Szállítmányozás 2024 konferencia

Konténerterminál-komplexum Gdanskban

Konténerterminál-komplexum Gdanskban

A T3 terminál építésének előrehaladása, a 4. RMG daru beüzemelése és vasúti beruházások – ez csak néhány az év eleje óta befejezett projektek közül a Baltic Hub lengyel létesítményben. Mindezek megerősítik Lengyelország pozícióját Európa kulcsfontosságú logisztikai csomópontjaként, és a gdanski kikötő kapacitását évi 4,5 millió TEU-ra növelik.

Épül a T3 terminál

A konténerterminál megnyitása még egy évet várat magára. A munkálatok első fázisa befejeződött, és átadtak 150 méternyi konténertároló udvart. Szintén fontos mérföldkő, hogy elkészültek az STS és C-ARMG daruk alapjai és pályái, emellett megkezdődött az utóbbiak felállítása, amit a berendezés tesztelése követ. Állnak a több mint 30 méter magas villanyoszlopok, amelyek az építkezés legmagasabb részét képezik. A következő hónapokban a tervek szerint befejezik a burkolást, valamint a műszaki és energetikai infrastruktúra további elemeit. A rakparti daruk tengeren érkeznek, és 2024 végén közvetlenül a terminálra szerelik fel azokat.

Belső befektetés külső eredménnyel

A Baltic Hub T3 konténertermináljába történő beruházások révén Lengyelország a globális ellátási láncok fontos láncszemévé válik, több befektetőt vonzva és javítva a nemzetközi kereskedelmet. A kikötőbővítés új munkahelyeket teremt, és támogatja a pomerániai régió fejlődését, hozzájárulva az ország gazdasági növekedéséhez.

Közép- és Kelet-Európa gazdaságai számára pedig jobb hozzáférést jelent a globális piacokhoz, ami erősíti integrációjukat a világgazdaságba, és növeli a régió versenyképességét. A T3 terminál emellett javítani fogja az áruszállítás hatékonyságát Európa-szerte, csökkentve a logisztikai költségeket és a szállítási időt. Ez a beruházás hosszú távon katalizálhatja a régió közlekedési infrastruktúrájának fejlesztését.

Az elosztóközpont kiváló, közvetlen kapcsolatokkal rendelkezik a lengyel autópálya-rendszerrel és a nemzeti vasúthálózattal a lengyel hátország, Közép- és Kelet-Európa és Ukrajna irányában, amelyek mindegyike elképesztő mértékben fejlődött az elmúlt években. Mindez az eddigieknél sokkal megbízhatóbb, gyorsabb és hatékonyabb infrastrukturális összeköttetéseket biztosít az áruk biztonságos továbbításához.

Teljesen elektromos daru

A Baltic Hub egy 4. RMG daru beüzemelésével folytatja a beruházásokat. Ezzel az éves kapacitása több mint  800 ezer TEU-ra nő. Az új, teljesen elektromos daru már működik. A fő szerkezetét Lengyelországban gyártották, és modern OCR-rendszerekkel, a konténerszámok automatikus azonosítására szolgáló rendszerrel, portálos ütközésgátló rendszerrel és a kezelő munkáját megkönnyítő kamerákkal szerelték fel. Ezen túlmenően innovatív megoldásokat kínál a biztonság és a működési hatékonyság javítására, mint például a szórófej mikromozgatása a pontos pozicionálás érdekében és az emelőszerkezet vészfékezése.

Fókuszban a vasúti infrastruktúra

A vasúti kapcsolatok bővítése kulcsfontosságú eleme a Baltic Hub növekedési stratégiájának, hogy megfeleljen az ügyfelek igényeinek. A terminál jelenleg havonta több mint 600 vonatot kezel, és nemcsak Lengyelországon belül, hanem Közép- és Kelet-Európa irányába és onnan induló áruszállítást biztosít a Lengyelország és Csehország, Szlovákia, Magyarország és Ukrajna közötti összeköttetések hálózatán keresztül.

Az import- és exportvolumen növekedése, valamint a vadonatúj T3-as terminál küszöbön álló megnyitása révén a Baltic Hub már tervezi egy 2. vasúti terminál opcióját. A vasúti kihasználtság jelenlegi szintje azt mutatja, hogy a vasúti forgalom iránti potenciális kereslet lényegesen meghaladja a terminál meglévő kapacitását. A 2. vasúti terminálra akkor lesz szükség, amikor a Baltic Hub eléri az 1 millió TEU-t a vasúton, ami akár 2027-ben bekövetkezhet. Ezért a létesítmény vezetése a lengyel hatóságokkal együttműködve megfelelő helyszínt biztosít egy 2. terminál építéséhez.

Jövőtervek

A T3 terminál elkészültével 2025 végére a Baltic Hub teljes éves forgalmi kapacitása 4,5 millió TEU lesz, több mint 124 hektár rakodóterülettel, mintegy 2,1 km hosszú mélytengeri kikötős partszakasszal és a legkorszerűbb berendezésekkel, többek között 7 db 750 méter hosszú sínpályával egy modern vasúti iparvágányon és egy automatizált kamionkapu-létesítménnyel. Ezzel a Baltic Hub Európa egyik legnagyobb konténerterminál-komplexuma lesz.