NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

„Az utolsó percben is tudunk közútról légi szállításra váltani” – interjú Lázár Tiborral, a Henkel Magyarország Operations Kft. Adhesive üzletágának logisztikáért felelős igazgatójával

„Az utolsó percben is tudunk közútról légi szállításra váltani” – interjú Lázár Tiborral, a Henkel Magyarország Operations Kft. Adhesive üzletágának logisztikáért felelős igazgatójával

A Henkel Magyarország a folyamatosan változó igények kiszolgálása érdekében nagyon rugalmas szervezetet épített fel, így az utolsó pillanatban is szállítási módot vált, ha a partnereinek éppen ez az igénye, mondja Lázár Tibor. A társaság Adhesive üzletágának logisztikáért felelős igazgatója szerint a mai gazdasági helyzetben az a vállalat tudja megőrizni a piacvezető pozícióját, amelyik akkor is képes időben szállítani, amikor mások már nem.

– Hol foglal helyet a cég szervezeti felépítésében a logisztika?

– A Henkel struktúrájában a logisztika az elosztási lánc része, amely elsősorban a késztermékek raktározásáért és szállítmányozásáért felelős. A logisztikai folyamatokat egy dedikált, Európa teljes egészére harmonizált szervezet végzi, így minden ország szinte azonos szervezeti felépítéssel rendelkezik. Ennek köszönhetően sokkal könnyebb a tudásunk és a tapasztalataink megosztása egymás között.

– A beszállítókat hogyan választják ki?

– Négy fő szempontot tartunk szem előtt a beszállítók kiválasztásánál: minőség, pénzügyi stabilitás, környezetvédelem és társadalmi felelősségvállalás. Kiemelten figyelünk arra, hogy a beszállítóink termékei és szolgáltatásai megfeleljenek az elvárásainknak és a piacon elérhető legmagasabb színvonalnak. A pénzügyi stabilizáció szintén rendkívül fontos annak érdekében, hogy folyamatosan biztosítva legyen a beszállítás. Elsősorban olyan beszállítókkal szeretünk együttdolgozni, akiknek a termelési módszerei eleget tesznek a környezetbarát gyártás kritériumainak.

– A kiszállítások szervezése mekkora kihívást jelent a Henkelnél?

– Ez egy összetett téma a jelenlegi globális helyzet miatt. Mivel piacvezető szerepet töltünk be a ragasztástechnológia területén, igyekszünk olyan stratégiai partnerekkel dolgozni, akik hasonló pozícióban vannak a saját szektorukon belül. A szállítmányozóink együttműködése és kifogástalan hozzáállása nagyon nagy mértékben segít bennünket a szállítási határidők pontos megtartásában. A Transport Management System (TMS) rendszer egy digitalizált „fuvarkonszolidátor”, általában egy külsős rendszer, amit összekötünk a belső ERP-rendszerrel, és ebben konszolidáljuk a fuvarmegbízásokat, ennek köszönhetően automatizált folyamattal tudjuk szervezni a kiszállításokat. A TMS közvetlen EDI-üzenetben kommunikál a szállítmányozóinkkal, ami folyamatos elektronikus adatcserét tesz lehetővé.

– Milyen szempontok alapján döntenek a különféle modalitások és az ott elérhető szolgáltatók, szolgáltatások között?

– A minőség mindenekfelett, ebből nem vagyunk hajlandók tapodtat sem engedni! A folyamatosan változó igények kiszolgálása érdekében egy nagyon rugalmas szervezetet építettünk fel az évek során, így akár az utolsó percben is tudunk közutas szállításról légi szállításra váltani, ha a vevőink ezt igénylik. Az egész világot érintő nehézkes alapanyag-ellátás a mi munkánkat is nagymértékben befolyásolja, és ebben a helyzetben az a vállalat tudja megőrizni a piacvezető pozícióját, amelyik akkor is képes időben szállítani, amikor mások már nem. Nekünk megvan ez a kompetenciánk, és büszkék is vagyunk rá. A vevőink esetleges sorleállását megtartjuk a konkurenciának. A szállítmányozói partneri körünkhöz tehát a legnagyobb nevek tartoznak, olyan cégek, amelyek rendelkeznek azzal a tudással és erőforrással, ami a lehető legpontosabb és legmagasabb színvonalú munkavégzéshez szükséges.

