Tanítani való sikertörténet – interjú Horváth Istvánnal, a Color Sped alapítójával és Horváth Ákos ügyvezetővel

Tanítani való sikertörténet – interjú Horváth Istvánnal, a Color Sped alapítójával és Horváth Ákos ügyvezetővel

A Color Sped Kft. egyike azoknak a családi tulajdonú vállalkozásoknak, amelyeknél a kimondott szó még mindig felér egy szerződéssel, és ahol a dolgozók megbecsülése első számú prioritást élvez. Az érdi központú vállalat idén kerek évfordulót ünnepel, ebből az alkalomból a két ügyvezetővel jártuk körül a cég fontosabb állomásait.

– A vállalkozás szeptember elején ünnepelte a fennállásának a 30. jubileumát. Hogyan emlékszik vissza a kezdeti időkre?

Horváth István (H. I.): – 1995 szeptember elején vettük a bátorságot, és elmentünk egy ügyvédhez, aki elkészítette a cég alapító okiratait. Hozzá-tenném, nem ez volt az első ilyen próbálkozásunk: 1990-ben néhány társammal megalapítottunk egy közkereseti társaságot, aminek 7 kamionja is volt. Aztán rá kellett ébrednünk, hogy nem a legmegfelelőbb cégformát választottuk. A többségi tulajdonomban lévő Color Sped Kft. megalapításakor nagy segítséget jelentett számomra, hogy a korábbi kapcsolataim közül többen is bizalmat szavaztam nekem. Az első megrendeléseinket egy Robur platós teherautóval teljesítettük.

– Mi volt az első sikerélménye, ami megerősítette Önt abban, hogy jó úton jár?

H. I.: – Egy Amerikából hazatelepült üzleti partnerem egyszer odalépett hozzám, és azt mondta, hogy itt van 1 millió forint, szervezzek neki ebből 4 fuvart. Azt mondta, bízik bennem, látja, hogy értek hozzá. Fides est fundamentum omnium – vagyis a bizalom minden kapcsolat alapja, ahogyan a latin mondás tartja. Ez nekem komoly löketet adott. Ma már furcsán hangozhat, de a karrierem legelején még nem ebben a szakmában gondolkoztam. Az érettségi után autószerelő végzettséget szereztem, majd képesítés nélküli tanárként tevékenykedtem egy érdi általános iskolában. Ezután jelentkeztem a tanárképző főiskolára, de a tanulmányaimat félbe kellett szakítani a katonaság miatt. Később műszaki tanári és szakoktatói képesítést szereztem. A 23-as Állami Építőipari Vállalat kollégiumában lettem nevelőtanár, innen kerültem később a törökbálinti gazdasághoz, ahol technikusként és anyagbeszerzőként dolgoztam. Ott ismertem meg a szervezés, a szállítás és a gazdálkodás világát.

– Mi volt kezdetben a vállalkozás fő profilja? Hogyan bővültek a szolgáltatások az évek során?

H. I.: – Elsődlegesen a fuvarszervezés jelentette a fő csapásirányt. A korábbi ügyfeleimnek szerveztem fuvarokat, alvállalkozók bevonásával. Aztán vettünk egy MAN billenőplatós teherautót, amit beállítottunk állandó használatra. Ezt követően évről évre bővült a flotta, függően attól, hogy éppen mekkora méretű haszongépjárműre volt szükség. Emellett az MAN Truck&Bus hazai forgalmazójával megállapodást kötöttünk arra vonatkozóan, hogy az idehaza értékesített MAN teherautókat Németországból behozzuk. Ez a szerződés legalább 4–5 éven keresztül érvényben volt. 2000-től építőipari tevékenységgel bővült a portfólió, majd Skandináviába kezdtünk el hűtött árukat szállítani. A 2008-as gazdasági válság idején összébb kellett húzni a nadrágszíjat, mert akkor csak úgy lehetett exporthoz jutni, ha cserébe a fuvarozó importot adott. A siker titka szerintem az volt, hogy mindig több lábon álltunk. Ha a fuvarozás nehezebben ment, ott volt az építőipari láb a saját fejlesztésű járólapmegmunkáló gépemmel. Emellett lépésről lépésre építkeztünk. Az volt a felfogásunk, hogy a logisztikai bevételeket mindig visszaforgassuk. Így tudtunk új tehergépjárműveket és javítóeszközöket vásárolni. Fontos volt számunkra, hogy mindig saját tőkéből fejlődjünk.

