Cargo on the Danube Conference

ÖBB: új terminál Bécsben

Három és fél év építkezés után megnyílt Bécsben az új főrakodó pályaudvar Güterzentrum Wien Süd néven. Jörg Leichtfried közlekedési miniszter személyesen tette tiszteletét a hivatalos megnyitón, és hangsúlyozta, hogy politikai téren mindent meg fog tenni azért, hogy több árut tereljenek át közútról vasútra.

Az 55 hektáros területen kialakított multifunkcionális átrakóközpont kiépítését eredetileg 300 millió euróra tervezték, és végül 246 millióba került. Az ÖBB-nek lehetősége van mind a rakodás, mind a szerződéses logisztika lebonyolítására, valamint itt tudja összpontosítani a térség intermodális közlekedését. Közlekedés-földrajzilag igen kedvező a fekvése, hiszen a pottendorfi vasút és az S1 elkerülő gyűrű találkozásánál létesítették, valamint saját autópálya-lehajtó is tartozik hozzá.

Az új terminál európai jelentőségű is: három páneurópai közlekedési tengely mentén fekszik Észak- és Dél-Európa, valamint Nyugat- és Kelet-Európa között. Ez különösen vonzóvá teszi az ausztriai gazdaság számára, amit még Brüsszel is üdvözölt. Jozef Vazak az Európai Bizottság részéről kiemelte, hogy a terminál hiánypótló vállalkozás a három folyosó találkozásánál, egyúttal megerősíti azt a képet, amely Ausztriát a vasúti hálózat kiépítésében példaértékűvé teszi. Az új terminálnak köszönhetően évente több mint 200 ezer teherautós forgalmat lehet elkerülni az osztrák közutakon – fejezte ki reményét a közlekedési miniszter.

Az új telephelyen évi 2 millió tonna áru átrakodására tervezik a kapacitást; az intermodális területen ez évente 150 ezer TEU-t jelenthet. Ezt a volument 2017-től a terminálra érkező heti 50 intermodális vonatnak kell biztosítania. Ha növekedne a kereslet, akkor további területek állnak rendelkezésre a terjeszkedésre, és évi 400 ezer TEU számára lehet helyet létrehozni.

December 23-án a bécsi Észak-Nyugati Pályaudvaron végleg megszűnt az intermodális forgalom. Az European Contract Logistics Austria ennek ellenére továbbra is ottmarad, nyilatkozta Juliane Pamme, az ÖBB szóvivője. Az ÖBB ezért minden intermodális tevékenységét áthelyezi az új központba.

Az RCA kombiterminált tervez Prágában

Az osztrák árufuvarozó vasúti társaság, a Rail Cargo Austria (RCA) új átrakóterminál építését tervezi Prága Malešice városrészébe. Amint az a környezeti vizsgálat eredményeiből kitűnik, a létesítmény az eddigi žižkovi teherpályaudvart fogja leváltani a fővárosban. Ennek feladatait ideiglenesen már át is vette a közép-csehországi melníki telephely. Mindazonáltal az RCA szerint ez nem felel meg az átrakóterminál kritériumainak. A több mint 80 ezer négyzetméter területű új kombiterminált 900 konténer átrakodására tervezik, és 24 órán belül akár 3 kombinált vonatot is kezelni tudnak majd Malešicében.

Az, hogy az ÖBB és a bécsi kikötő a jövőben nem lép fel egymás ellen, hanem együtt akarja felélénkíteni a kombinált fuvarozást, már most konkrétan kirajzolódik: közös céget akarnak alapítani, és ez menedzselné mind a bécsi déli terminál, mind a Bécsi Kikötőben üzemelő Wiencont-terminál intermodális üzleteit. Az alapítást már be is jegyezték a versenyhatóságnál, és december 28-ig volt lehetőségük a vállalatoknak írásban nyilatkozni a tervezett alapításról. Fritz Lehr, a Bécsi Kikötő ügyvezetője úgy nyilatkozott, hogy „konkrét tervek születtek arról, hogy szoros kapcsolatot hozzanak létre a Bécsi Kikötőben lévő Wiencont-rakodóterminál és az új bécsi rakodóközpont között abból a célból, hogy Bécs a szomszédos országokkal szemben a régió legvonzóbb áruátrakodó helyévé válhasson”. Az új üzemeltetési vállalat alapításának ötletét mindkét fél üdvösnek tartja; mihelyst zöld utat kapnak a versenyhivataltól, kezdődhet a cégalapítás.

Visszhangok

Nikolaus Hirnschall, a Roland Spedition ügyvezetője nem gondolja, hogy a jövőben vetélytárssá válna a bécsi kikötő és a terminál, mivel a politikai törekvések is szeretnék ezt kiküszöbölni. Azt sem tudja elképzelni, hogy a térségben annyi a volumen, hogy még egy telephelyre szükség lenne.

Ingrid Glauninger, a stájerországi Montanspedition ügyvezetője és a kapfenbergi kombiterminál üzemeltetője arra számít, hogy a bécsi átrakóközpont fordítókoronggá válhat a vasúti árufuvarozók számára. Hogy lesz-e elég volumen két kombiterminál számára is a bécsi térségben, azt ő is vitatja, ennek ellenére meggyőződése, hogy van jövője a
kombinált fuvarozásnak.

A CombiNet árufuvarozó egyesület üdvözölte az új rakodóközpontot, még akkor is, ha a bécsi kikötőben lévő Wiencont-terminál és az új ÖBB-terminál kapacitása túldimenzionáltnak tűnik, ahogyan azt Herbert Peherstorfer, a CombiNet elnöke megfogalmazta. Ennek dacára éppen most adódik lehetőség több árut átterelni a közútról a vasútra. A két telephelynek azon kellene fáradoznia, hogy tovább bővítsék a meglévő ügyleteket és új volumeneket tárjanak fel az intermodális fuvarozásban. Ennek révén lehetne a leginkább megközelíteni a 40 százalékos vasúti részesedés célját.

Járdán Eszter