– Milyen megoldásokat alkalmaznak az árutárolásban?

– A környei gyárunkon belül tavaly egy szűk polcos (VNA) rendszerrel bővítettük a raktárkapacitásunkat. A jelenleg csaknem 7300 EUR tárhelynyi területen elsősorban alap- és csomagolóanyagokat tárolunk, amelyekkel közvetlenül a gyártásunkat szolgáljuk ki. Környén egyébként 4 különböző technológiához tartozó terméket (vízbázisú, hot-melt, forrasztástechnológia, TIM = thermal interface materials) gyártunk, ami teljesen egyedi a Henkelen belül. A saját raktárkapacitás mellett egy külső helyszínen is van raktárunk, amit a Raben Trans biztosít számunkra. Itt tároljuk a késztermékeink legnagyobb részét, innen látjuk el a belföldi disztribúciónkat és a nemzetközi viszonylatainkat. A fogyasztói társadalmat kiszolgáló cégek jelentős részét látjuk el a termékeinkkel, az ebből eredő komplexitás remek szakmai lehetőséget ad a logisztika iránt érdeklődőknek.

– Mi jellemzi a vállalat ügyfélszolgálati stratégiáját?

– Az ügyfélközpontúság. Vevőinket helyezzük fókuszba, minden egyes tevé-kenységünket – a gyártástól a kiszállításig – az ő igényeik figyelembevételével szervezzük. A termékeink piacvezető minősége mellett nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy az ügyfélszolgálatunk is kiemelkedő legyen. Minden vevői igényt igyekszünk teljesíteni, és akár egyedi kéréseknek is eleget teszünk, mint például speciális csomagolások, címkézések, egyedi rakatok kialakítása, ASN-folyamat, EDI-n érkező rendelések fogadása.

– A logisztika területén milyen fejlesztéseket terveznek a közeljövőben?

– Az egyik legfontosabb szempontunk a fenntarthatóság. 2025-ig 15 százalékkal csökkentjük a szállítmányozás során keletkező károsanyag-kibocsátásunkat, és raklapszámra lebontva 50 százalékkal több megújuló energiaforrást fogunk használni a raktárainkban. Törekvéseink között szerepel, hogy még több viszonylaton intermodálisan szállíttassuk a termékeinket, szintén az ökológiai lábnyomunk csökkentése érdekében. IT-megoldásainknak köszönhetően mérjük és dokumentáljuk a környezetszennyezési értékeinket, és ezáltal évről évre csökkenteni tudjuk a kibocsátásunkat.

 

Névjegy

Lázár Tibor 2017-ben a Monsanto Hungária Kft. logisztikai specialistájaként az orosz/ukrán nemzetközi fuvarok szervezéséért, tervezéséért (export vám-kezelést beleértve), a rakodási tervek előkészítéséért és megvalósításáért felelt. 2018-ban került a Henkel Adhesive üzletágához, ahol szintén logisztikai specialista munkakörben a folyamatfejlesztés és a hatékonyságnövelés volt a feladata, elsősorban szállítmányozási területen együttműködve az akkori raktárvezetéssel. 2019–2022 között mint a cég szállítmányozási vezetője a teljes belföldi és nemzetközi fuvartevékenységet (3 lokáció) és a transzportcsapat (8 fő) munkáját koordinálta, fejlesztette. 2023. január óta a Henkel Adhesive üzletágának logisztikai igazgatója, feladata a 3 lokációban a teljes fuvarozási és raktározási tevékenység koordinálása, hatékonyságának növelése, projektekben való részvétel. Közvetlenül egy 60 fős csapatot irányít, de a külsősökkel együtt ez a létszám majdnem 100 fő.

 

Dékány Zsolt