„Naprakésznek kell lennünk” – interjú Balogh Ágotával, a Royal Sped vezérigazgatójával

„Naprakésznek kell lennünk” – interjú Balogh Ágotával, a Royal Sped vezérigazgatójával

Egyre több társaság fedezi fel annak az előnyeit, hogy a vámlogisztikai szolgáltatásokat egy kézbe helyezi és nem darabolja szét különböző felkészültségű és módszerű vállalkozás között. E piaci trendnek és a saját komplex megoldásainak köszönhetően a magyarországi vámlogisztikai műveletek piacvezetőjeként a Royal Sped is egyre keresettebb, és mind több megbízást kapnak a nemzetközi ügyfelek köréből is.

– Milyen trendek jellemzik az európai vámlogisztikai piacot?

– A logisztikára szokás mondani, hogy olyan költségelemet képvisel egy vállalkozás életében, amire csak a minimálisan szükséges mértékben áldoznak a tulajdonosok, és a jelentősége akkor mutatkozik meg igazán, amikor homokszem kerül a gépezetbe, olyankor értékelődik fel látványosan. Ez többszörösen érvényes a vámlogisztikára. Manapság azonban szerencsére egyre több cég bízza szakemberekre és rendeli egy szolgáltatóhoz ezeket a feladatokat. További jellemző trend a digitalizációs megoldások begyűrűzése a mi szakmánkba is. Ma már alapkövetelmény, hogy a cégek adatbázisaiból vagy vállalatirányítási rendszereiből adatkapcsolatok útján szerezzük be a vámkezeléshez szükséges adatokat és információkat.

– Sajátos-e a magyar piac ezen a területen?

– Egyáltalán nem, mert hónapról hónapra nő a külföldi érdekeltségű vállalkozások száma a magyar piacon. Nagyon sok az új beruházás, és ezek érintettsége nem kizárólag az EU-s országokból jelenik meg, hanem bőven akad közöttük harmadik országos érdekeltségű cég is. A digitalizációs megoldásokat követve az elmúlt évben teljesen lecseréltük a vámszakmai rendszerünket annak érdekében, hogy ezzel az elvárással kapcsolatban is naprakészek maradjunk.

– Mi most a legnagyobb kihívás a vámszakma számára?

– Egyrészt a nagy beruházások hatalmas garanciaigényének kielégítése, másrészt a folyamatosan változó szakmai rendszerek bevezetése és rutinszerű alkalmazása jelent óriási kihívást. Állandóan képzéseket szervezünk a teljes állomány részére, mivel az elmúlt két évben nem nagyon volt olyan negyedév, amikor nem vezettek be valami újdonságot. Annak örülök, hogy nem szenvedtünk jelentős veszteséget egyik átállás következtében sem, mindig sikeresen reagáltunk a változó piaci környezetre.

– Hogyan kezelik a globális vámháború keltette helyzetet?

– Igyekszünk maximális támogatást nyújtani ügyfeleinknek, ami nem könnyű feladat a különböző vezető világhatalmak körében naponta bejelentésre és bevezetésre kerülő vámintézkedések között, amelyek jelentősen befolyásolják a világkereskedelmet. Naprakésznek kell lennünk, ezért folyamatosan figyeljük az új intézkedéseket, és a lehető leggyorsabb reakcióidővel reagálunk.

– Hogyan zárta 2024-et a Royal Sped?

– Egyáltalán nincs okunk panaszra. A gazdasági környezetünkben tapasztalható költségszintek – és itt leginkább a munkabérekre gondolok – emelkedéséhez képest sajnos nem tudtuk hasonló mértékben elfogadtatni a szolgáltatási díjaink emelését az ügyfeleinkkel. Ennek ellenére a 2024-es évet a bázisévhez képest hasonló eredménnyel zártuk, tehát veszteséget nem szenvedtünk el. Én ezt sikerként élem meg, a versenytársak közül kevesen mondhatják el ugyanezt magukról. Az eredmény véleményem szerint a rugalmasságunknak és a piaci igényekre történő megfelelő reakciónknak köszönhető.

– Mennyire hajtják a növekedést az akvizícióik?

– A mi szakmánkban főleg a nagyvállalatok beruházási életszakaszai projektjellegűek, ezeknek előbb-utóbb vége szakad. Ennek megfelelően követnünk kell az új ügyleteket, és a legkülönbözőbb ügyféli igények rendelkezésére kell állnunk. A folyamatos akvizíciók lehetőséget biztosítanak arra, hogy újabb földrajzi területeken vessük meg a lábunkat és ezáltal újabb ügyfelek kerüljenek a látókörünkbe. Persze a bővülést humán erőforrással is követni kell, és jelen pillanatban ez okozza számunkra a legnagyobb problémát; a vámügyi piacon jelentős szakemberhiánnyal küzdünk.

