Montázslogisztika Seahorse-módra: új, géptelepítési üzletágat indított a magyar speditőrcég pár hónapja, nyár elején, ami lényegében a projektlogisztikai tevékenység utolsó, kivitelezési szakaszának felel meg. Nyilatkozóink a korábbi közös múltjuk, kollegiális kapcsolódásuk egyfajta újraegyesítésében látnak perspektívát, hogy az együtt megszerzett, magas hozzáadott értékkel bíró szaktudásból és kapcsolati tőkéből építsék a jövőt, stabil növekedési pályára állítva a Seahorse-t.
– Mi hívta életre a géptelepítési divíziójukat?
Papp Zoltán (P. Z.): – Már 2024 elején, amikor társtulajdonosként beléptem a cég életébe, kerestem azt a szegmenst, amivel a szállítmányozáshoz kapcsolódóan bővíthetnénk az üzleti portfóliónkat. A gondolat tehát már akkor megszületett, de erre az évre állt össze szerencsés csillagzat alá Juhász Tamás egyéni szakmai fejlődési igénye és a cég jövőképe, és más egykori szakképzett és gyakorlott munkatársak (egy 5–6 fős teljes brigád) érkezésével egy profi csapatot is hozzá tudunk rendelni az új, kifejezetten magas hozzáadott értéket nyújtó tevékenységhez. Mondhatni nincs az országban olyan gyár, létesítmény vagy építkezés, ahol ne fordultak volna meg, és hiszem, hogy ez a kiemelkedő know-how nagyban támogatja az üzletág sikerre vitelét. Hozzáteszem, hogy felvettünk fiatal pályakezdőket is, már az indulásnál gondolva a jövőépítésre, a következő szakmai gárda kinevelésére.
Juhász Tamás (J. T.): – Ez egy olyan speciális terület, amelyben elengedhetetlen a jó, összeszokott és összetartó csapat. Hiába vagyok jó értékesítő, egy rossz csapattal csak ideig-óráig boldogulnék, és fordítva is igaz: egy rossz értékesítő mögött hiába van jó kivitelező csapat, ha nem tudja eladni magát, az se ér semmit. Ez a két pillér a Seahorse-ban most ismét egyesült, és a piramis tetején Zoli mind tulajdonosként, mind mentorként pozitív és innovatív hozzáállással támogatja a fejlődést: csak szóljunk, hogy mire van szükség, beszerzünk, beruházunk, csak menjünk előre! Tehát nem gátja a folyamatoknak, hanem gerjesztője, hogy jól működjön a dolog.
P. Z.: – Ez nem véletlen: jól ismerem a piacot, van logisztikai és azon belül géptelepítő tapasztalatom (ld. keretben. A szerk.). Vezetőként pedig szeretem, ha valaki nemcsak egy íróasztalnál fehér gallérban értékesít anélkül, hogy tudná, mi a háttér, hanem tisztában van a termékünkkel, és fizikailag is megtapasztalja a képességeinket. A legelején, kis híján 3 évtizeddel ezelőtt magam is feltűrtem az ingujjat, ott voltam az olajban, a sárban, az aknában – ahol épp kellett – a fiúkkal együtt, tehát tudom a dörgést, többek között azt is, hogy az ügyfelek ebben az iparágban az emberekhez és a csapathoz ragaszkodnak.
J. T.: – Én is úgy dolgozom, hogy kimegyek a munkaterületre felmérni a vevőigényt, majd a kivitelezés során dolgozni is a fiúkkal. Kezdettől fogva a terepen tanultam meg lépésről lépésre, hogy milyen tematika alapján és milyen sebességgel dolgozunk, milyen szerszámokat használunk, mik azok az írott és íratlan szabályok, amiket be kell tartanunk a helyszínen. Meggyőződésem, hogy ez a felszedett háttértudás kellett ahhoz, hogy sikeres legyek ebben a szakmában, az ügyfelek ugyanis a visszajelzéseikben mindig nagyra értékelik, hogy úgy történik minden, ahogy ígértem, akár nyílt és őszinte módon előre felkészülve, hogy ez meg az történetesen útban van, el kell bontani, van vele feladat, sőt, extraköltség is. Az egyik titkunk a megfelelő előkészítés, mert amikor például az 1 millió 250 ezer euró – egy telepítendő gép képében – begurul az ajtón, akkor már nem mindegy, hogy ki és hogyan viszi be a helyére; azt bizony úgy kell kezelni, mint egy hímes tojást. Úgy látom, hogy ebben vagyunk kiugróan erősek. Mindig azt mondom viccesen, hogy ne aggódjon azon az adott ügyfél, hogy aznap neki épp vevői auditja van, nyugodtan foglalkozhat az auditorokkal – én itt leszek, a csapat is itt lesz, és mi elvégezzük a munkánkat becsülettel és balesetmentesen. Az emeléstechnikai szakmai pályafutásom elmúlt 17 éve azt mutatja, hogy a céghez való hűségen túl az ügyfelek nagyra tartják ezt a személyhez köthető megbízhatóságot és pontosságot, számukra az a fontos, hogy az ő kis gépüket, amit megvettek mondjuk Németországban, és sok hónap múlva megérkezett, azt gondos kezek rakják a helyére.
