A fenntarthatóság mindig is központi szerepet játszott a 150 éves német családi vállalkozás, a Fiege GmbH életében, hiszen a tulajdonosok alapvető célkitűzése, hogy a következő generációknak egy egészségesen és fenntartható módon működő vállalatot adhassanak át. Az ESG-irányú kötelezettségük több mint 30 évre nyúlik vissza, felölelve a kezdeti „eco-logistics” koncepciót a különböző szemléletváltásokon át a mai, teljes körű fenntarthatósági jelentésekig és ESG-alapú finanszírozásig. „Tudjuk, hogy még jelentős út áll előttünk, mielőtt megvalósítjuk a klímasemlegességről alkotott elképzelésünket. Mindazonáltal kulcsfontosságú, hogy ezt a kihívást évről évre történő fejlődéssel teljesítsük” – fogalmazzák meg a cégcsoport tulajdonosai, Jens Fiege és Felix Fiege.
– Mit jelent a társaság életében az ESG környezeti (environmental) pillére?
Vincze István Vilmos (V. I. V.): – Az üzleti tevékenységünk folyamatos átalakításával csökkentjük a kibocsátásainkat, ezzel biztosítva a környezetünk megőrzését. Hatékony erőforrás-gazdálkodást célozva támogatjuk a természeti erőforrások felelős, megfontolt felhasználását, és ennek megfelelően alakítjuk a folyamatainkat. Cégcsoportszinten 2030-ig a tevékenységünk összkibocsátását 50, 2050-ig pedig 90 százalékkal kívánjuk visszavenni.
– Milyen intézkedések képezik a társadalmi (social) lábat?
Márta Sándor (M. S.): – A megfelelő munkakörülmények alappillére a tisztességes munkafeltételek biztosítása, amelyek a hosszú távú kapcsolatokat alapozzák meg. Szintén meghatározó eleme ennek a kérdéskörnek a továbbképzés és fejlődés, a munkatársaink folyamatos támogatása és bátorítása mellett. Ezenkívül a közösségépítést tartjuk fókuszban: közösen ünnepeljük a kollégáink sikereit, támogatjuk az egészségmegőrzést, családi és közösségi programokat szervezünk, és fiatal tehetségek számára gyakorlati képzési helyszínként szolgálunk.
– Érződik-e az ESG hatása a toborzásban és a fluktuációban?
M. S.: – Egyértelműen! A sikerünk 4 elemre épül: a legjobb tehetségek bevonzása, támogató munkakörnyezet kialakítása, az egyéni fejlődés elősegítése és erős vállalati kultúra építése. Nagy hangsúlyt fektetünk a kollégáink képzésére: 2023-ban például több mint 60 ezer óra online és több mint 140 ezer óra jelenléti képzést szerveztünk, átlagosan minden munkatárs 1,07 napot töltött képzésen.
– Mi szolgálja a harmadik, a vállalatirányítási (governance) pillért?
M. S.: – A partnerek irányába három eleme van e megközelítésnek. A vállalatirányítás akkor fenntartható, ha a vállalati státuszt tudatos intézkedésekkel őrizzük meg. Az innovációkat és az együttműködéseket úgy kell megvalósítani, hogy a partnerekkel (ügyfelekkel, beszállítókkal) közös fejlesztésekben gondolkodunk. A társadalmi felelősségvállalás pedig elsősorban regionális projektek támogatását jelenti, a helyi önkormányzatokkal és a lakossággal együttműködve.
– Hogyan vesz részt a Fiege a CSR-akciókban?
M. S.: – A Fiege létrehozta a Josef Fiege Stiftung Alapítványt, amely a cég alapítójáról kapta a nevét. A szervezet feladata, hogy különböző szociális kezdeményezéseket karoljon fel és támogasson. 2022-ben például 60 ezer euró értékű segélyt szállítottunk Ukrajnába, 2023-ban pedig 30 ezer eurót adományoztunk a szíriai–törökországi földrengés károsultjainak, valamint csaknem 40 ezer euró értékű humanitárius segélyt juttattunk Ukrajnába. Az adományozáson felül a vállalat alapértékei közé tartozik még a sokszínűség és a befogadás, amelyet a teljes szervezetben következetesen alkalmazunk. Ennek érdekében létrehoztuk a Fiege Etikai Kódexet, amely minden munkatárs számára kötelező érvényű, és meghatározza az alapvető értékeinket. Ahogy társaságunk humán- és vállalatikultúra-felelős vezetője megfogalmazta: „Az egyenlő lehetőségek biztosítása nem csupán egy projekt számunkra – ez a kötelességünk. Minden nap.”
