A román és bolgár disztribúció specialistája – beszélgetés Simon Leventével, a Mex-Cargo társalapítójával és ügyvezetőjével

A román és bolgár disztribúció specialistája – beszélgetés Simon Leventével, a Mex-Cargo társalapítójával és ügyvezetőjével

A 26 éve működő, tavaly 1,2 milliárd forintos forgalmat bonyolító Mex-Cargo Kft. a román és bolgár szállítások terén rendelkezik nagy tapasztalattal, ezáltal jól illeszkedik új tulajdonosa, a WIN Capital portfóliójába, amely nemrégiben 80 százalékos részesedést szerzett a családi fuvarozócégben. A mintegy 50 főt foglalkoztató társaság múltjáról, jelenéről és jövőbeni terveiről a jelenleg kisebbségi tulajdonos alapítót, Simon Leventét kérdeztük.

– Hogyan kezdődött a Mex-Cargo története, és milyen mérföldkövek mentén fejlődtek?

– A Mex-Cargo 1999-ben betéti társaság formájában kezdte meg tevékenységét a fuvarozási piacon családi vállalkozásként: a céget bátyámmal, Simon Zsolttal alapítottuk, aki jelenleg is a fuvarszervezési tevékenységért felel operatív vezetőként. Az indulásnál belföldi disztribúcióval foglalkoztunk, majd 2003-tól bővítettük a portfóliónkat nemzetközi fuvarozással, amelynek fő területe Románia és Bulgária volt. Erdélyi származásomra és romániai kapcsolataimra tekintettel jött a gondolat, hogy belevágjunk a nemzetközi fuvarozásba ebben a régióban, amihez hozzájárult az is, hogy több helyről érkezett megkeresés, ami még inkább megerősítette, hogy elkezdjük ezt a tevékenységünket. Az uniós csatlakozás évében, 2004-ben aztán jogfolytonosan kft.-vé alakultunk. Szerencsére viszonylag jelentős ütemben bővültek a romániai fuvarfeladataink, így jutottunk arra az elhatározásra, hogy 2007-ben megnyitottuk a romániai irodánkat. A fuvarok számának növekedésével egyenes arányban nőttek az adminisztratív feladatok is, és a partnerkapcsolatok ápolása is megkívánta a kinti iroda jelenlétét. Hasonlóképpen 2020-ban vált időszerűvé, hogy Bulgáriában helyi partnert vonjunk be. 2024 óta pedig a WIN Capital a cég többségi tulajdonosa.

– Milyen üzletágakból épül fel a portfóliójuk?

– Sajátosságként a versenyelőnyünk, hogy napi indításokkal 48 óra alatt leterítjük Romániát, és ugyanez érvényes a bolgár piacra is. Ennek záloga a hely- és nyelvismeret, hiszen a gépkocsivezetőink 80 százaléka Erdélyből származik, ott is élnek, valamint az 1 raklaptól egészen a komplett rakományokig mindent meg tudunk oldani. Nagyjából fele-fele arányban oszlanak meg a fuvarfeladataink a teljes és a részrakományok között, persze ez függ az éppen aktuális partnerigényektől. A rugalmasságunk megtartása érdekében dolgozunk alvállalkozókkal, de ez mindössze körülbelül 10 százalékos arányt képvisel a tevékenységünkben. Noha jelenleg a nemzetközi fuvarozási üzletág 80 százalékban a zászlóshajónk, mindemellett raktárlogisztikai szolgáltatások egészítik ki az üzleti palettát.

– Mi jellemzi a raktárportfóliójukat és a flottájukat?

