Kellner Mária 35 évvel ezelőtt csatlakozott a Béres csapatához, és kis híján 3 évtizede irányítja a vállalat logisztikai tevékenységét. Ez idő alatt felépített egy komoly létszámú szervezeti egységet, amely összehangolja a szerteágazó ellátásilánc-feladatokat. A szakember hitvallása szerint a hosszú távú stratégiai partnerség a gyógyszeripari működés egyik alapfeltétele.
– Mi jellemzi általánosságban a globális gyógyszeripari ellátási láncot és a magyar piacot?
– A globális gyógyszeriparban az ellátási lánc egyre inkább a rugalmasságra, lokalizációra és technológiai támogatásra épül. A világjárvány után nagyobb hangsúlyt kapott a kockázatkezelés, az alternatív források kiépítése és a készletszintek tudatosabb tervezése. Emellett az ESG (környezeti, társadalmi, irányítási) tényezők is egyre fontosabbak a teljes lánc mentén. Magyarországon – főleg a gyógyszeripari alapanyag szempontjából – kevés helyi gyártó található, így a magyar késztermékgyártók importfüggősége rendkívül magas. Sajátosság továbbá a viszonylag kicsi piacméret, ami miatt a nemzetközi nagy gyártókhoz képest a cégünk jobban függ a belföldi piaci ingadozásoktól.
– Eggyel közelebb lépve jelenleg milyen piaci feltételek között működnek?
– Tavaly a beszerzési piacot az inflációs félelmek, az ellátási láncok újbóli bizonytalanságai és a hosszú távú tervezhetőség hiánya határozták meg. Míg az elmúlt években a kapacitásbővítések és stratégiai készletezés túlkínálatot idézett elő, ebben az évben a fogyasztási volatilitás, a csökkenő termelési kapacitások és a makrogazdasági kockázatok a rutinfolyamataink folyamatos újratervezését eredményezték. Az előre tervezést és a stratégiai beszerzések megvalósítását az árfolyam-ingadozások és a növekvő finanszírozási költségek tovább hátráltatták. A beszerzési alkupozíciónk az előző évhez képest idén változóan alakult: míg bizonyos termékkategóriákban továbbra is érvényesíteni tudtunk kedvező árakat, más területeken – különösen az energiaintenzív és importfüggő termékeknél – jelentős költségnövekedéssel kellett számolnunk. Ennek megfelelően fokozott hangsúlyt helyeztünk az alternatív beszállítói bázisunk növelésére, a felhasznált cikkféleségek diverzifikációjára és a hosszú távú partnerkapcsolatok erősítésére.
– A Béres több alternatív ellátási láncot működtet, és hálózatként működik a beszállítóival. Mi ennek a jelentősége?
– Cégünk mindig is a hosszú távú stratégiai partnerségben hitt, ami a gyógyszeripari működés egyik alapfeltétele a véleményünk szerint. Partnereink már a fejlesztés és a piackutatás fázisában részt vesznek a folyamatainkban. A stratégiai partnerkapcsolatok egyik pozitívuma, hogy egy-egy adott projekt kidolgozása mellett teljes mértékben és kölcsönösen kiaknázzuk az üzleti lehetőségeket. Az elmúlt évek ellátási kockázataira különböző elemzéseket végeztünk, aminek eredményeképpen újra vizsgáljuk több stratégiai termékbe épülő anyag helyettesíthetőségét.
– Hogyan épül fel a Béres Gyógyszergyár Zrt. Ellátási Lánc Igazgatósága?
