KözútVilág konferencia

Növekedés a konténerforgalomban

Növekedés a konténerforgalomban

A magyar gazdaság állapotának egyik fokmérője a konténerforgalom volumenének változása. Zahalka Attila, az egyik legnagyobb forgalmú magyar terminál- és vasúti operátor cég értékesítési vezetőjeként azt tapasztalja, hogy idén akár forgalmi rekord is születhet, ami a magyar versenyképesség szempontjából is jó hír. A METRANS a növekvő érdeklődés okán növelte vonatai számát, ma már egyre gyakrabban indít harmadik vonatpárt is, amely naponta közlekedik Koper–Budapest között.

Zahalka Attila, a METRANS értékesítési vezetője

– A METRANS csepeli terminálja igazi sikersztori. Csak bő másfél éve nyitottak, de máris régiós léptékben is kiemelkedő a forgalmuk. Hogyan sikerült ezt elérni?

– A METRANS csepeli terminálja (BUCS) 2017 első napján kezdte meg a működését, napi 1–2 koperi vonatpár kezelésével. A kollégák, akik nagy része kezdő volt a terminállogisztikában, gyorsan elsajátították a kellő gyakorlatot a konténerek kezelésében, így a tavalyi év végére a forgalom már napi 3 vonatpárra nőtt azzal, hogy az északi irányt lefedő vonatunkat is oda tereltük. A tavalyi és idei évben tapasztalható örvendetes forgalomnövekedés miatt ma már jellemzően napi 3 pár koperi és 1 pár északi vonatot kezel a terminál. Az új kereskedelmi lehetőségek nem csupán a terminálok, illetve operátorok közötti átrendeződésből adódnak, hanem a piac méretének növekedéséből, illetve a fogyasztói magatartás átalakulásából és a gyártási folyamatok változásából is. Nem hagyhatjuk ugyanakkor figyelmen kívül a digitális változásokat sem, amelyekhez nekünk helyi és globális szinten egyaránt alkalmazkodni kell. A forgalmi igények növekedésének hatékony kezelésével párhuzamosan továbbra is törekszünk arra, hogy minden felmerülő termináli szolgáltatási igényt kielégítsünk. A forgalomnövekedésünk annak is köszönhető, hogy törekvéseinket a partnereink megtisztelő megbízásaikkal méltányolják. És végül, de nem utolsósorban a sikereink záloga a magyarországi forgalomban részt vevő valamennyi kollégánk kiemelkedő szakmai és emberi kvalitása.

 – A tengerentúli magyar export a hivatalos adatok szerint szintén növekszik. Ez csökkenti az üresen fuvarozott konténerek számát?

– Az import növekedési üteme továbbra is felülmúlja az exportét, így tágul az olló. Van potenciál a magyar iparban, a hazai gyártásban, több nagybefektetés is történt az elmúlt években, ám amíg a késztermékek legnagyobb felvevőpiaca Németország, illetve az EU többi tagállama, addig a tengeri (ISO) konténerekre, exportforgalmakra nem lesz akkora igény, mint az importra.

 – Amerikában láttam, hogy a konténervonatokon a hűtőkonténerek egy áramfejlesztő generátort tartalmazó konténerrel vannak összekötve. Hasonló kábelezést Európában nem látni. Miért?

– A METRANS terminálokon biztosított a konténerek fűtése és hűtése. A terminálunkon előhűtött/előfűtött konténerekben a hőszigetelésnek hála 24 óra alatt csak minimálisan változhat a hőmérséklet. A Koperbe legfeljebb 24 óra alatt megérkező vonatokon így nem szükséges energiaellátást biztosítani a konténerek számára. Hamburg felé ugyan 48 óra is lehet az út, de útközben Dunaszerdahelyen és Ceska Trebovában is van mód a hőmérséklet kezelésére. Pár óránál tovább itt sincs „magára hagyva” a vonaton a hűtőkonténer. Egy kínai-magyar relációban vagy az amerikai kontinensen több ezer kilométert közlekedő hűtőkonténert az ottani speciális körülményeknek megfelelően kell kezelni. Nálunk, amikor a menetidő 72 órát vett igénybe, akkor a hajóstársaságok az áru védelme érdekében ún. gensetes (áramfejlesztős) lehetőséget biztosítottak.

