Napjainkban a társadalom és a gazdaság számos kihívás előtt áll: többek között ilyen a klímaváltozás, a társadalmi egyenlőtlenségek okozta problémák feloldása és a gazdasági növekedés biztosítása. A gazdasági élet szereplői felé egyre nagyobb az elvárás, hogy a környezeti fenntarthatóság, a társadalmi felelősségvállalás és a jó vállalatirányítás feltételeinek megfeleljenek, ehhez azonban olyan ESG-szakemberekre van szükség, akik rendelkeznek a megfelelő tudással és kompetenciákkal – és nem utolsósorban megfelelnek a törvényi előírásnak.
– Milyen kezdeményezésre indították az ESG-fókuszú vállalati szaktanácsadó szakirányú továbbképzést a Gábor Dénes Egyetemen?
– Az ESG-tanácsadó képzés elindítása egyszerre válasz piaci igényre és része az intézményünk képzési portfóliójának tudatos bővítésének. A Gábor Dénes Egyetem kiterjedt vállalati kapcsolatrendszerrel rendelkezik, amelyet nemcsak kutatási és fejlesztési együttműködésekre használunk, hanem a képzési kínálat korszerűsítésére is. Rendszeresen konzultálunk partnereinkkel arról, hogy a mindennapi munkavégzésükben milyen új ismeretekre és készségekre van szükségük, és ennek nyomán évről évre átvizsgáljuk az alap- és mesterszakos tantárgyak tartalmát. Az ESG – vagyis a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontok összessége – olyan terület, amely iránt az utóbbi években a vállalatok részéről folyamatosan erősödő igény mutatkozik. A fenntarthatósági jelentések, a jogi megfelelés és a társadalmi felelősségvállalás gyakorlati megvalósítása egyre fontosabb lett a versenyképes működéshez. Ezért a képzés bevezetését közös gondolkodás, a partnereink visszajelzései és az oktatási tartalmak modernizációja indokolta, így az „ESG-fókuszú vállalati szaktanácsadó” szakirányú továbbképzése nemcsak egy piaci lehetőség, hanem stratégiai lépés is az egyetem részéről.
– Mikor és milyen folyamat során szerezték meg az intézményi akkreditációt?
– Az intézményi akkreditációt ez év januárjában kaptuk meg, amelynek követelményeit a jogszabályok egyértelműen tartalmazzák. A folyamatot úgy építettük fel, hogy a jogszabályi megfelelés legyen az alap, a piaci relevancia pedig a garancia. Ehhez két elismert ESG-szakértőt vontunk be a képzés kialakításába, és az ő szakmai tapasztalataikra támaszkodva állítottuk össze a tantárgyakat és azok fő témaköreit, mindezt a törvényi előírásokkal összhangban. Az akkreditáció megszerzése után a programot idén februárban indítottuk el először, ezzel biztosítva, hogy a tananyag és a módszertan már a rajtnál megfeleljen mind a jogszabályi, mind a szakmai elvárásoknak.
– Van-e előzménye az oktatott tematikának, akár önálló tantárgyként más képzésen belül?
– Fenntarthatósági és vállalatirányítási tartalmak természetesen több alapképzésünkben már évekkel ezelőtt megjelentek, csak nem az ESG-képzésre jellemző fókuszban és részletességgel. Ilyen például a Globális fenntarthatósági kihívások című tantárgy, amely megalapozza azokat a szemléleti és módszertani elemeket, amelyekre az ESG szakirányú továbbképzés célzottan és mélyebben épít. Az új program struktúrája így nem a nulláról indul: a már bevált alaptartalmakat – mint az ESG-keret-
rendszer és a jogi megfelelés – rendszerezetten emeljük magasabb szintre, a vállalati etika, valamint a digitális és energetikai megoldások gyakorlati alkalmazására fókuszálva. Ezzel az alap- és mesterszintű képzésekből érkező hallgatók gördülékenyen tudnak továbblépni a specializált ESG-ismeretek irányába.
– Mi teszi naprakésszé és gyakorlatközpontúvá a képzést?
– Az elektronikus tananyagokat az adott tématerületek elismert szakértői állították össze, annak érdekében, hogy a jogszabályi megfelelés mellett gyakorlati, piackonform tudásanyag álljon a hallgatók rendelkezésére. A tananyagok szerzői minden esetben olyan szakemberek, akik az adott területen naprakész tapasztalattal rendelkeznek; ennek egyik példája, hogy a Fenntarthatósági jelentés és ESG-beszámoló elemzése ismeretek tananyagát Erdélyi Dániel, a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) osztályvezetője készítette. Így biztosítjuk, hogy a zárt rendszerű távoktatási környezetben elérhető kurzusok a legfrissebb szakmai és hatósági gyakorlatot is tükrözzék, valamint közvetlenül támogassák a hallgatók sikeres vizsgáját és későbbi szakmai munkáját.
– Mi indokolja, hogy párhuzamosan ESG-tanácsadó részismereti képzés mikrotanúsítványt is szereznek a hallgatók?