– A Budapest XVII. kerületében, a Cinkotai úton található, 2 ezer négyzetméteres telephelyet a tulajdonosunk egy másik leányvállalata, a C34 Invest Kft. a közelmúltban vásárolta meg azzal a céllal, hogy a cégcsoport egy helyre koncentrálja a logisztikai üzletághoz kapcsolódó összes tevékenységét. Erre a 10 hektáros, korábban is logisztikai és szervizelési funkciót ellátó ingatlanra költözünk át jelenleg is a XVIII. kerületi eddigi székhelyünkről. Ráadásul ehhez az egykori Volvo-telephelyhez tartozik az ország egyik legnagyobb kamionszerviz-bázisa is, amellyel teljes mértékben saját koordináció mellett lehet a járműpark karbantartási feladatait ellátni, ezzel is hozzájárulva a kitettségek csökkentéséhez és a versenyképesség erősítéséhez. Ezenkívül a disztribúciós tevékenységünk működését szolgálja Romániában, Marosvásárhelyen és Bulgáriában, Byala Slatinában az 1–1 ezer négyzetméteres raktárkapacitásunk. Ami a flottánkat illeti, annak átlagéletkora 2 év, most mentünk keresztül egy jelentős beruházáson, ami az üzembiztos működésünket szolgálja. Jellemzően 34 nyerges szerelvénnyel és a hozzájuk tartozó ponyvás pótkocsival dolgozunk, de megtalálható a járműpalettánkon dobozos csereszekrényes eszköz és disztribúciós tevékenységet segítő jármű is.

– Milyen kihívásokkal szembesülnek a tevékenységük során?

– Úgy vélem, hogy a fuvarozási szakma mindig is egy olyan terület volt, amire minden esetben alkalmazkodó szerep jutott. Meglátásom szerint a mai fuvarozó piac sajátossága a hullámzó működés, ennek a kezeléséhez szükséges sokrétű tapasztalat, amivel ezeket a hullámokat ki lehet egyenesíteni, és megfelelően lehet alkalmazkodni az adott gazdasági körülményhez. Az is igaz, hogy a teljes fuvarozási piac más fordulatszámon működik, mint amikor 1999-ben elkezdtük. Sajnos szembesülnünk kell azzal, hogy telített a piac, és sok esetben nem a minőségi és precíz szolgáltatás nyújtása élvez előnyt, hanem a nyomott fuvardíjak. Viszont az a tapasztalatom, hogy nem mindig ez a nyerő szempont a partnerek szemében, mert az alacsony fuvarozási árak nem minden esetben biztosítják az üzembiztos működésüket. Kihívásként említem még a sofőrhiányt, ez a kérdés kiemelt feladat a fuvarozás jelenében. Annak érdekében, hogy ezt ne érezzük a bőrünkön, jelentős energiát kell fektetnünk a megoldásba. E helyzet kezelése is közrejátszott abban, hogy a gépparkunkat fiatalítsuk és megfelelő szervizháttérrel rendelkezzünk, továbbá kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy a gépkocsivezetőink a hétvégéiket otthon, családi környezetben tudják tölteni.

– Mekkora forgalmat várnak erre az évre?

– Terveink szerint idén beindítjuk a hűtős disztribúciónkat is Románia és Bulgária területén. Az idei évi forgalmunkat ezáltal 1,5 milliárd forintra fogjuk feltornázni, ami 25 százalékos növekedést jelentene. Erre az I. negyedév tényszámai alapján meg is van a reális esélyünk, illetve új üzletek indulásával számolunk a II. negyedévtől, amelyekkel kapcsolatban előrehaladott tárgyalásokat folytatunk. A távlati (2–3 éves) terveinkben szerepel a konténeres üzletágunk elindítása Romániában, amihez helyi és nemzetközi fuvarfeladatok elvégzése társulna.

 

NÉVJEGY

Simon Levente kisgyermekként felejthetetlen élményként élte meg nagyapja mellett ülve a lovas kocsis fuvarozásokat Székelyföld szívében, és már gyerekkorában is műszaki vénával rendelkezett, érdekelték az autók és kamionok, így a fuvarozói szakma pont megfelelt az ambícióinak. Diplomás gépészmérnökként végzett 1999-ben Marosvásárhelyen. A Deltasped Kft. volt az első munkahelye, ahol magáévá tette a szakma alapjait, majd a Volán Tefuhoz került, ahol Barna Zsolt volt a mentora. Megfordult a Waberer’s-nél belföldi szállításvezető pozícióban, a későbbiekben pedig részt vett a Révész Csoport romániai ponyvás üzletágának beindításában is. 1999-ben a testvérével alapította meg a Mex-Cargót, amelyet azóta is ügyvezetőként irányít.