Digitális rend a fuvarszervezésben

Digitális rend a fuvarszervezésben

A magyar logisztikai iparág jelentős kihívások előtt áll, amelyek a mindennapi működésben is érzékelhetők. A számok magukért beszélnek: 2025 I. negyedévében a hazai fuvarcégek csaknem fele veszteséggel zárta az időszakot1. Miközben 19 500 vállalat2 és 259 ezer foglalkoztatott3 dolgozik a GDP 5 százalékát adó szektorban4, a hatékonysági mutatók folyamatosan romlanak. Bár a megoldás sokrétű, egy biztos: digitalizációs felzárkózás nélkül nincs sem hazai, sem régiós versenyképesség.

A logisztika digitalizációs kihívásai

Még mindig sok szervezetben alkalmaznak táblázatalapú rendszereket. Ugyan a hazai fuvarozók egy része táblázatok helyett már szoftvereket használ, ám ezek a megoldások gyakran nem kapcsolódnak egymáshoz, hanem egymástól elkülönülten, szigetszerűen működnek: a fuvarszervező szoftver nem kommunikál a vállalatirányítási rendszerrel, a raktárkezelő alkalmazás pedig mindkettőtől teljesen külön életet él. Ez azt eredményezi, hogy a munkatársak ugyanazt az adatot több alkalommal (párhuzamosan) töltik fel a különböző adatbázisokba. Egy átlagos méretű fuvarozócégnél ez naponta több munkaórát is felemészthet, miközben a hibázás kockázata is nő.

Az információs szakadékok tovább rontják a helyzetet. A megbízó tudni szeretné, hogy hol tart a szállítmány. A diszpécser felhívja a sofőrt, aki éppen vezet, és nem tudja felvenni. Mire az információ körbeér, és visszajut az ügyfélhez, gyakorlatilag már nem is aktuális. Pedig elérhető a megoldás: a digitális nyomkövetési rendszerek valós idejű láthatóságot kínálnak minden szereplőnek, ami nagymértékben csökkenti a telefonhívások és e-mailek számát. Ahol bevezették ezeket a rendszereket, ott a státuszkérő hívások száma akár 60 százalékkal5 is csökkent.

A párhuzamos eszközhasználat szintén költséges: a cégek átlagosan 5–7 különböző alkalmazást használnak árajánlattól a számlázásig, ami licencdíjakat és folyamatos adatkarbantartást jelent minden platformon.

Miért pont most kritikus a digitalizáció?

A munkaerőhiány kérdése egyre súlyosabbá válik a fuvarozási szektorban, számtalan sofőrpozíció betöltetlen, miközben a szakmában dolgozók átlagéletkora megközelíti a 47 évet6. „A fiatal generáció csak akkor jön a szakmába, ha látja a technológiai fejlődést” – hangsúlyozza Dienes István, a Logysoft tulajdonosa. Tapasztalataik szerint azok a cégek, amelyek modern eszközökkel dolgoznak, 30 százalékkal könnyebben találnak új munkaerőt.

Az 1 alvállalkozós szabály és a NAV valós idejű adatellenőrzése olyan átláthatóságot követel meg, amit papíralapú rendszerekkel már nehéz biztosítani. Az e-CMR bevezetése pedig új korszakot nyit: Magyarország 2024. november 26-tól hivatalosan alkalmazza az elektronikus fuvarlevél rendszerét. Az i-Cell Mobilsoft és az e-CMR Europe már működő szolgáltatásokat nyújt, ahol a felek digitálisan állítják ki és írják alá a fuvarlevelet, valós időben frissítik a státuszokat, és azonnal archiválják a dokumentumokat. Az eFTI-rendelet 2027-es határideje pedig az egész EU-ban teljes digitális átállást irányoz elő.

Az ügyfélelvárások átalakulása talán a legkézzelfoghatóbb változás, amit a szektor szereplői nap mint nap megtapasztalnak. A megrendelők ugyanis már hozzászoktak ahhoz, hogy a személyes online vásárlásaik során percre pontosan nyomon követhetik a csomagjaikat, és most már a B2B-szállítmányoknál is ugyanezt az átláthatóságot várják el. „A partnerek számára ez a transzparencia jelenti a legnagyobb értéket” – teszi hozzá Dienes István.

A digitális átállás lehetséges útjai

Egy komplett, integrált platformra való váltás gyors eredményeket hoz. Az ilyen típusú, úgynevezett „dobozos rendszerek” előnye, hogy kipróbált, bevált folyamatokat tartalmaznak, néhány hét alatt bevezethetőek. A Logysoft moduláris felépítésű rendszere egy platformon belül egyesíti a fuvarszervezést, a dokumentumkezelést és a Business Intelligence (BI) funkciókat, így megszűnik a párhuzamos adatrögzítés problémája.