– A társaság megalakulása óta építem és vezetem a termékekhez kapcsolódó logisztikai folyamatokat. Kezdetektől az volt a célom, hogy a csapatommal minden olyan tevékenységet integrálni tudjunk, amely a többi szervezetnek nem a sajátja, megszüntetve ezáltal a vállalaton belüli tevékenységduplikációkat és kihasználva a szinergiákat. A Béresen belüli korszerű ellátási lánc kiépítése egy tudatosan tervezett és következetesen végigvitt fejlesztési sorozat eredménye, amely immár 20 éve kezdődött, a mai napig is tart, és a jövőben is folytatódik. Az Ellátási Lánc Igazgatóság jelenleg három részleget – direkt beszerzés, logisztika, vevőszolgálat és disztribúció – magába foglaló logisztikai szervezetként a vállalat valamennyi funkcionális területét támogatja a kutatás-fejlesztéstől a gyártáson át egészen az értékesítésig. A Beszerzési Osztály feladata az alapanyagok, csomagolóanyagok és vásárolt áruféleségek beszerzése, beérkeztetése, raktározása és gyártásba adása. A Logisztikai Osztály foglalkozik a raktárak működtetésével, termeléstervezéssel és készletgazdálkodással. A Vevőszolgálati és Disztribúciós Osztály biztosítja a belföldi és nemzetközi vevőszolgálatot, valamint szervezi a fuvarokat.
– Miben különböznek a pharma szegmens logisztikai folyamatai más iparágakétól?
– Szigorú követelményeknek kell megfelelniük a gyógyszeripari logisztikai szolgáltatóknak: GMP és GDP (Good Distribution Practice) követelmények teljesítése, hőmérséklet- és páratartalom-kontrollált szállítási megoldások biztosítása, nyomonkövethetőség, teljes dokumentációs megfelelőség, továbbá auditálhatóság és visszakereshetőség minden szállítási szakaszban. Ezeket nemcsak az anyagbeszerzési és kiszállítási oldalon kell maradéktalanul betartani, hanem a telephelyen belüli folyamatokban is: a gyártási és minőségbiztosítási folyamat mellett, a raktározástól kezdődően a telephelyi árumozgatáson át a műszaki ellátás területén is. Összességében a legjelentősebb különbség a többi iparághoz képest a magas szintű nyomonkövethetőség és dokumentáltsági szint.
– Mi jellemzi a Béres saját raktár-infrastruktúráját?
– A Béres Gyógyszergyár Zrt. számára mindig fontos volt az innováció és a folyamatos fejlesztés. Cégünk a szolnoki telephelyén alakította ki a gyártóüzemünk ellátását biztosító anyagraktárait, illetve a partnereink kiszolgálását végző késztermékraktárát is, és a folyamatos fejlesztési törekvés a raktározás területén is tapasztalható. A raktári infrastruktúránkban és technológiánkban egyaránt megtalálható a hagyományos szűk folyosós technológiával és az automatizált raktártechnológiával ellátott magasraktár is. A raktári infrastruktúra és technológia terén az elsődleges célunk a munkavégzésünk hatékonyságának növelése, és ennek érdekében tervezzük a további fejlesztéseinket is.
– Hogyan támogatják a hatékonyságot az automatizált raktározási technológiák és az épületen belüli önvezető anyagmozgatás?
– A szolnoki késztermékraktárunkban alkalmazunk automatizált raktártechnológiákat. Az egyik terület a tárolás, ahol a tárolóállványokat automata szűk folyosós targoncák szolgálják ki, amelyeket egy automata kiszolgálópálya lát el. A másik terület a komissiózás, ahol az automata rendszer a komissiózást végző kolléga munkáját támogatja. Mindkét automata rendszer jellemzője, hogy minimalizálja a raktáron belüli árumozgatás élőmunka-igényét, csak az automatizált területen kívül van szükség élőmunkára az árumozgatáshoz. Az automatizált rendszerek további előnye a gyorsaság és a megbízhatóság, amelyek hatására a raktárunk teljesítőképessége úgy növekedett, hogy a raktári létszámot felére csökkentettük, és így képesek vagyunk a rendeléseinket egy műszakban kiszolgálni. A megbízhatóság a raktári hibák jelentős csökkenésében is tapasztalható, az új technológiának köszönhetően a téves és hiányos kiszedés szinte teljes mértékben megszűnt.
