NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

„Folyamatosan fejlesztünk az ügyfél-elégedettség növelése érdekében” – interjú Törzsök Attilával, a Hankook rácalmási gyárának logisztikai részlegvezetőjével

„Folyamatosan fejlesztünk az ügyfél-elégedettség növelése érdekében” – interjú Törzsök Attilával, a Hankook rácalmási gyárának logisztikai részlegvezetőjével

A Hankooknál a vevői igények magas szintű kiszolgálására helyezik a legnagyobb hangsúlyt, ezt a szempontot figyelembe véve döntenek az egyes szállítási módok között. Az abroncsok közel 80 százaléka közúton hagyja el a rácalmási gyárat, de ettől az évtől erőteljesebben nyitnak a vasút felé is. A vállalat logisztikai vezetői nevében Törzsök Attila nyilatkozott lapunknak.

– Hol foglal helyet a Hankook vállalati struktúrájában a logisztika?

– A Hankook Tire globális rendszerstruktúrájában külön elemként jelenik meg a Supply Chain divízió, ami kifejezetten a logisztikai és ellátási lánc működtetésével foglalkozik. Ennek eleme a magyarországi gyár logisztikai részlege, ami – bár részben Rácalmáson található – valójában szervezeti egységként nem a gyárhoz tartozik, hanem az európai központhoz. Igaz, hogy ezek a logisztikai egységek külön szerepelnek, ennek ellenére úgy kell elképzelni, mint egy burkot, amely körbefogja az összes egyéb szervezeti egységet, legyen az gyár vagy regionális központ. Ez igaz a rácalmási logisztikai részlegre is, mivel itt tervezzük a gyártási heti programot a rendelések alapján, valamint ideköthető a kiszállítás is, tehát az elkészült abroncsok gyári életútjának az eleje és a vége.

– A logisztika egyes részterületeivel külön dedikált csapatok foglalkoznak, vagy egy szervezeti egységen belül végzik az ezzel kapcsolatos feladatokat?

– A rácalmási gyáron belül működő logisztikai részleg 3 csoportra bontható. A Supply Chain Management egység felel a hosszú távú (akár heteket, hónapokat felölelő) tervezésért, a beérkező rendelések beütemezéséért és a heti gyártástervezésért. A Logistics Planning részleg feladata a rövid távú (2 napos) tervezés, a fuvareszközök biztosítása. Végül, de nem utolsósorban a CDC Operations egység felelős a tényleges rakodásért és az egyéb támogató tevékenységekért. Röviden ezekkel a feladatokkal foglalkoznak az egységek, de természetesen rengeteg egyéb munkát is végeznek.

– A beszállítók kiválasztásánál mely szempontok, teljesítménymutatók érvényesülnek elsődlegesen?

– Az általunk gyártott termékek különleges szállítási követelményei miatt a legjobb gyakorlatok alkalmazására helyezzük a hangsúlyt. Az elmúlt évek során kialakult egy állandónak mondható partneri bázis, akik rendre sikerrel szerepelnek az éves tendereinken, és folyamatosan jó teljesítményt nyújtanak. A fejlődés jegyében minden évben érkezik legalább 2–3 új partner, akik lehetőséget kapnak a bizonyításra, először kisebb, majd nagyobb volumenben. Autóipari beszállítóként kötelezettségünk a tenderév alatt havi teljesítményértékelést végezni, amelynek során különböző mutatószámok alapján soroljuk be partnereinket az egyes kategóriákba. Ezen értékelések eredményeit a következő tenderidőszakban szintén figyelembe vesszük.

– Hogyan birkóznak meg a kiszállítás kihívásaival?

– Ebben a tekintetben véleményem szerint mások vagyunk, mint a többi termelőcég, mivel nálunk viszonylag nagy volumen párosul speciális rakodási módokkal. Ömlesztett árut szállítunk, így nálunk a rakodási idő jóval hosszabb, mint palettás áru esetén. Ezért komolyabb figyelmet kell fordítani a tranzitidők meghatározására. A rakomány rögzítése szintén sarkalatos pont a biztonságos közúti és vasúti közlekedési feltételek teljesítése érdekében. Általánosságban elmondható, hogy a fenti feltételek teljesítése érdekében jelentősen támaszkodunk az imént említett partnereinkre, akik segítsége nélkül sokkal komolyabb erőforrásokat kellene ezekre a tevékenységekre fordítanunk. Ők biztosítják számunkra az állandó rakodási eszközöket telepített, a rakomány megfelelő rögzítésére alkalmas standby pótok formájában, és a megnövelt tranzitidő tekintetében is feltétlen rugalmasságukkal támogatnak minket. Így a kollégáink felszabaduló kapacitását a folyamatok tökéletesítésére és újak bevezetésére tudjuk fordítani.

