„Nagy rugalmasságot kíván meg ez az év” – beszélgetés Rezsek Zoltánnal, a DHL Globál Szállítmányozási Kft. ügyvezető igazgatójával és a cégcsoport kelet-európai légi szállítmányozási igazgatójával

„Nagy rugalmasságot kíván meg ez az év” – beszélgetés Rezsek Zoltánnal, a DHL Globál Szállítmányozási Kft. ügyvezető igazgatójával és a cégcsoport kelet-európai légi szállítmányozási igazgatójával

A DHL Global Forwarding a világ piacvezető légi és egyik vezető tengeri szállítmányozója, a Deutsche Post DHL cégcsoport üzletága. A képviseletét Magyarországon ellátó DHL Globál Szállítmányozási Kft. teljes körű szállítmányozási szolgáltatást kínál ügyfeleinek, innovatív és fenntartható megoldásokkal, legyen szó eseti vagy rendszeres megbízásról. A logisztikai iparágat ma alapvetően formálják a globalizáció, az e-kereskedelem, a digitalizáció és a fenntarthatóság folyamatai, veszi sorra a trendeket Rezsek Zoltán ügyvezető igazgató. E piaci környezetben, amelyet leginkább a kiszámíthatatlanság jellemez ma, a társaság ebben az évben a tavalyihoz hasonló eredményt szeretne elérni mind volumen, mind pénzügyi eredmény tekintetében.

– Milyen európai és világpiaci trendek határozzák meg az ellátási láncok – és benne a DHL – tevékenységét?

– Az elmúlt két évben minden másképp működik, olyan fennakadások és zavarok vannak az ellátási láncokban, amelyek a korábban megszokottól eltérő megközelítést igényelnek. Rugalmas és technológiai szempontból megfelelő fejlettséggel rendelkező piaci szereplőkre és fenntartható megoldásokra van szükség. A világjárvány több olyan trendet is felerősített, amelyek már formálták az iparágat a pandémia előtti időszakban, és meghatározóak lesznek a következő években is. A globalizáció továbbra is kulcsfontosságú tényező a gazdaságban és a logisztikában, a járványkorlátozások alkalmával erőre kapott e-kereskedelem pedig jelentős üzleti lehetőség a logisztikával foglalkozó cégek, így a DHL számára is. A járvány idején az ágazat szereplői több energiát fektettek az innovatív technológiák fejlesztésébe, hogy ezek segítségével hatékonyabban tudják végezni a tevékenységüket, ami felgyorsította az ágazatban már zajló digitális átalakulást. A digitális megoldásoknak köszönhetően növekszik az átláthatóság és a rugalmasság, az ügyfelek gyorsabb kiszolgálásban és magasabb színvonalú szolgáltatásban részesülnek. A fenntarthatóság iránti igény is erősödni fog, és szükségessé válik az ellátási láncok környezetbarát gyakorlatok szerinti átszervezése. A nemzetközi szállítmányozásnak el kell mozdulnia a karbonsemlegesség és a dekarbonizáció irányába az ellátási láncok, útvonalak optimalizálásával, fenntartható üzemanyagok alkalmazásával és további intézkedésekkel. A Deutsche Post DHL ezen a téren is úttörő a piacon.

– Hogyan látja: mi jelenti a legnagyobb kihívást a logisztikai szektor számára 2022-ben?

– Jelenleg a kiszámíthatatlanság jelenti a legnagyobb kihívást a piac szereplőinek. Kínában a szigorú járványügyi szabályok miatt egyik napról a másikra bejelentett lezárások hektikussá teszik a piacot, gyors reakcióidőt követel, hogy megoldást találjunk egy-egy szállítási feladatra, akár átmozgatjuk az árut az egyik kikötőből a másikba. Mindez pluszszervezést igényel. Előfordulhat, hogy beragadnak küldemények a reptereken, amit nehéz utána időben elszállítani a célállomásra. Kínával kapcsolatban nem az a legnagyobb probléma, hogy légi úton eljusson az áru az országba, hanem az, hogy időben megérkezzen a végső címzetthez. A karantén miatt nincs elég sofőr, aki az árut belföldön elszállítja a feladótól a kikötőig vagy a reptérig, illetve a kikötőtől vagy reptértől a címzetthez. Leginkább Ázsia tekintetében nagyon nehéz előre tervezni. Megpróbálunk elegendő kapacitást lekötni, de elképzelhető, hogy kevesebb igény lesz, és így nem tudjuk kihasználni. Ha kisebb árumennyiségre tervezünk, akkor az ügyfél kiszolgálása kerülhet veszélybe. Nagy rugalmasságot kíván meg ez az év. Hirtelen esnek ki fuvarkapacitások a piacról. A hajóstársaságok menetrendje is kiszámíthatatlan a kikötői lezárások miatt, és ez hatással van a légi szállítás iránti keresletre is. Előzetes várakozások szerint a fuvardíjak magasak maradnak a magas olajár, a csökkentett kapacitások és a háborús kockázat miatt.

– Hogyan hat most a működésükre a szomszédos háború?

– A légi és tengeri szállítást tekintve a DHL Global Forwarding hazai működését jelentősen nem érinti, de általánosságban hat, elsősorban a légi kapacitások kiesése és a repülőgép-üzemanyag árának emelkedése miatt. 2022 áprilisában 17 százalékkal kevesebb légi kapacitás állt rendelkezésre a piacon, mint 2019 áprilisában. A kereslet erősödött, és februárban a légifuvardíjak 105 százalékkal voltak magasabbak globálisan, mint 2019 hasonló időszakában. Kockázattal is számolni kell az előttünk álló időszakban, az infláció a kereslet valamilyen szintű visszaesését okozhatja, de mi bízunk benne, hogy ügyfeleink továbbra is minket választanak. Ebben az évben a tavalyihoz hasonló eredményt szeretnénk elérni mind volumen, mind pénzügyi eredmény tekintetében.