– Hogyan veszik cégszinten és célzottan a logisztikai területen az ESG kihívásait?
– A szabályozási környezet változásai és az Európai Unió fenntarthatósági irányelveinek szigorodása továbbra is jelentős hatással van a beszerzési folyamatok fejlesztésére. A társosztályokkal együttműködve dolgoztunk azon, hogy a jogszabályi megfelelés mellett a fenntarthatósági szempontokat is egyre hangsúlyosabban építsük be a beszállítói döntésekbe és az ellátási lánc optimalizálásába. Ennek keretében és az ellátás biztonságosabbá tételének érdekében kiemelten foglalkozunk a helyi beszállítói megoldások implementálásával. A fenntartható fejlődés és a környezettudatosság is egyre inkább az ellátási hálózatok üzleti mozgatórugójává válik, mivel az erre irányuló törekvések már költséghatékonyan elérhetőek, és ennek mentén egy cég tágabb értelemben vett környezete is tud profitálni. Jó példa erre a csomagolástechnológiai fejlesztésünk, amely projektünk 2024-ben elnyerte a Holland Nagykövetség Tulipán-díj a Fenntarthatóságért elismerését.
– Miben rejlik e megoldás innovatív ereje?
– Az iparági sztenderdektől eltérően valamennyi (mintegy 250) termékünk gyűjtőcsomagolására egyfajta fóliát használunk, aminek beszerzési költsége a korábbi csomagolóanyagnak a tizede, emellett 94 százalékkal könnyebb nála, ami további megtakarításként jelentkezik a tárolásban (a raktárhelyek jobb kihasználtsága révén) és a szállításban (a jobb kapacitáskihasználás és gazdaságosabb működés révén). Ezáltal a hulladékmennyiség is csökkent a vevőinknél, továbbá a zsugorfólia alkalmazásával 10 éves távlatban több mint 500 tonna szén-dioxid kibocsátását tudjuk elkerülni a kartonos gyűjtőcsomagoláshoz képest.
– Milyen egyéb intézkedésük mutat a fenntarthatóság irányába?
– A beruházásainkban már a tervezés során energiatakarékos műszaki megoldásokat alkalmazunk, például az újonnan épített gyártó-, illetve raktárépületeket hőszigeteltük, a légtechnikai rendszerekbe hővisszanyerőt építettünk be, napelemeket is telepítettünk, és ez mind komoly energiamegtakarítást hozott. A fuvarozásban is igyekszünk növelni a hatékonyságot: a szállítójárműveink átlagos kapacitáskihasználtsága megközelíti a 90 százalékot, emellett azokat a fuvarozókat részesítjük előnyben, akik korszerűbb, kedvezőbb környezetvédelmi besorolású szállítójárművel rendelkeznek. A belföldi partnereinkkel már évek óta együttműködünk a szállítások összehangolásában, törekedve az üresen futott kilométerek minimalizálására, illetve az elmúlt évben nemzetközi szinten is sikerült ezirányban elmozdulni. Ezenkívül 2018-tól rendszeresen indítunk exportpiacra dupla rakterű, úgynevezett „double decker” temperálható kamionokat, amelyek 32 paletta helyett 64 palettát tudnak egy fordulóban elvinni. A környezettudatosságunk erősítését pedig a digitalizáció is szolgálja: tovább folytattuk a papírmentes működés megvalósítását a vevőszolgálatunkon például az e-rendelés, e-szállítólevél, e-számla és a letölthető minőségi tanúsítványok elérésével és egyéb papíralapú dokumentáció csökkentésével. Jelenleg is dolgozunk további elektronikus adatforgalmi megoldások bevezetésén. Többek között célunk, hogy legalább a legnagyobb forgalmú partnereink ellátásának folyamatában mielőbb elérjük a 100 százalékos papírmentességet.
FEJLESZTÉSI MÉRFÖLDKÖVEK
2006: A szolnoki telephelyen egy új, 1000 raklap kapacitású késztermék-disztribúciós központot hoztak létre, ahol bevezették a vonalkódon alapuló termékazonosítást.