– Milyen szempontok alapján döntenek a különféle szállítási modalitások és az ott elérhető szolgáltatók, szolgáltatások között?

– Alapvetően a vevői igények magas szintű kiszolgálása az elsődleges cél, így ez a szempont határozza meg az alkalmazott szállítási módszert. A kiszállított abroncsok közel 80 százaléka közúton hagyja el a rácalmási gyárat. Ennek első és legfontosabb oka, hogy ez a lehető legegyszerűbb szállítási mód Európában, közúti összeköttetéssel minden vevőnk rendelkezik. Vasúti szállítmányozást is használunk bizonyos relációkban, itt elsősorban a vasúti terminálok közelsége számít a vásárlóink szempontjából. Számunkra ez azért lényeges, mert környezettudatos, költséghatékony, és kevésbé van kitéve a globálisan tapasztalható sofőrhiánynak, határlezárásoknak és egyéb külső tényezőknek. A hátránya viszont az, hogy vagy konténerek szükségesek hozzá, vagy speciálisan kialakított daruzható félpótkocsik, amiket úgy szerelnek fel, hogy ne lógjanak túl az űrszelvényen. E problémák ellenére az idei évtől már több vonalon próbáljuk alkalmazni ezt a szállítmányozási módot. A rakodásaink többi 15 százaléka konténerben hagyja el a gyáregységünket. Kijelenthetjük, hogy rendszeresen látjuk el vevőinket a világ összes szegletében, legyenek Észak-Amerikában, Dél-Amerikában vagy éppen Ausztráliában.

– Milyen megoldásokat alkalmaznak az árutárolásban? Rendelkeznek saját raktárkapacitással?

– A rácalmási telephelyen található magasraktárunk 1 250 000 abroncs tárolására alkalmas. Maga a raktár teljesen automatizált, illetve az elő- és utófolyamatok nagy részét (palettázás, betárolás, kitárolás) robotok végzik. A tevékenység kiszervezése esetünkben nem használható, mivel a megrendelési állomány és a raktárkészletünk naponta változik. Gyakorlatilag bármelyik pillanatban szükség lehet olyan abroncsra, ami nem nálunk található, így problémát okozna a visszatárolása.

– Mi jellemzi a vállalat ügyfélszolgálati stratégiáját?

– A Hankook Tire disztribúciós hálózata több lépcsőfokból áll, az ügyfélkezelést, az igények felmérését minden esetben a regionális irodáink szakemberei végzik. A gyárban a logisztikai részlegek munkavállalói velük kommunikálnak, ők tolmácsolják a vevői igényeket, kéréseket. Fontos kiemelni, hogy cégünk elsősorban FTL-szállításokkal operál a nagyobb vevőink és a raktáraink irányában. A kisebb megrendeléseket a regionális disztribúciós raktárainkból történő szállításokkal teljesítik az irodáink. Különlegesebb igények eddig csak az autógyártóktól jelentkeztek, ilyen volt például a tengerentúli alkatrészellátás biztosítására raklapra szerelt kartondobozos csomagolás. Ezeket természetesen mindig maradéktalanul teljesítettük, teljesítjük. Szigorú FIFO (first in – first out) allokálási folyamatunk mellett szem előtt tartjuk a raktárkészletünk optimalizálását, ezt időszakos leltározással, esetenkénti kedvezményekkel oldjuk meg.

– Tervezik-e a jövőben a logisztika bármely területének fejlesztését?

– Területünkön folyamatosak a fejlesztések, ezek jelentős része a vásárlói elégedettség növelésére irányul. Jelenleg a közelmúltban bevezetett vonalkódolvasó rendszert tudnám kiemelni, amely a gumiabroncs életútjának nyomon követhetőségét segíti, ennek a finomhangolása most is tart. Természetesen további fejlesztések is várhatóak a jövőben.

 

NÉVJEGY

Törzsök Attila rendszerinformatikus végzettséggel rendelkezik. Több IT-cégnél dolgozott 2003–2006 között, áruforgalommal és logisztikával is foglalkozott. 2008 óta a Hankook munkatársa. 2017-ig műszakvezető, a be- és kiszállításon a napi munka irányítása, a géppark üzemeltetése volt a feladata. 2017 óta logisztikai részlegvezető, munkakörébe tartozik a teljes operációs irányítás, a késztermék-beszállítás, a raktárkészlet és a kiszállítás koordinálása, a számlázás, a termékcímkék felügyelete, a fuvarozás nyomon követése, valamint a költség- és létszámtervezés.

 

Dékány Zsolt