„Nem egy sémára, csomagokra épülő szolgáltatásunk van” – interjú Ódor Gergellyel, az OGL Group tulajdonosával és ügyvezető igazgatójával

„Nem egy sémára, csomagokra épülő szolgáltatásunk van” – interjú Ódor Gergellyel, az OGL Group tulajdonosával és ügyvezető igazgatójával

Egy hagyományos értelemben vett szállítmányozó, amely a lehető legkedvezőbb létszámmal igyekszik operálni. Nincs járműparkjuk, se tehergépjárművük, se repülőjük, és hajójuk sincs. Mindent alvállalkozókkal oldanak meg, a feladatuk a lehető legjobb megoldást megtalálni az ügyfeleik számára, és leszervezni a szállítást az általuk választott partnerekkel. Az OGL Group egyik különlegessége az indulása – közvetlenül a válság előtt.

– Mely változó piaci igények hívták életre a céget 2007-ben?

– Egy multinacionális cégnél dolgoztam, és láttam a rendszer hiányosságait. Szerettem volna olyan szolgáltatást adni az ügyfeleknek, amely személyre szabott, megoldásvezérelt. Régóta ki akartam próbálni magamat a vállalkozói lét szabadságában, ahol én osztom be az időmet, és emellett alkotói szabadságot is ad. Szerintem a logisztika is egy kreatív munka, a lehetőségek tárháza mellett. A kereteinket a különféle törvények, szabályozások jelentik, megannyi kiskapuval tűzdelve. Olyan, mint egy útvonaltervező program: lehet, hogy egy vagy több útvonalat is felajánl, amelyek közül a választáshoz tudnunk kell pár tényezőt. De ezeken belül is van több lehetőségünk; na, ez az, amit a multik nem tudnak, mert meg van kötve a kezük a rendszerben. Ezáltal sablonos szolgáltatásokat nyújtanak, ami egy borotváló automatához hasonlítható, amelybe bedugva a fejünket, megborotvál – de nincs két egyforma fej. És még egy fontos dolog, nem bántva a multikat: a rendszerben dolgozók is elvesztik a kreativitásukat, hiszen ugyanazokat a szolgáltatási sémákat adják el, ebben dolgoznak. Pont ez az, ami nekem nem ment, hogy külföldről megmondják, hogy mi kell a magyar ügyfeleimnek. A multi multival csináltatja, ezek nemzetközi tendereken, külföldi központokban dőlnek el. A magyar kkv-k viszont nem feltétlenül szeretnének sorszámot húzni egy multinál, ahol az ő mennyiségük eltörpül a nagy multiéhoz képest.

– A 2008-ban kitört válság hogyan érintette a működésüket?

– Szerencsére akkor még sehogy, hiszen az újonnan induló vállalkozásunk fejlődő ágban volt, így nem volt, mi válságba kerüljön. Éppen csak bontogatta a cég a szárnyait, én pedig motivált voltam valami újnak a létrehozására, amely a válság hangulatában az ügyfelek igényeire épült. 2014-ben az üzletmenet átstrukturálása vált időszerűvé. Tovább fejlesztettük a szolgáltatásunkat, és egy külföldi cég vásárlásával már egy komplexebb, nemzetközi szolgáltatást tudtunk nyújtani, amelyre ugyanúgy igénye volt az ügyfeleinknek, mint nekünk is.

– A közúti pillér mellé hogyan sorakozott fel a portfólió többi eleme?

– Kezdetben tengeri és közúti szállítmányozás volt a főprofil. A 2008-as válság nagy versenyében az ügyfelekért el kellett engednünk a tengeri és a légi fuvarjainkat is. Cserébe a közúti szállításokra tudtunk koncentrálni és ezeket fejleszteni. Pár évvel ezelőtt viszont az ügyfeleink részéről igény jelentkezett, hogy újból szervezzük a tengeri és légi szállításaikat, így visszaépítettük a portfóliónkba ezt a két elemet is. A fő árbevételi forrásunk továbbra is a közúti szállítmányozás maradt, amely az árbevételünk 75 százalékát adja, a tengeri terület a 14 százalékát, a légi szállítmányozás a 10 százalékát és 1 százalékát az egyéb szolgáltatásunk (vámügyintézés, szállítmánybiztosítás, raktározás, csomagolás és szaktanácsadás). Ezekkel egy teljes körű szolgáltatáscsomagot tudunk adni az ügyfeleink számára.

