban, amikor csak 33 százalékuk látta ilyen borúsan a helyzetet. Egyik vállalat sem számít arra, hogy csökkenni fognak a kiadásai.

Változott azoknak az aránya, akik magasabb árakat tudtak elérni, ez minden ötödik vállalatot érinti. Ezzel szemben a megkérdezettek 5 százalékának csökkenteniük kellett az áraikat. Átlagosan tekintve az árak fejlődése továbbra is romlott. Azoknak az aránya, akik arra számítanak, hogy a következő három hónapban emelni tudják az árakat, a januári barométerhez képest 52 százalékról egyharmadra csökkent.

A vállalatoknak majdnem a fele, 47 százalékuk ért el az elmúlt három hónapban magasabb forgalmat. Ezzel szemben áll a 11 százalék, akiknél csökkent a forgalom.

Járdán Eszter

A cikk a NavigátorVilág 2017. áprilisi számában jelent meg.