 – A METRANS elkötelezett az „all in” szolgáltatások nyújtására, ez minden interjújukban elhangzik. Mi a legújabb szolgáltatásuk?

– Az utóbbi évek egyik új termináli szolgáltatása a konténerátrakás. Ehhez átrakósátrakat építettünk, és folyamatosan fejlesztjük a BUCS terminál területét, így esős, szeles időben is el tudjuk végezni ezt a feladatot. Egyébként sok oka lehet annak, hogy a partnerünk miért kér a terminálunkon ki- vagy átrakást. Például egy konténerben érkező személygépkocsit egyszerűbb és olcsóbb már itt trélerre rakni, és az üres konténer máris a depórészre kerülhet. Vannak áruk, amiket Romániába vagy Szerbiába visznek tovább ponyvás teherautóval, és itt sem szükséges már az üres konténer visszajuttatásával foglalkozni. Más árukat azok tömege miatt raknak át teherautóra, de arra is van példa, hogy itt osztják kétfelé a konténer tartalmát, és viszik két irányba tovább. Egyre többen látnak fantáziát ebben a szolgáltatásban; ma már napi több konténert (főleg palettára szerelt termékeket) rakodunk ki vagy át. Nagy eredmény, hogy a legtöbb hajóstársasággal is sikerült megállapodást kötnünk az üres konténerek depózására.

– Az utóbbi időben egyes kínai árufélék hazai vámolása jelentősen megnehezült. A METRANS vámolást is vállal. Mik a tapasztalataik?

– Egyre népszerűbb a vámszolgáltatásunk, amelynek – úgy tapasztalom – jó híre van a piacon. Ez azért örvendetes, mert a vám esetében egy nagyon komplex, rengeteg buktatóval járó, rendkívül felelősségteljes tevékenységről van szó. Mindezeket a jogszabályok maradéktalan betartásával végezzük, törekedve arra, hogy a BUCS-ra megérkező konténerek az érkezés után közvetlenül kiszállíthatók, átvehetők legyenek. Üzleti stratégiánkhoz hűen ebben is tartjuk, hogy a megbízóink csak hajóstársaságok vagy speditőrök lehetnek. A terminálunkon szinte teljes egészében olyan áruk fordulnak meg, amelyek vámkezelésénél nem tapasztalható semmiféle nehézség, illetve ügyintézési lassulás. A METRANS magyarországi cégei megszerezték az AEO tanúsítványukat, így minden szempontból átvilágított, elismert együttműködő partnerei vagyunk a NAV-nak – amire nagyon büszkék vagyunk.

– Ma már szinte nincs interjú a NavigátorVilágban, ahol ne merülne fel a munkaerő-utánpótlás kérdése. Önök terminálműködtetőként és vasútvállalatként többféle, speciális képzettséget igénylő fizikai munkakörökben is foglalkoztatják a munkavállalókat. Hogyan tudják biztosítani a szükséges létszámot?

– A METRANS a lehető legkorszerűbb munkakörnyezetben foglalkoztatja a munkatársait, így a fluktuáció szerencsére csekély. A szükséges munkaerőt igyekszünk a saját erőforrásaink felhasználásával képezni és nem más cégektől átcsábítani. Hiszünk abban, hogy ha valaki nálunk sajátítja el a szakmája alapjait, hasznos tagja lesz a csapatnak. Fontosnak tartjuk, hogy a versenyképes jövedelem, a megfelelő munkakörülmények mellett a kiszámíthatóság is jellemezze a munkánkat, így a munkatársaink szívesebben dolgoznak nálunk. Az ágazatban meglévő humánerőforrás-probléma komoly kihívást jelent, amit a szakmának közösen kell orvosolnia.