A sikeres bevezetés tanulságai

A fokozatosság elvét követve minimalizálható a kockázat: 4 hét igényfelmérés, 4 hét próbaüzem, majd 8–12 hétre a teljes átállás. Olyan mérhető eredmények motiválják a szervezetet, mint a dokumentum-átfutási idő felére csökkenése vagy éppen a reklamációk 30 százalékos visszaesése. A jövőbeli működés szempontjából kulcsfontosságú a nyitott integráció, azaz a telematika, könyvelés és BI-rendszerek összekapcsolhatósága.

A Logysoft csapata azon dolgozik, hogy a magyar fuvarozók számára olyan platformot biztosítson, amely egyesíti a nemzetközi sztenderdeket a hazai piaci sajátosságokkal. A rendszer moduljai – Bér, Szerviz, APP, Admin – az automatizmust segítik, míg az integrációk (bérprogramok, térképszolgáltatások, számlázórendszerek) a munkafolyamatokat teszik gördülékenyebbé.

A döntés ideje

Az e-CMR és az eFTI bevezetése új korszakot nyit a fuvarszervezésben. Míg az e-CMR a nemzetközi fuvarlevelek digitalizálására fókuszál, és már ma is használható, az eFTI egy átfogó keretrendszer, amely 2027-től minden elektronikus szállítási dokumentumot egységesít. Aki ma kezd el felkészülni, az nemcsak a szabályozásnak tud megfelelni, hanem a megrendelői elvárásokra is gyorsabban reagálhat.

A dobozos megoldások, mint a Logysoft, demokratizálják a technológiát: egy közepes méretű magyar fuvarozó is hozzáférhet ugyanazokhoz az eszközökhöz, mint a nyugati multinacionális versenytársai. A kérdés tehát nem az, hogy digitalizáljunk-e, hanem hogy mikor kezdjük el, és melyik megoldást választjuk.

 

A DIGITALIZÁCIÓ GYAKORLATI ELŐNYEI A LOGYSOFTTAL

A sofőrök részére: a Logysoft sofőralkalmazása egyetlen pöccintéssel rögzíti a telematikai adatokat (a pontos kilométerállást, a helyszínt és az időpontot). A megoldást automatikus telefonkönyv, chatfunkció és dokumentumfeltöltés teszi teljessé. Szabadságigénylés, szervizbejelentés, költségelszámolás – minden az appban intézhető és képekkel dokumentálható.

A partnerek számára: saját felületen keresztül, regisztráció nélkül követhetik a fuvarjaikat. Térképen látják a járműveiket, valós idejű státuszokat kapnak, és azonnal elérhetik az összes fuvarokmányt. Az alvállalkozók számára a rendszer automatikus megbízásokat küld pontos információkkal, feltöltőlinkkel a fuvarokmányokhoz. Ha a dokumentumok nem érkeznek meg időben, emlékeztető készül, így megszűnik a folyamatos telefonálgatás és sürgetés szükségessége.

Irodai háttértámogatás: az irodai munkatársak számára az automatikus státuszváltás (szabad, tervezett, felrakón, lerakón, teljesített) segíti a munka szervezését. A fuvarajánló funkció megmutatja a 25/50/100 km-es körzetben található felrakóhelyeket, a vezénylői naptár pedig egy helyen mutatja az összes jármű tervezett fuvarjait. A Logysoft dokumentumkezelő moduljában a befotózott okmányok automatikusan csatolódnak a számlához, 90 százalékkal gyorsítva a számlázást. A Szerviz modul raktárkészlet-nyilvántartással és munkalapkezeléssel támogatja a járműkarbantartást, továbbá automatikusan figyelmeztet az esedékes szervizekre is.

A menedzsment részére: a BI-integráció révén minden adat valós időben, azonnal elemezhető formában áll rendelkezésre. Látható, hogy melyik megbízó a legjövedelmezőbb, mely útvonalak veszteségesek, mikor érdemes árat emelni. Az MS Power BI szoftverbe való közvetlen integráció lehetővé teszi az azonnali, adatalapú döntéshozatalt. A jogszabályi megfelelőség automatizálható: a Magyarország-specifikus és a régiós szabályok egyaránt beépíthetők a rendszerbe. A platform figyelmeztet, ha lejár egy engedély, vagy ha egy sofőr túllépi a vezetési időt.

További információ: www.logysoft.io

 

1 Forrás: https://trans.info/hu/kfx-2025q1-410654

2 Forrás: https://telex.hu/g7/2024/12/06/sorra-mennek-tonkre-a-magyar-fuvarozok-a-gazdasag-zsugorodasa-miatt

3 Forrás: https://www.mlszksz.hu/a-kormany-elfogadta-az-orszagos-kozeptavu-logisztikai-strategiat/?v=35b5282113b8

4 Forrás: https://hirado.hu/belfold/gazdasag/cikk/2023/10/10/nagy-marton-2030-ra-duplajara-novekedhet-a-logisztikai-es-szallitmanyozasi-szektor-reszesedese-a-gdp-bol

5 https://www.ttec.com/client-stories/call-analysis-reduces-call-volume-60

6 Forrás: https://www.vaol.hu/helyi-kozelet/2025/07/soforhiany-fuvarozoceg