– Akkor ez is nagyban bizalmi tevékenység, mint maga a speditőrvilág. Az eszközpiac is személyfüggő?
J. T.: – A szakmai munkámban számomra az első és legfontosabb érték a tisztesség: tisztességesen dolgozunk, és azért tisztességes pénzt kérünk, mindkét fél megelégedésére. Ennek szellemében alakítottam ki a kapcsolati hálómat, mind az ügyfelekkel, mind a külső és cégcsoportos belső alvállalkozói partnercégekkel. Ezeket tudom és szeretném is a jövőben használni, például a korábbi anyavállalattal és az ottani kollégákkal együttműködésben: amikor nekik van szükségük Magyarországon segítségre, állunk rendelkezésükre, és amikor nekünk szükséges eszköz, tanács vagy szakember, bérelhetünk tőlük. Eddig mindenhonnan pozitív visszajelzés érkezett, mert szeretnének továbbra is részt venni a magyar géptelepítési piacon. Már most vannak közös üzleteink, és bízom benne, hogy ez így marad, mert kilátásban van számos kisebb-nagyobb projekt. Ez a kölcsönös alvállalkozói partnerség is a kulcsa lehet a sikernek.
P. Z.: – A géptelepítési, más néven montázslogisztikai munka magas hozzáadott értékkel bír, ahol a szaktudás meghatározó. Már kötöttünk megállapodást, amelynek értelmében együtt dolgozunk a megfelelő szabályok betartása mentén. Ha adódik olyan projekt, amiben tudunk együtt részt venni, akkor fogunk, és a közös munkák majd kialakítják a kapcsolódás további formáját.
– Hogyan illeszkedik az új üzletág a Seahorse speditőrmunkájába?
P. Z.: – A szinergia adott, hiszen az alaptevékenységünk el tudja végezni a szállítmányozási feladatokat Japánból, Koreából, Kínából egészen az ügyfél kapujáig, és akkor Tamásék csapata a gépmunkával a kapun belüli maradék 50 méteren kínál megoldást, akár a gép leszerelésekor, akár a feltelepítése során. Erre a komplex, valódi door-to-door szolgáltatásra most nagyon erős igény mutatkozik a piacon, mert egyetlen – nem mellékesen megbízható – kézben marad a felelősség és a kockázat. Mi intézzük az árajánlatot, a biztosítást, mi adunk tájékoztatást menet közben, mi kezeljük a felmerülő kihívásokat, és a végén egy számlát kell igazolni – mindez a mai felgyorsult, túlzsúfolt világban nagy könnyebbség még úgy is, hogy ez a csomag nyilvánvalóan többe kerül az átlagnál.
J. T.: – Első körben természetesen az ár nagyon fontos tényező minden tárgyalásnál, viszont amikor homokszem kerül a gépezetbe, például beszorul egy szállítmány, a tervezetthez képest máshova és máskor érkezik stb., akkor elsősorban a szakmai tudáson és a megfelelő kommunikáción múlik a megoldás – márpedig az efféle magas szolgáltatási színvonal mindent pénzt megér. Már van példánk akár az elmúlt hetekből is, hogy ezzel a minőség iránti elkötelezettséggel nyertünk el megbízást.
– Mit várnak a profilbővítéstől rövid és középtávon?