– A cégcsoportháttér hogyan támogatja a magyar iroda működését?

– A DHL versenyelőnye, hogy a szállítmányozók között a legnagyobb lefedettséggel rendelkezik. Üzletágunk, a DHL Global Forwarding 150 országban, több mint 30 ezer képzett szakemberrel áll az ügyfelek rendelkezésére. A légi és tengeri kapacitásokat globális szinten kötjük le. Globális sztenderdek és eljárások szerint működünk a világ minden pontján, ami biztosítja a szolgáltatásunk magas színvonalát. A digitalizációval kapcsolatos központi fejlesztések a DHL életében kiemelt prioritást élveznek. Új rendszert vezettünk be, amely még hatékonyabbá teszi a szállítmányok szervezését és az irodáink közötti együttműködést. Jelentős informatikai fejlesztések valósulnak meg az ügyfeleket kiszolgáló online alkalmazások terén is. A myDHLi olyan integrált platformot kínál az ügyfelek számára, ahol a szállításaikra vonatkozó minden szükséges és releváns információ egy helyen érhető el a nap 24 órájában, így a rendszer teljes átláthatóságot biztosít az úton lévő és a korábbi szállítmányokkal kapcsolatban, segítségével megbízóink bárhol és bármikor kontrollálni tudják a logisztikai folyamatokat. Mindezek mellett Magyarországon a DHL négy üzletága között nagyon jó az együttműködés, az ügyvezető igazgatók keresik azokat a lehetőségeket, ahol támogatni tudják egymást, akár munkaerőpiaci, akár operatív kérdésekben, de még a fenntarthatóság terén is.

– Minek köszönhető a tavalyi forgalmuk, eredményük?

– Nálunk az ügyfél-elégedettség kiemelt fókuszban van, folyamatosan mérjük és a visszajelzések alapján igazítjuk, fejlesztjük a folyamatainkat. A kihívásokban bővelkedő piaci körülmények ellenére is tudtuk növelni ügyfeleink elégedettségét 2021-ben. Naprakész piaci információval látjuk el megbízóinkat, biztosítjuk a megfelelő tájékoztatást szállítmányaikkal kapcsolatban és a tőlünk elvált szolgáltatási színvonalat. Mindezt nem érhetnénk el motivált kollégák nélkül. Az eredményünk elsősorban az ő érdemük. A vállalat vezetése mindent megtett dolgozóink egészsége, biztonsága és jólléte érdekében. Arra fókuszáltunk, hogy a vírusfertőzés kockázata a lehető legkisebb legyen. Gyorsan átálltunk a home office munkavégzésre még 2020-ban, és továbbra is fontosnak tartjuk a flexibilis munkavégzést. Motivált munkavállalóinknak és elégedett ügyfeleinknek köszönhetően új üzleteket is tudtunk nyerni.

– A hazai munkaerőpiaci helyzet hogyan befolyásolja a működésüket?

– Szívesen dolgozunk fiatalokkal, akik akár az egyetem vagy főiskola elvégzése után nálunk kezdenek. Gyakornokprogramot is működtetünk, a leendő szakemberek szakmai gyakorlatot szerezhetnek a cégnél, és amennyiben erre lehetőség adódik, akár munkaviszonyba is léphetnek, igyekszünk őket megtartani. Egyre több olyan szolgáltatást végzünk Magyarországon, amelyek nem a magyar piacra irányulnak, hanem a nyugati DGF-irodák ügyfeleinek vagy globális ügyfeleknek nyújtanak támogatást. Ez az üzletágunk dinamikusan fejlődik, sok tehetséges fiatal munkatárs csatlakozott hozzánk az elmúlt időszakban.

 

NÉVJEGY

Rezsek Zoltán közel két évtizedes tapasztalattal rendelkezik a szállítmányozás és logisztika terén. 1995-ben csatlakozott a DHL-hez. Pályafutása során felelt az értékesítési és marketingterületekért, majd az operációért. 2008-ban elfogadta a felkérést az oroszországi DHL Global Forwarding vezetésére. Négyéves ügyvezető igazgatói tevékenysége során az orosz leányvállalat jelentős eredményeket ért el: forgalmát, eredményét és létszámát is megháromszorozta, új irodákat nyitott a térségben, és üzleti mutatói alapján számos szakmai elismerésben részesült, például elnyerte a DHL Év országa címét. 2013 elejétől a szakember Magyarországon kamatoztatta a külföldön szerzett tapasztalatait a DHL Global Forwarding hazai leányvállalatának élén. A légi és tengeri szállítmányozási üzletágat hazánkban két évig vezette, majd 2015-ben felkérést kapott a hollandiai ügyvezetői pozícióra. Három év elteltével azonban jött az újabb lehetőség: 2018-ban a kelet-európai régió légi és tengeri operációs igazgatói pozícióját vette át, ebben a minőségben 14 országért felel, kiemelt figyelmet szentelve a közép-ázsiai üzletek fejlesztésére. 2019-ben a DHL Global Forwarding kelet-európai régiójának vezetője kereste meg és kérte fel a magyar vállalat irányítására, így ismét a hazai csapatot erősítheti. Mellette továbbra is ellátja a régiós légi szállítmányozási igazgatói feladatkört is.