– Milyen projektek valósultak meg eddig, és mire fókuszálnak most?
V. I. V.: – Logisztikai területen alternatív üzemanyagok használatával, az újrahasznosítás és újrahasználat szintjének emelésével és a folyamataink, eszközeink automatizálásával törekszünk fenntartható megoldásokra. Ingatlanfronton zöld és munkavállalói jóllétet szolgáló épületekkel, megújuló energia használatával és energiahatékonyságot célzó projektekkel vesszük az irányt a fenntarthatóság felé, szem előtt tartva a renaturáció és biodiverzitás szempontjait. Ami a vállalkozásokat illeti, kiemelten fontosnak tartjuk a befektetést zöldlogisztikai és ellátásilánc-kezelő start-upokba, fenntartható üzleti modellek alkalmazását és a gyümölcsöző kapcsolatokat közlekedési szoftvert fejlesztő portfóliócégekkel. Továbbá a digitalizációra mint a fenntarthatóság eszközére tekintünk, például befogadjuk a megújuló energiával működő digitális szolgáltatásokat.
– Milyen mutatókkal érzékeltetik az eddig elért eredményeket?
V. I. V.: – Az épületeink tetején 350 ezer négyzetméter területű (nagyjából 50 focipályányi) napelem található, ami 30 millió kWh saját villamos energia termelését tette lehetővé 2023-ban, ez egyben csaknem 13 ezer tonna szén-dioxid-kibocsátás megtakarítását eredményezte. Hozzáteszem: a németországi telephelyek 100 százalékban zöldáramot vásárolnak, és 1,4 millió négyzetméteres logisztikai területet LED-világítással láttak el. A cégcsoport 2022-ben 113 szociális projektet támogatott, és jelenleg 23 ezer dolgozót foglalkoztat 114 nemzet képviseletében, akiknek 43 százaléka nő. Küldetésünk a 100 százalékban körkörös gazdaság újragondolása, ennek jegyében a WasteControl csapatunk a hulladékkezelés és újrahasznosítás optimalizálásán dolgozik, céljuk a teljes újrahasznosítási folyamat hatékonyabbá tétele. Az eddigi eredményeink biztatóak: 25 százalékkal (63 ezer tonnáról 47 ezerre) csökkentettük a karbonkibocsátást, az erőforrás-hatékonyság terén pedig ígéretesek az általunk felhasznált különböző anyagok újrahasznosítási arányai (csökkenő sorrendben): szennyvíz esetében 100, fémre 97, építőanyagra és kereskedelmi hulladékra 96–96, papír esetében 87, szerves hulladékra 69 és műanyagra 50 százalék.
– Mely gyakorlati beruházásukra a legbüszkébbek?
V. I. V.: – A hulladékgyűjtés és újrahasznosítás terén komoly előrelépésnek tekintjük, hogy külön gyűjtőpontokat létesítettünk Magyarországon is. Az energiatakarékosságot szolgálja a LED-világítás térhódítása és a működési folyamatok optimalizálása minden részlegen. A mindennapi gyakorlatban megvalósuló zöld kezdeményezéseink sorában számos egyedi megoldást említhetek: ilyen a csomagolóanyagok felhasználásának optimalizálása (a kevesebb kitöltőanyag alacsonyabb szállítási költséget és kedvezőbb teherautó-kihasználtságot eredményez), az okos világítás (mozgásérzékelős LED-rendszerek felszerelésével), elektromos teherautók használata (évi 60–80 ezer kilométeres futással, saját töltőinfrastruktúra biztosítása mellett), valamint a fenntartható autóflotta felépítése (amelynek 20 százaléka alternatív – elektromos, hibrid vagy hidrogén – hajtásláncú, 120 közösségi töltőponttal és 60 otthoni töltőfallal kiszolgálva).