2007–2008: A szervezetfejlesztésen volt a fő hangsúly, továbbá jelentős előrehaladást értek el a Béres Holdingon belül a csoportszintű logisztikai tevékenységek összehangolásában.
2012: Óriási jelentőségű informatikai fejlesztés keretében bevezettek egy új vállalatirányítási rendszert, amely kiemelten támogatja a gyártástervezést, a beszerzési feladatok ellátását, a készletgazdálkodást és a raktározási tevékenységet, és amelynek révén a teljes belső ellátási láncuk működése hatékonyabbá vált az immár teljes körű vonalkódos termékazonosításnak köszönhetően.
2015: A szolnoki telephely-fejlesztés II. ütemében átadtak egy minden igényt kielégítő modern anyagraktárat, amelynek kialakítása nagymértékben hasonlít a késztermék-disztribúciós központjukhoz, kiegészítve korszerű dinamikus tárolási technológiával.
2017: A szolnoki telephely-fejlesztés III. ütemében átadtak egy modern alapanyagraktárat, a gyártóépülettel egybeépítve. Ennek köszönhetően egy teljesen zárt anyagáramlási folyamatot tudtak létrehozni, ami az anyagellátást biztonságosabbá, gyorsabbá és nem utolsósorban hatékonyabbá teszi. Az új anyagraktár is fel lett szerelve modern dinamikus tárolási technológiával. Emellett ebben az évben keresztelték át a több mint 50 fősre bővült szervezeti egységet Beszerzési és Logisztikai Igazgatóságról Ellátási Lánc Igazgatóságra, alátámasztva ezzel a részleg stratégiai jelentőségét.
2021: Átalakították a raktáraikat szűk folyosós technológiára, amivel jelentősen növelték a tárolókapacitásukat.
NÉVJEGY
Kellner Mária a szakmai pályafutását a Medimpex Külkereskedelmi Vállalatnál kezdte import üzletkötőként, és gyógyszeripari alap- és hatóanyagimportért volt felelős. 1990-ben áruforgalmi osztályvezetőként csatlakozott a frissen alakult Béres Részvénytársasághoz, és 1992-ig irányította a Béres Csepp gyártásához szükséges árucikkek beszerzését, valamint a termék forgalmazását. 1993–1996 között kereskedelmi osztályvezetőként kiépítette a vállalat üzletkötői csapatát, amely a Béres-termékek belföldi forgalmazásáért felelős. 1997-ben lett a Béres Ipari Termelő Kft., később a Béres Gyógyszergyár Zrt. logisztikai osztályvezetője, és ő építette fel a vállalat logisztikai szervezetét is. Beszerzési és logisztikai igazgatóként, majd 2017-től ellátásilánc-igazgatóként ő felel a vállalat alap-, csomagolóanyag-, félkész- és késztermék-beszerzéséért, továbbá a készletgazdálkodásért, csakúgy, mint a termelésprogramozásért, a raktározás- és szállításszervezésért, valamint a belföldi és nemzetközi vevőszolgálattal kiegészített késztermék-disztribúcióért és a logisztikai kontrollingért. Nevéhez fűződik a Béres Gyógyszergyár Zrt. belső ellátási láncának, áramlási folyamatainak kialakítása, ezáltal egy korszerű és hatékony logisztikai tevékenység megvalósítása. Továbbá a hatékony logisztikai szervezet létrehozása is, amely minden olyan tevékenységet integrál, amely a többi szervezetnek nem a sajátja, megszüntetve ezáltal a vállalaton belüli tevékenység-többszöröződéseket és kihasználva a szinergiákat. A szakember az elmúlt években volt a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) elnökségi tagja, alelnöke, a Gyógyszeripari Tagozat vezetőségi tagja (amelyet egyébként 11 évig vezetett). Logisztikai Magiszter, 2016-ban pedig Az év logisztikai menedzserének választották. 2024 júniusától az MLBKT elnöke.