– A párhuzamosság abból ered, hogy az ESG-tanácsadó képzést a hatályos jogszabályok írják elő részismereti képzésként, így a mikrotanúsítvány megszerzése a képzés rendszerének kötelező része. A program kialakításánál figyelembe vettük a hallgatói és vállalati visszajelzéseket is: sokan nemcsak gyorsan hasznosítható, akkreditációhoz szükséges kompetenciákat szeretnének, hanem teljes, szakirányú továbbképzésben megszerezhető, átfogó ESG-tudást és oklevelet is. Ezért a tanulmányi útvonalat úgy terveztük meg, hogy a résztvevők ugyanazon tananyagon és gyakorlati feladatokon haladva egyszerre tudják teljesíteni a részismereti mikrotanúsítvány követelményeit és – szakdolgozattal és záróvizsgával – az ESG-fókuszú vállalati szaktanácsadó szakirányú továbbképzés feltételeit is. Hozzáteszem: a szakdolgozat alapjául szolgálnak az ESG-tanácsadó részismereti képzés gyakorlati időszaka alatt elkészített írásos anyagok.
– Hogyan tervezik megvalósítani az egy hónapos kötelező gyakorlatot?
– A szakmai gyakorlat megvalósítását a vonatkozó jogszabály rögzíti. Ennek értelmében legalább egy hónapos, a képzési időtartamba be nem számító gyakorlatot kell teljesíteni, annak lezárásaként a hallgatók a gyakorlóhelyről két kulcsdokumentumot adnak le: egy lényegességi elemzést, amely feltárja az adott szervezet szempontjából legfontosabb ESG-témákat és a hiányosság-
elemzést, amely az aktuális gyakorlat és a vonatkozó elvárások közötti eltéréseket azonosítja konkrét fejlesztési javaslatokkal. Ez a struktúra biztosítja, hogy a gyakorlati rész kapcsolódjon a képzés kimeneteihez és kézzelfogható értéket teremtsen a fogadó szervezet számára is. Intézményünk javaslata, hogy a szakmai gyakorlatot a hallgató saját munkáltatójánál, annak kapcsolati rendszerében vagy saját maga által választott vállalatnál töltse.
– Milyen a meghirdetett képzés fogadtatása?
– Röviden azt mondhatnám, hogy biztató és szakmailag igen jó visszhangok érkeztek hozzánk. Mind a februári, mind a most szeptemberi induláskor is jellemzően már vállalati közegben ESG-vel foglalkozó jelentkezők csatlakoztak, ami erősíti a képzés gyakorlati fókuszát. Viszont a vártnál visszafogottabb létszámot tapasztaltunk, ami összhangban van azzal, hogy az ESG-rendszer bevezetése sok vállalkozás számára csak évek múlva lesz ténylegesen kötelező, így a szélesebb piaci belépés fokozatos. A mostani résztvevői kör szakmai profilja – megfelelés, fenntarthatósági-
jelentés-készítés, kockázatkezelés és stratégia – azt mutatja, hogy a cégek megkezdték a felkészülést, és a képzés erőssége a hasznosítható, munkahelyi helyzetekre szabott tudás kínálata. Ezzel párhuzamosan arra számítunk, hogy a jogszabályi megfelelés határidejének közeledtével az érdeklődés érdemben élénkülni fog.
KÉPZÉSI TUDNIVALÓK
Az ESG-fókuszú vállalati szaktanácsadó levelező szak (1 hónap kötelező gyakorlattal) a Gábor Dénes Egyetemen 2 féléves, 200 órás, magyar nyelvű, önköltséges képzési forma. A jelentkezés feltétele bármilyen alapképzésben (korábban főiskolai szintű képzésben) vagy bármilyen osztatlan képzésben szerzett szakképzettség és oklevél.
A képzés során a résztvevők megismerkednek az ESG fogalomkörével, az ESG-szemlélettel és annak gyakorlatba történő átültetésének feltételeivel, lehetőségével. Gyakorlati példákon keresztül sajátíthatják el a módszertant, hogy miként lehet az ESG-szemléletet a gazdaság különböző területein, a vállalat és szervezet szintjén is beépíteni a stratégiai és operatív működésbe. Elsajátíthatják a szükséges szakmai tudást és képességeket, beazonosíthatják és önazonossá tehetik a szükséges attitűdöket. Megismerhetik azokat az autonómiákat, döntési jogköröket és felelősséget, amire egy ESG-tanácsadónak szüksége van a minőségi és következetes munkához.
A zárt rendszerű távoktatási rendszerben található elektronikus tananyagok segítségével a hallgatók önállóan tanulhatnak. A digitális oktatás térben és időben rugalmas, a tananyagot azonban tantárgyi csoportosításban és meghatározott ütemben bocsátják a hallgatók rendelkezésére. Az egyéni tempóhoz igazodó tanulás tehát nagyfokú rugalmasságot biztosít, és hozzájárul ahhoz, hogy a hallgatók a tanulásra fordított idejüket maguk osszák be. Konzultációs lehetőséget a hallgatói igények alapján várhatóan havonta egy alkalommal biztosít az intézmény.