– Mikor csatlakozott a fia, Horváth Ákos a céghez?

H. I.: – Ákos már fiatalkorában is besegített, hiszen beleszületett ebbe a szakmába. 2005-ben vált számára napi elfoglaltsággá a családi vállalkozás. Eleinte a közgazdász tanulmányai mellett dolgozott a Color Sped Kft.-nél, majd teljes erővel bekapcsolódott a cég irányításába. Belépésével új korszak kezdődött: ma egy olyan céget vezet, amely a közreműködése nyomán 200-szorosára nőtt, és amelynek szakmai folyamatait ő maga alakította ki. Elmondható, hogy ketten nagyon jó párost alkotunk, remekül kiegészítjük egymást. Jelenleg a napi szervezés, a diszpozíció és az operatív irányítás az Ákos feladata. Én pedig a járműpark technikai fejlesztésével és karbantartásával foglalkozom, de egy-egy nagyobb beruházás előkészítésében is részt veszek.

– Idővel a Csehországba irányuló fuvarok specialistáivá váltak. Minek köszönhetően jelent meg ez az irány?

Horváth Ákos (H. Á.): – Egy korábbi partnerünknek elsősorban belföldi kiszállításokat végeztünk, de egyszer csak felkértek minket a Szlovákiába irányuló napi importszállításokra is. Elkezdtünk ehhez keresni kifelé irányuló fuvarokat, mert az volt a célunk, hogy odafele se menjen üresen a teherautó. A kereslet aztán nőni kezdett ebben az irányban, ezért bővíteni kellett a kapacitást. Végül ez az importfuvar megszűnt néhány év után, de igazából már meg sem éreztük, mert Szlovákia és Csehország viszonylatában annyi fuvar gyűlt össze, hogy lényegében kiváltották a korábbi volument. Eleinte furgonokkal bonyolítottuk a szállításokat, később pedig nagyobb kamionok beállítása vált szükségessé. A dinamikus fejlődés miatt úgy döntöttünk, hogy a figyelmünket erre a régióra összpontosítjuk, és szerencsére a számításaink bejöttek. Nyilván ehhez az is kellett, hogy erősödjön a két ország közötti kereskedelem. A műszaki cikkektől a gumiabroncsokon keresztül egészen a szaniterekig mindenféle árut szállítunk ebben az irányban.

H. I.: – Régebben a cseh fuvarokat nem szívesen vállalták el idehaza, vagy ha mégis, akkor nagyon magas díjakat adtak rá. A kezdetek kezdetén, ha valaki megkérdezte, hogy miért járunk Csehországba, azt feleltem, hogy azért, mert rajtunk kívül senki sem szereti csinálni. Most már ott tartunk, hogy nagyon rugalmasan ki tudjuk szolgálni az ügyfeleinket, legyen szó tranzitidőről vagy kapacitásról.

– Mi hívta életre a telephelyfejlesztést, és milyen további lehetőségekhez juttatja a Color Spedet a beruházás?