– Tervezik kiterjeszteni az ESG-jelentést a beszállítókra is?
V. I. V.: – Igen, folyik az előkészítés annak érdekében, hogy a beszállítókra is kiterjedjenek az ESG-irányelvek, így a teljes értéklánc fenntarthatósága mérhető és ellenőrizhető legyen.
– Tapasztalataik szerint milyen költségvonzata van a zöldítésnek?
M. S.: – A fenntarthatósági projektek kezdetben többletkiadást jelenthetnek, gondolok itt a különböző energiahatékonysági beruházásokra, új technológiák bevezetésére és hulladékkezelési rendszerek kiépítésére. Ugyanakkor közép- és hosszú távon kimutathatóan megtakarítást eredményeznek: általuk csökken az energiafelhasználás, optimalizálódnak a különböző logisztikai folyamatok, és mérséklődnek az üzemeltetési költségek. Emellett erősödik a vállalati reputáció és a munkavállalói elköteleződés is.
– Hogyan finanszírozhatóak hatékonyan a szükséges projektek?
M. S.: – A finanszírozásunk több pilléren nyugszik. Mindenekelőtt saját erőforrásokra támaszkodhatunk, hiszen a megtakarítások révén számos beruházás önfinanszírozóvá válik. Természetesen kihasználjuk a nemzetközi és hazai pályázati lehetőségeket, illetve együttműködünk partnerekkel a közös célok integrálásában. A negyedik a fokozatosság elve: kisebb, gyorsan megtérülő projekteket indítunk, amelyek megalapozzák a nagyobb beruházásokat.
ELEKTROMOS KÖZLEKEDÉS
A Fiege újabb 6 elektromos nehézgépjárművel bővítette a németországi flottáját a közelmúltban: a jelenlegi 8 jármű mellett mostantól további 6 eActros 600 áll ügyfeleik rendelkezésére. A Mercedes-Benz AG akkumulátoros távolsági teherautóját a tavalyi Nemzetközi Autószalonon a szakértői zsűri Az év teherautójának választotta 2025-ben. Ez fontos lépés a vállalat életében, hogy még fenntarthatóbb megoldásokat kínáljanak a jövőbeni szállítások számára.
NÉVJEGYEK
Márta Sándor gazdasági mérnökként végzett, kereskedelmi szakon, majd felsőfokú vámügyintézői és minőségirányítási menedzser ISO 9001:2015 képzettséget szerzett. 1996–2003 között a Michelin Hungáriánál dolgozott vámügyintézőként, majd a DHL Freight kötelékében folytatta vámvezetőként, ahol a vámraktár és -csoport irányítása, költséghatékonysági megoldások alkalmazása és nemzetközi kapcsolattartás volt a feladata. 2009-ben a Raben Logistics Hungary-hez igazolt vámigazgatói pozícióban, mígnem 2011-től a Fiege Kft. csapatához csatlakozott mint vámügyi vezető. Ebbéli minőségében a vámosztály koordinálása mellett szerteágazó területeket irányít: folyamatfejlesztés, engedélyek karbantartása, az AEO-tanúsítvány megszerzése és fenntartása, beszerzések felügyelete, valamint az ISO 9001 tanúsítvánnyal rendelkező minőségirányítási rendszer fenntartása (felkészülés a belső és külső auditokra) alkotja a feladatkörét.
Vincze István Vilmos a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki Karán ipari és szállítási logisztika szakirányon diplomázott 2001-ben, majd a Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Karán nemzetközi marketing és TQM szakirányon szerzett oklevelet 2006-ban. Mindezt tetézte 2020-ban a részvételével a Lean Enterprise Institute Hungary Lean Practitioner Programjában (LPP). Pályafutását a Zollner Kft.-nél kezdte, majd 2004-ben csatlakozott a Fiege csapatához logisztikai elemző menedzserként. Azóta folyamatosan fejlődött, és új kihívásokat vállalt, jelenleg senior projektmenedzserként irányítja a vállalat 4 fős projektcsapatát, amely a Fiege Kft. 3 magyarországi telephelyének logisztikai és fejlesztési projektjeiért felel.









