Egyedi üzleti koncepció mentén működik a holland gyökerű Ewals cégcsoport, átlagosan évi 700 millió eurós árbevétellel, amely teljes európai lefedettség mellett 14 európai országban van jelen. A tavaly 9 éves fennállásuknak egyik legjobb adózás előtti eredményét és 26 milliárd forintos árbevételt elérő magyarországi leányvállalatok vezetőjét az indulásról, a sikerek hátteréről, a sajátos cégfilozófiáról és a logisztika zöldítéséért tett erőfeszítéseikről kérdeztük.
– Mit kell tudni az Ewals cégről, és hogyan találtak egymásra a tulajdonossal?
– Az Ewals Cargo Care egy 1906-ban alakult holland családi vállalkozás, amelyet ma már a negyedik generáció irányít a hollandiai Tegelen központból. A cégcsoport 14 ország 29 lokációjában van jelen, 2050 – saját és alvállalkozói – vontatót, 4400 pótkocsit tart üzemben, naponta több mint 3 ezer rakodási feladatot végez. 2016-ban a tulajdonosok magyarországi, horvátországi és a Balkánt érintő terjeszkedésben gondolkodtak a régióban akkor már jelen levő cseh, szlovák és osztrák cégek mellett. A felvázolt vállalati jövőkép egybecsengett azzal, amit én kerestem, és így indultunk el 9 évvel ezelőtt.
– Miként fejlődött a hazai leányvállalat?
– A sokéves szakmai tapasztalattal rendelkező kollégáimmal elsősorban a személyes kapcsolatainkra építve kezdtük kialakítani az ügyfél- és az alvállalkozói körünket, valamint a termékportfóliónkat. A stabil kapacitásnak és a magas minőségű kiszolgálásnak köszönhetően már a második évünkben nyereségesen működtettük a tisztán szállítmányozással foglalkozó Ewals Cargo Care Kft.-t, és 2 milliárd forintot meghaladó árbevételt tudtunk elérni. Ahogy nőtt a piaci igény a szolgáltatásunkra, úgy bővült a csapat és a flotta, majd jöttek az új tevékenységek (LTL, ömlesztett és hűtést igénylő áruk szállítmányozása stb.), és a bázisunkat is áttettük az M0-ás mellé, Ecserre. A második évünkben már 75 járműves dedikált charteres flottát foglalkoztattunk. Azt gondolom, hogy jó irányba indultunk el, a megfelelő tempóban haladtunk, amit ma is tartunk, és amihez az anyacég folyamatosan nagyon erős háttértámogatást nyújt.
– Mennyire dolgoznak önállóan?
– Pont az az erősségünk, hogy nem az anyacégtől várjuk a megoldásokat, hanem magunk igyekszünk megfelelni a piac jelenlegi és jövőbeni szolgáltatásigényeinek. Hangsúlyt fektetünk a cégcsoport vállalataival való együttműködésre, éppen ezért vettük fel a portfóliónkba az ügyfélszolgálati tevékenységet. Ennek segítségével fogjuk össze egy-egy nagy ügyfél igényeit, és hajtatjuk végre a társcégekkel. A fentieken túl alvállalkozói bázist biztosítunk a német, a holland vagy bármilyen más nemzetiségű Ewals-os társcégek számára. A portfólió tisztítása érdekében létrehoztuk a fuvarozási üzletágat, ebben a szegmensben kizárólag saját eszközökkel dolgozunk. A magyar rendszámos vontatóink holland tulajdonú mega-huckepack trélereket mozgatnak termináloktól terminálokig, illetve fel- és lerakók között. 2022-ben a rendkívül megerősödött fuvarozásunk egy külön cégbe került át, és ezzel párhuzamosan létrejött az Ewals Cargo Care Logistics Kft., kizárólag szállítmányozásra fókuszálva.
– Mekkora flottát üzemeltetnek?