H. I.: – Körülbelül 2012-ben költöztünk arra az érdi telephelyre, ahol most vagyunk. Akkoriban ez még egy gyéren lakott környék volt, de napjainkra már családi házas övezetté vált. Egyszerűen kinőttük a meglévő telephelyet, ezért egy nagyobb, korszerűbb helyszínre volt szükség, ahol komplexebb szolgáltatást tudunk nyújtani. Korábban többször megkíséreltünk nagyobb telephelyre költözni, végül Tárnokon találtuk meg a számításainkat egy vadonatúj, 2,5 hektáros ipari telephelyen. Fontos kiemelni, hogy ez a terület még fejlesztés alatt áll. A parkolás ugyan már megoldott, meg egy kisebb raktár is rendelkezésre áll, de további beruházásra van szükség elsősorban a főépület megépítéséhez. Erre vonatkozóan már elkészítettük a szükséges látványterveket, jelenleg az ajánlatok kiértékelése folyik. Emellett szeretnénk a beruházásra valamilyen pályázati támogatást vagy támogatott hitelt is igénybe venni. A beruházás kiemelt jelentőségű mérföldkő a vállalat életében, amelynek megvalósítását egy igényelt pályázati forrás még dinamikusabbá teszi.

H. Á.: – Az új létesítményben 400 négyzetméteres irodarész, 500 négyzetméteres javítóbázis, kamionmosó és egy 2 ezer négyzetméteres raktár is helyet kap majd. Emellett pihenőhelyek és oktatóhelyiségek is megtalálhatók lesznek benne. A szolgáltatásaink sora tehát a raktározással is bővülhet; célunk, hogy komplex megoldásokat kínáljunk a partnereinknek. Terveink szerint a következő két évben befejeződhet ez a beruházás.

– Milyen járművekből áll jelenleg a flotta?

H. I.: – A flotta jelentős részét MAN gyártmányú tehergépjárművek adják, de korábban volt Iveco és Volvo márkájú teherautónk is. A 18 tonnás kategóriában pedig korábban DAF gyártmányokat is vásároltunk. A járműpark jelen pillanatban 80 darab teherautóból áll, és a flottában nemcsak 3,5 tonnás, hanem közepes teherbírású, illetve nehéz kategóriás nyerges vontatók és félpótkocsik is helyet kapnak.

H. Á.: – Mivel saját szervizünk van, így a garancián túli teherautókat házon belül tudjuk javítani. Ennek köszönhetően a javítások gyorsan és rugalmasan elvégezhetők, a járművek pedig minimális állásidővel térhetnek vissza a forgalomba. Ez hatékonyabb működést biztosít, és nagy előnyt jelent számunkra a helybeni erőforrások rendelkezésre állása révén. Itt rengeteg olyan apró dolgot meg tudunk csinálni, ami miatt egyébként egy-egy teherautó akár hosszabb időre is kiesne, de szerencsére így jelentősen csökkenteni tudjuk azt az időt, amíg nem tud hasznot termelni.

– István, hogyan szeretné, hogy emlékezzenek Önre a vállalat történetében?

H. I.: – Talán úgy, mint valakire, aki elindított egy vállalkozást, amelyre egész életében odafigyelt, és akihez mindig lehetett fordulni egy-két jó szóért vagy tanácsért, mert figyelemmel és emberséggel viseltetett az alkalmazottak iránt.

 

CÉGNÉVJEGY

A Color Sped Kft.-t 1995-ben Horváth István alapította azzal a céllal, hogy a szállítmányozásban szerzett tapasztalatai révén egy minden igényt kielégítő logisztikai szolgáltatót hozzon létre. A cég a mai napig teljes mértékben magyar tulajdonú családi vállalkozásként működik, és körülbelül 100 főnek ad munkát. Kezdetben nemzetközi fuvarszervezéssel foglalkoztak, majd a 2000-es évek második felétől kezdve jelentős léptékben bővítették a fuvarozási üzletágukat Szlovákia, Csehország és Lengyelország irányában. A cég ma is naponta 20–25 teherautót indít ezekbe az országokba, ami lehetővé teszi, hogy igény esetén gyorsan tudjanak reagálni egy hirtelen felmerülő expresszszállításra. A rugalmasság mindig is a cég egyik alappillére volt, ennek szellemében alakították ki a gépjárműparkot is, amelyben a 7,5 tonnás kisteherautótól kezdve a hűtőpótkocsis-nyerges vontatón át egészen a billenőteknős tehergépkocsiig minden megtalálható. A Color Sped Kft. éves árbevétele 2024-ben elérte a 2,5 milliárd forintot.

 

Aranyi Péter