NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

Kínai–magyar légi selyemút

Kínai–magyar légi selyemút

A Budapest Airport (BUD), a kínai Henan Airport Group (a Csengcsou Nemzetközi Repülőtér, CGO üzemeltetője) és a CECZ / Utlink kínai–magyar üzleti és logisztikai fejlesztő vállalat együttműködési megállapodást írt alá a közelmúltban, amelynek célja a Magyarország és Kína közötti légi selyemút létrehozása, illetve a két repülőtéren dedikált logisztikai központok létesítése az áruforgalom kiszolgálására.

Az együttműködés részeként a CECZ/Utlink csoport szervezésében tavaly októberben közvetlen CGO–BUD–CGO áruszállító járat indult, amely heti 3 alkalommal, a Hainan Airlines üzemeltetésével közlekedett. A légi összeköttetés 2021. március végén további heti 2, Boeing 747 típusú géppel teljesített járattal bővült.

A 100. üzemeltetett járat apropóján aláírt együttműködési megállapodás a Budapest Airport és a Csengcsou Nemzetközi Repülőtér összekötésével fontos gazdasági lehetőségeket, illetve a Magyarország és Kína közötti légi áruszállítás jelentős bővülését eredményezheti, és lényeges logisztikai előnyöket is hozhat Magyarország, a kelet-közép-európai országok és Kína számára. A projekt új szintre emeli a két ország együttműködését, tovább fejlesztve az import-export kereskedelmet és lehetővé téve, hogy a két repülőtér a kínai és a teljes kelet-közép-európai térség kiemelkedő légi cargokapujává lépjen elő.

A megállapodás értelmében a partnerek – a BUD, a CGO és a CECZ / Utlink Central European Trading and Logistic Cooperation Zone logisztikai fejlesztő vállalat – szervezésében létrejön a két ország közötti légi selyemút. A projekt megvalósításához magyar oldalról fontos támogatást nyújtott a Külgazdasági és Külügyminisztérium, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi és Repülőtéri Igazgatósága, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA), a Magyar Posta Zrt. és a Ghibli Kft. is. A kiváló támogató környezet nagyban hozzájárult a megállapodás létrejöttéhez, és a projekt már a 2021. februárban a Kína és a kelet-közép-európai országok pekingi találkozóján is célkitűzésként szerepelt.

A megállapodás másik kiemelkedő fontosságú eredménye, hogy az Alibaba logisztikai vállalata, a Cainiao Kelet-Közép-Európa légiáru-elosztóközpontjaként jelölte meg a Budapest Airportot. Áprilisban meg is indultak az első szállítások. A sikeres lebonyolítás eredményeként már indulásként napi több tíz tonnás árumennyiség (több tízezer küldemény) kezelése jelent meg a budapesti repülőtéren, a jövőben pedig ennél is nagyobb volumenek várhatóak, elsősorban a projekt regionális szintű gyűjtő-elosztó szerepének köszönhetően.

 

TERMINÁLI INFRASTRUKTÚRA

A tavaly átadott BUD Cargo City – évi akár 180 ezer tonna árukezelő kapacitásával – kiváló infrastrukturális környezetet biztosít a projekt indulásához, de a jelentősen növekvő árumennyiség indokolttá teszi egy újabb nagyszabású, dedikált logisztikai központ kialakítását. A felek jelenleg is tárgyalásokat folytatnak egy, a budapesti repülőtéren épülő, több tízezer négyzetméteres kínai logisztikai gyűjtő-elosztó központ kialakításáról, amely évente több százezer tonna árukezelési kapacitást jelentene, hozzájárulva az ahhoz kötődő légi áruforgalom fejlődéséhez.

Mindenesetre a Budapest Airport nemrégiben új cargo raktárbázist hozott létre a Kínából érkező áruk számára. Az áprilisban átadott új dedikált létesítmény a Csengcsou Exkluzív Tengerentúli Terminál (Zhengzhou Exclusive Oversea Terminal) nevet viseli (ld. képünkön. A szerk.). Ezt megelőzően, 2021 februárjában pedig átadták a Henani Repülőtéren a Budapest Exkluzív Tengerentúli Terminált.