– Csaknem 180 magyar rendszámú vontatóval dolgozunk az Európai Unióban. Nemcsak klasszikus közúti export-import forgalmakat bonyolítunk, hanem az Ewals saját fejlesztésű (XLS), GPS-szel felszerelt mega pótkocsijait is továbbítjuk terminálokról terminálokra, amelyek aztán vasúton vagy vízi úton folytatják az útjukat.
– Milyen megbízói körnek szolgáltatnak?
– Stabil és széles az ügyfélkörünk. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy jó néhány olyan multicéget is a partnereink között tudhatunk, amelyek a kezdetektől velünk vannak. A megbízási állományunk legalább 70 százaléka szerződéssel lekötött, 30 százalékát a spot jellegű munkák adják. Az ügyfelek költségérzékenyek, ami az elmúlt időszak gazdasági hatásai miatt még inkább felerősödött. Jelenleg úgy látom, hogy az ár kezd felülemelkedni a minőségen. A közúti szolgáltatásunk esetében ez egy nagy kihívás, de ezzel együtt üzleti lehetőség is, mert az intermodális árutovábbítás egyes esetekben gyorsabb és olcsóbb, ráadásul jóval környezetkímélőbb a közútinál. Azok a cégek, amelyek eddig elzárkóztak ettől, ma már jóval nyitottabbak, és egyre gyakrabban keresik ezt a megoldást. Az ügyfélkör bővítését nagyban megkönnyíti, hogy évekkel ezelőtt elkezdtünk diverzifikálni az autóipari kitettségünk csökkentése érdekében: mások mellett élelmiszeripari, FMCG- és csomagolóipari cégeket is kiszolgálunk, de készülünk az akkumulátorszállítási volumenek megsokszorozódására is. A gépjárművek, sofőrök és alvállalkozók felkészítése a veszélyesáru-szállításra folyamatos.
– Az intermodalitás mellett mit tesznek még a fenntartható logisztikáért?
– Dedikált csapat felel a cégcsoporton belül a vállalat karbonlábnyomának csökkentéséért. A legkedvezőbb fuvarozási mód kiválasztásakor ez egy fontos szempont, és minden egyes beszerzés – vontatók, abroncsok, alkatrészek – esetében figyelembe vesszük, hogy milyen aktuális károsanyag-kibocsátási értékeket garantál az adott szolgáltató. A klímavédelem érdekében hajlandóak vagyunk többet invesztálni. A ma elérhető összes alternatív hajtású vontatót teszteltük, üzemeltetünk teljesen elektromos vontatókat is. A HVO-val, a növényi alapú dízellel jók a tapasztalataink, fókuszálunk azokra a tenderekre, amelyek kiírásában kifejezetten ezek az alternatív üzemanyagok szerepelnek.
– Hogyan sikerült a tavalyi év, és milyen fejlesztési elképzeléseket fogalmaztak meg 2025-re?
– 26 milliárd forint körüli árbevétellel zártunk a szállítmányozási és a fuvarozási cégeknél, vagyis nyereségesen, a tulajdonosok elvárásainak megfelelően működünk. Tisztában vagyunk a jelenlegi piaci helyzettel és trendekkel, és ezeket figyelembe véve hangoljuk össze a növekedésünket az adott lehetőségekkel.
NÉVJEGY
Domán Attila 1998-ban a Külkereskedelmi Főiskolán, 2001-ben pedig a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem vállalati gazdálkodás szakán szerzett diplomát. Az első munkahelye a Volán Egyesülés Árufuvarozási Tagozata volt, majd a Hungarocamionnál helyezkedett el, előbb a logisztikai igazgatóságon, később a Key Account Igazgatóságon dolgozott. Néhány év után az EcoTrans Zrt.-nél folytatta a szakmai pályafutását, ahol a szállítmányozási üzletágat, majd a teljes logisztikai igazgatóságot vezette. 2007-ben került a Waberer’s-csoporthoz, ahol kiemeltügyfél-kapcsolati, majd stratégiai kereskedelmi igazgató lett. 2016-tól az Ewals Cargo Care Kft. és 2022-től párhuzamosan az Ewals Cargo Care Logistics Kft. ügyvezetője. Házas, 2 gyermek édesapja.
Dékány Zsolt