J. T.: – Egyértelműen pozitív az első pár hónap kezdési inputja, a jövőkép pedig ígéretes. Azt gondolom, hogy a géptelepítés üzletágában most a stabilizáció a legfontosabb, hogy az ügyfelek által megszavazott bizalmat jól megszolgáljuk. Szeretnénk fejlődni és fejleszteni, olyan eszközállományhoz jutni, ami még ütőképesebbé teszi a csapatot minden típusú kihívásra.
P. Z.: – A 2025 alapvetően nem a legkönnyebb év a szállítmányozók számára, ettől függetlenül a Seahorse-nál nem panaszkodunk: az első fél évünk trendjét tekintve azt várjuk, hogy a tavalyi évhez képest 30–40 százalékkal tudunk nőni. A vállalat alaptevékenységének, a szállítmányozásnak az árbevétele ebben az évben várhatóan 20–30 százalékkal bővül saját erőből, pluszügyfeleknek köszönhetően. Az idén nyáron indított új üzletágtól, a géptelepítéstől is számottevő forgalom várható, így összességében 2 milliárd forint fölé várjuk a teljesítményt (ami jelentős növekedés a tavalyi 1,4 milliárdhoz képest). A jövő évre pedig ennél is vérmesebb terveink vannak… Ez rendkívül impozáns növekedési fázis, és leginkább annak köszönhető, hogy értékesítési aktivitással belekezdtünk egy erős akvizíciós tevékenységbe. Ezt visszük is tovább, mert arra most nem számíthatunk, hogy a megbízók egyénileg növekednének az elkövetkező időkben. Szerencsések vagyunk, hogy nagyon szétszórt az ügyfélkörünk, így kevésbé érezzük az egy-egy iparág visszaesésében bekövetkező volumencsökkenéseket. Mindemellett a tulajdonos- és generációváltás szerintem sikeresen lezajlott a cégünkben, korszerűsítjük a folyamatainkat, pozitív szaldóval és szemlélettel nézünk előre. Persze sokat kell még dolgozni azért, hogy azt mondhassuk, hogy minden rendben van, de a jövőt illetően tele vagyok bizakodással.
NÉVJEGYEK
Papp Zoltán a Budapesti Gazdasági Főiskolán 2001-ben diplomázott kereskedelmi közgazdász szakon. Pályakezdőként a PLUS Élelmiszer Diszkont logisztikai vezetőhelyettese volt, majd logisztikai kontroller egy másik élelmiszeripari raktárban. 1996–2015 között a BauTrans élén közútifuvarozó-vállalkozásban szerzett ügyvezetői gyakorlatot. Szaktudása a vállalatmenedzsment mellett kiterjed a szervezetfejlesztési és tanácsadói területre is, amelyben a Debreceni Egyetemen szerzett pszichológus diplomája és az Integral Akadémián folytatott tanulmánya jelent komoly támogatást. Felel a 2013-ban létrehozott, szervezetfejlesztéssel foglalkozó HCB Solutions Kft. mint saját vállalkozás vezetéséért, és 2021 nyarán alapítótársával elindította a LogiJobs nevű álláskereső portált. 2024-től a Seahorse résztulajdonosa és ügyvezetője, majd idén tavasz óta egyedüli tulajdonosa.
Juhász Tamás a kereskedelmi technikumi oklevél megszerzése után, munka mellett a Modern Üzleti Tudományok Főiskolájára járt Budapesten, de a kettőre együtt nem tudott fókuszálni; azóta is feltett szándéka lediplomázni, amint ideje engedi. Korábban is műszaki területen dolgozott, többek között a Toyota Anyagmozgatásnál, ahol főként raktári állványrendszereket és kisebb részben targoncákat értékesített Kelet-Magyarországon. 2008-ban a BauTrans-hoz igazolt szolgáltatásértékesítőként, majd megbízást kapott a géptelepítési üzletág felépítésére, amire az éppen betörő világválság nem kis mértékben hatott. Így visszatért a sales vonalra, immár kizárólag az emeléstechnika területén, de teljes országos lefedettséggel. A Felbermayr tulajdonosi háttér biztosította szakmai tudás és személyes kvalitások sikerre vitték az üzletágat, amely évről évre javuló tendenciát mutatva kiemelkedő teljesítményeket ért el. A szakember ez év júniusában a Seahorse-hoz csatlakozott a cég új, géptelepítési üzletágának felépítésére és vezetésére.
Varga Violetta