– Legutóbb a szakértelmet említette kiemelt sikertényezőként. Érvényes ez most is?

– A szakértelemre kiemelt figyelmet fordítunk. A vámlogisztikai piacon egyedülálló vámszakértői osztályunk idén 10 főre bővült. A kollégáim a folyamatos jogszabályfigyelés és szakmai támogatás mellett pénzügyi profitot is termelnek a vámtanácsadási szolgáltatásból. Egyre több megkeresést kapunk ezen a területen, és a kiadott szakmai állásfoglalások száma is növekvő tendenciát mutat.

– Mi alapján választják ki a nemzetközi vámügyleteket támogató partnereiket?

– Kiterjedt partneri kapcsolatokkal rendelkezünk az EU tagállamaiban, de szép számmal akadnak harmadik országos partnereink is. Tagjai vagyunk különböző uniós partneri hálózatoknak, amelyek lényege, hogy a hálózatban szereplő vámügynökségek kölcsönösen támogatják egymás tevékenységét a saját országukban. Ez különösen hatékony azért, mert a globális cégek előszeretettel kötnek minden tagállamra érvényes, azonos feltételeket biztosító szolgáltatói szerződést. Sok ügyfelet sikerül ennek eredményeképpen szerződtetnünk és hosszú távon szolgáltatást nyújtani részükre. Különös figyelmet fordítunk továbbá a UK, a balkáni és a török piacra. Mindhárom területre vonatkozóan saját anyanyelvű támogatói csoportot üzemeltetünk, és a megállapodásokat is a kölcsönösség jegyében kötjük a támogató partnerekkel.

– Hogyan segítik a munkájukat a digitális megoldások?

– A digitalizáció napról napra egyre nagyobb szerepet kap az életünkben. Több folyamatunkat robotizációval támogatjuk, de a digitalizáció egyéb témaköreiben is többirányú fejlesztés folyik jelenleg is. Előremozdította a csapatot a NAV AES és NCTS5 bevezetésének pilotprogramjában való részvételünk is. Mint minden új rendszer elindítása során, itt is felmerült sok megoldandó feladat, de a szoftverházakkal, a NAV informatikai csapatával és a NAV különböző igazgatóságaival folytatott kölcsönös egyeztetések eredményeképpen mindenhol sikerült az átállás, és a kollégáim mostanra rutinosan használják az összes új rendszert.

– Mi indokolta a nagykanizsai vámudvaruk indítását?

– Az üzletpolitikánk része, hogy fizikai jelenléttel lefedjük Magyarország teljes területét. A Koper–Budapest tengelyen adódott bővülési lehetőségben nagy üzleti potenciált láttunk, ezért vágtunk bele a Nagykanizsai Vámudvar üzemeltetési szerződésének megkötésébe. Reméljük, hogy az elkövetkezendő 3 év minket igazol majd ebben az üzleti döntésünkben. Egy hónapos működés után elmondhatom, hogy a döntésünk helyesnek bizonyul, és a földrajzi helyzetet sikeresen be tudjuk építeni a szolgáltatási portfóliónkba.

– Hogyan illeszkedik az új egység működése a cég hálózatába?

– A nagykanizsai tevékenységet teljes egészében integráltuk a Royal Sped szervezetébe. A meglévő ügyfelekkel új szerződéseket kötöttünk, a Gartner Intertrans nagykanizsai telephelyére vonatkozóan pedig komplex vámraktározási szerződést kötöttünk, és ezzel az új szolgáltatással várjuk a leendő ügyfeleinket.

– Milyen egyéb terveik vannak erre az esztendőre?

– Több beruházási tenderben vagyunk érdekeltek, ezeket szeretnék sikerrel végigvinni és nyertesen lezárni. A pályázatok sikeres lezárásának mutatója a Royal Sped életében 80 százalék feletti. Természetesen a tenderek megnyerése csak a feladat első mérföldköve, ezt követi a folyamattervezés és az operatív megvalósítás.  Szerencsére a kollégáim a saját sikerüknek élnek meg minden új ügyfelet, a lelkesedésük a bizonyíték, hogy van értelme a munkánknak.

 

NÉVJEGY

Balogh Ágota műszaki és vámlogisztikai menedzser. 2016-ban a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karán diplomázott, 2019-ben pedig elvégezte a Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástudományi Karának vámlogisztikai szakirányát. Pályáját a Royal Sped Zrt.-nél 1994-ben kezdte mint vámügyintéző Nagylakon, majd 2004-től röszkei irodavezetőként folytatta. 2017-ben mint tehetséges fiatal kapott megbízást: operatív menedzserként dolgozott tovább a vállalatnál. 2020-ban a társaság kereskedelmi és operatív igazgatójává lépett elő, 2024 júniusától pedig vezérigazgatóként irányítja a céget.