– Hogyan minősítik az alvállalkozóikat?

– Saját minősítési rendszerünk van, amelynek alapján az első szállításnál ellenőrizzük a céget és a cég biztosításait, valamint a szállítójármű érvényes papírjait, biztosítását. A folyamatos szállítások során már a sofőrökre is van rálátásunk. Így kapunk teljes képet az alvállalkozóink gépjárműparkjáról, sofőrállományáról.

– Mekkora a forgalmuk és a nyereségük?

– Évről évre tudtuk növelni az árbevételünket, a tavalyi évben viszont sajnos volt egy kis visszaesésünk. Az OGL Hungary Kft. tavalyi nettó árbevétele 162,3 millió forint, az OGL Europe s.r.o. testvércégé pedig ennek mintegy 40 százaléka. Emellett a nyereség csekély volt 2018-ban mindkét cégben.

– Milyennek látja a nemzetközi szállítmányozási piacot: stagnál, koncentrálódik, bővül?

– A jelenlegi nemzetközi szállítmányozási piac szerintem stagnál. A gazdasági megtorpanás jelentős hatással bír a szállítmányozásra. Importerősek vagyunk, és év eleje óta látszik, hogy a cégek beszállításai csökkentek. A legnagyobb kihívás versenyezni a nagyobb hálózatú cégekkel és a multik nyomott díjaival. A munkaerőhiány sem segíti az iparágat. Mind sofőr, raktáros, mind irodai munkakörben hiányzik a szakképzett munkavállaló. Sajnos kis cég lévén minket érzékenyebben érint a fluktuáció. A jelenlegi piaci helyzet mellett egyre nehezebb megbízható, jól képzett munkatársakat találni. Ezért mi a gyakornoki program mellett tettük le a voksunkat, és igyekszünk saját munkaerőt kinevelni. Ezzel megismerjük a gyakornok képességeit, és ha alkalmas, kialakítjuk a kölcsönös elköteleződést egymás iránt. Az elhivatott, jó kolléga manapság ritka, ezért meg kell becsülni, és jó munka körülményeket kell biztosítani számára.

– Hogyan, milyen irányba változnak a megbízói igények?

– A megbízók továbbra is az egyedi igények kiszolgálását tartják a legfontosabbnak, szem előtt tartva az ár-érték arányban megtérülő szállításokat. A legtöbb ügyfél továbbra is versenyeztet, legalább három cégtől kér szállítási ajánlatokat, és igyekszik az olcsóbb megoldást választani. Viszont ha odaadta a szállítást, szereti egy kézben letudni, szinte háztól házig a szolgáltatást, minden elemét kiszervezve. Az OGL-t éppen ez a ügyfélközpontúság különbözteti meg a versenytársaitól. Nem egy sémára, csomagokra épülő szolgáltatásunk van; mi a lehető leggazdaságosabb megoldást keressük meg az ügyfeleink számára. Ez nem mindig a legolcsóbb megoldás, hanem ár-érték arányban a legmegfelelőbb.

– Hova szeretnének felfejlődni?

– Szeretnénk növekedni és biztos pozíciót elfoglalni a szállítmányozási piacon. Szeretnénk minél több ügyfélnek megbízható pont lenni a szállításaik terén. Valamint szeretnénk a szolgáltatásaink spektrumát bővíteni, ha szükséges, saját fuvareszközzel, saját raktárral, amennyiben az ügyfeleink ezt igénylik. A bővülésünk záloga a nyitottság az új trendek irányában és a rugalmasság az új igények felé.