A Koperi Kikötői Terminál legfontosabb pillanatai

A Koperi Kikötői Terminál legfontosabb pillanatai

Az elmúlt években kétszámjegyű növekedést könyvelhetett el a Koperi Kikötői Terminál, és a lendületes növekedés olykor-olykor működési problémákat is okozott. Az „Adria szlovén királynőjeként” emlegetett létesítményben azonban próbálnak minden egyes fennakadást időben megoldani, hogy teljes mértékben a fejlesztésekre koncentrálhassanak, tudtuk meg Borut Šemrl, a kikötő magyarországi képviselője előadásából a NavigátorVilág Expo konferencián.

„Jelen pillanatban az a célunk, hogy stabil mennyiségekkel dolgozhassunk, és a következő években nem számolunk növekedéssel. Ez köszönhető a gazdasági lassulásnak, illetve annak is, hogy vannak olyan hajóstársaságok, amelyek visszafordíttatják a hajóikat a saját kikötőjükbe, vagy más alternatívákat keresnek a koperi konténerterminál helyett” – hívta fel a figyelmet bevezetőjében Borut Šemrl. A szakember kiemelte, hogy sokszor ezen hajóstársaságok döntéseit nem tudják befolyásolni, holott ők gazdasági szempontból sokat nyomnak a latba.

A koperi kikötőben még a gazdasági világválság idején, 2009-ben is voltak jelentős beruházások, amikor kibővítették a rakpartot, új vágányokat telepítettek, és új vonatokat szereztek be. Az akkori befektetések és beruházások akkor talán korainak tűntek, viszont lehetővé tették a konténerterminál növekedését. „Most a kapacitásnövelés fázisánál járunk, új felszereléseket szerzünk be, és bővítjük a szolgáltatásainkat. Ebben nincsen semmi meglepő, hiszen a versenytársak is ezt csinálják: próbálnak kapacitást bővíteni és fejleszteni, ahogyan csak lehet” – hangsúlyozta a szakember.

A jelenlegi fejlesztéseket illetően Borut Šemrl rávilágított, hogy napirenden van a móló meghosszabbítása, ami három lépcsőben zajlik majd: 2020-ig 100 méterrel nő a móló, a következő fázisban pedig 25 ezer négyzetméternyi új rakfelület nyitnak meg. 2021 után az északi oldalt is kibővítik. A második fázisban már 1,5 millió TEU konténeres, míg a harmadik lépcsőben már 2 millió TEU konténer kapacitással fognak rendelkezni. A móló meghosszabbításának következtében a terminálnak összesen 4 Super Post Panamax daruja lesz, így lerakodhatók lesznek a nagy tengerjáró konténerhajók is. Mindamellett tervbe vették 6 Panamax daru üzembe helyezését azokhoz az anyahajókhoz is, amelyek Luka Koperbe érkeznek.

A terminál mindent megtesz azért, hogy a lehető legmodernebb körülmények álljanak rendelkezésre. Éppen ezért hamarosan lehetővé teszi az elektronikus adatcserét a konténerek kezelésére, amelynek köszönhetően már nem lesz szükség papírmunkára. A terminál a vasúti ellátottság terén is jelentős fejlesztéseket hajt végre. A létesítményben 5×700 méternyi új vasúti sínt fektettek le ahhoz a dokkhoz, ahol a vonatokat kezelik, emellett már 3 RMG vonatrakodó daru áll rendelkezésre, jövőre pedig újabb RMG-darut telepítenek. „A jelenlegi teljesítményünk 22–26 konténerből álló vonatszerelvény, ilyen hosszú szerelvényeket rakodunk meg és ürítünk ki minden nap, de egyébként 35 konténerből álló szerelvényeket is tudunk kezelni” – emelte ki a Koperi Kikötő magyarországi képviselője.

Hozzátette: amikor 2015-ben munkába állt a terminálnál, akkor bemutatkozott a hajóstársaságoknál és a logisztikai szolgáltatóknál. Akkor sokan mondták neki, hogy Kopernél nagy a torlódás. Ez véleménye szerint akkor sem volt igaz, és most sem az. „Tavaly körülbelül 990 ezer konténert kezeltünk, mielőtt Magyarországra jöttem, akkor ez a szám még csak 675 ezer konténer volt. Koperben tehát elég nagy növekedést tudtunk végrehajtani” – szögezte le Šemrl.

Mindez ráadásul úgy valósulhatott meg, hogy a Budapest–Koper vasútvonalon voltak fennakadások az elmúlt időszakban a vágányok felújítása miatt. Koperban várják, hogy befejeződjenek a felújítási munkálatok, de már most látszik, hogy a vonatok átveszik a vezetést a közúti áruszállítás előtt. Az összes teherszállítmány 55 százaléka ugyanis vasúton hagyja el a kikötőt.

Készültek különféle tanulmányok, amelyek különböző intézkedéseket javasoltak a vasúti és a közúti infrastruktúra fejlesztésére. „Az utóbbi esetén is próbálunk minél nagyobb be- és kilépési kapacitásokat biztosítani. A szlovén kormány is tárgyalásokat folytat a kikötő fejlesztésével kapcsolatban azért, hogy növelni tudja a vasúti teljesítményt. Ezen a szakaszon átlagosan 62 vonat közlekedik, de az elérhető kapacitás 72. Ezen a téren is tudunk tehát még bővülni például a vonatszerelvények csoportosításával” – árulta el a szakember. Előadásának zárszavában kifejtette, hogy Magyarország felé nagyon jó tranzitidőkkel rendelkeznek, hiszen Koper és Budapest között 20 óra alatt teszik meg a vonatok az utat.