A hazai szállítmányozó szegmens a tavalyi járványválság nyertesének bizonyult

A hazai szállítmányozó szegmens a tavalyi járványválság nyertesének bizonyult

A 2020-as év örökre emlékezetes lesz mindannyiunk számára: a járvány miatt minden tevékenységet, folyamatot újra kellett gondolni, és reagálni kellett a pillanatok alatt megváltozott fogyasztói és megbízói igényekre. Ez a szállítmányozó szakmának kiválóan sikerült, többéves trendbe illesztve is kiemelkedően jó évet zártak a magyar speditőr toplistánk szereplői. 2020-ban a legnagyobb speditőrcégek átlagosan 12,4 százalékkal voltak képesek növelni az árbevételüket, a profitrátájuk pedig 4,78 százalékra nőtt, míg 2019-ben ugyanezen cégeknek csak 3,63 százalék volt a bevételarányos eredményük a Ceginformacio.hu szolgáltatta adatok alapján.

Az elmúlt évről elvileg május végéig kellett volna közzé tenniük a cégeknek az éves beszámolóikat, de ennek elmulasztásához idén nem tartozott szankció. A cégek többsége élt is a halasztás lehetőségével, ám a november közepi lapzártánkra már csak a toplista 3 potenciális szereplője maradt adós a 2020-as számaival. A hiányzó cégek közül a legnagyobb a Syncreon Hungary Kft., ami már tavaly is lemaradt a kései adatszolgáltatás miatt a listáról. Ők 2019-ben 27,3 milliárd forintos árbevétel mellett –37,7 milliós adózás előtti eredményt értek el, s ezzel az akkori listánk 5. helyén szerepeltek volna. Testvércégük a listánk 96. helyén szerepel. A tavalyi listánkon 51. Rudolph Autóipari Logisztikai Kft. és a 69. Rudolph Ipari Logisztikai Kft. a másik két hiányzó.

A tavalyi összesítéshez képest kiesett a toplistáról az ISD PORTOLAN Szállítmányozási Kft., amelynek tevékenységét a Dunaferr logisztikai részlege vette át. A SUXESS LOGISTIC Hungary Szolgáltató Kft. a 68. helyről esett ki, mivel árbevétele 2,6 milliárdról 1,2-re csökkent (noha így is nyereséges maradt). Hasonló okból csúszott ki a MÁDA PLUSZ és a GLOBE AIR CARGO HUNGARY.

A toplistás cégek együttesen 93,8 milliárd forintos árbevétel-növekedésének negyedéért a Samsung SDS Global SCL Hungary egymaga volt a felelős, velük együtt 30 cég volt képes legalább 1 milliárd forinttal növelni az árbevételét a tavalyi év során, az előző évi teljesítményhez viszonyítva. Az árbevétele összesen 30 toplistás cégnek csökkent, de 1 milliárd feletti csökkenés „csupán” 6 cégnél fordult elő. Közülük kiemelkedik a Suzukihoz ezer szállal kötődő EURASIA LOGISTICS, ahol csaknem 7 milliárd forinttal csökkent az árbevétel és a DSV Hungária, ahol 3,9 milliárd forint volt a csökkenés.

A toplistás cégek 2020-ban 848 milliárd forintos árbevétel mellett 40,5 milliárd forint eredményt termeltek, ez az eredmény 13 milliárd forinttal múlja felül ugyanezen cégeknek az előző évi összeredményét (tavaly 754 milliárd forint volt az árbevételük, és 27,4 milliárd forint az eredményük).

Az eredménye 24 cégnek csökkent, de veszteséget mégis mindössze 4 cég termelt. Közülük a CEVA Contract Logistics már évek óta szerepel ebben a részválogatásban, de itt legalább az eredményjavulás jelentős volt. A General Transport Company szintén többedik éve veszteséges, aminek a mértéke 2020-ban még nőtt is.

A bevételarányos eredménye 14 cégnek volt 10 százalék feletti, de csak 1-nek 20 százalék felett: a Preymesser Hungária 31,84 százalékos rátával büszkélkedhet. A listánk 62 cége dolgozott tavaly 5 százalék alatti marzzsal.

A toplistás speditőrcégeknél 12 675 főt foglalkoztattak tavaly, ami 143-mal (1,1 százalékkal) több az egy évvel korábbinál. A házhozszállítások felfutása miatti többletfeladatokból az e cégeknél közvetlenül foglalkoztatottak tehát alig veszik ki a részüket. Egy „átlagos” speditőrcég havonta 502 798 forintot költött 1–1 munkavállalóra. Ez mindössze 0,82 százalékkal magasabb, mint a 2019-es átlagráfordítás, vagyis az ebben a szegmensben dolgozók reálértékben vagy vesztettek a fizetésükből, vagy a munkáltatók egy része sikerrel pályázott / vett igénybe munkahelyek megtartására elérhető állami támogatásokat, amivel csökkenteni tudták a személyi jellegű ráfordításaikat.

 

Andó Gergely