Szállítmányozás 2021

Tengerpart nélkül is lehet magyar kézben az üzlet! – interjú Herczegfalvy Bencével, az Austromar Kft. értékesítési vezetőjével, Kardos Viktor projektvezetővel és Sabján Dániel projektspecialistával

Tengerpart nélkül is lehet magyar kézben az üzlet! – interjú Herczegfalvy Bencével, az Austromar Kft. értékesítési vezetőjével, Kardos Viktor projektvezetővel és Sabján Dániel projektspecialistával

Attól még, hogy Magyarországnak nincs tengere, magyar szervezésben maradhat a tengeri vonalhajózás, a speciális rakományok szállítása. Ehhez kínálja szolgáltatásait az Austromar-cégcsoport és magyar leányvállalata, széleskörű piacismeretre és kapcsolatrendszerre támaszkodva. Herczegfalvy Bence értékesítési vezetővel, Sabján Dániel projektspecialistával és Kardos Viktor projektvezetővel (a képen balról jobbra) beszélgettünk. 

– Mekkora évente az Austromar Kft. által megmozgatott árumennyiség?

Herczegfalvy Bence (H. B.): – Az Austromar cégcsoport 2019-es teljesítése az előzetes elvárásokat messze túlszárnyalta. Leányvállalatunk tengeri gyűjtőszállításban, az egy évben megmozgatott árumennyiségben elérte a 80 ezer köbmétert, és a break bulk / projektlogisztika üzletágunk is több mint 12 ezer tonna áru zökkenőmentes hajózását biztosította a szállítmányozó ügyfeleinknek. Jelentős versenyelőnyt jelent a BILK-en található saját, 2400 négyzetméteres crossdock-raktár, amelynek segítségével szeretnénk teljesen kiiktatni a kikötői átrakásokat. Az a célunk, hogy Budapest legyen a közép-európai „tengeri” LCL-hub, amely komoly tranzitidő- és költségmegtakarítást jelent a helyi szállítmányozóknak.

– Nemrégiben szervezték meg projektlogisztikai részlegüket. Mi volt ennek az oka, és milyen feladatokat végez az új divíziójuk?

H. B.: – Az Austromar-cégcsoportnál ez az összetett speciális szállítmányozási forma már több mint 20 éve jelen van Közép-Európában. A magyar cég életében a projektlogisztika számít a legfiatalabb üzletágnak, teljes értékű önálló osztályként 2019-től működik. De a projektrészlegünk már egy évtizedes tapasztalattal rendelkezik. Független partnerként kulcsrakész megoldásokat kínál komplex túlméretes, túlsúlyos és egyéb speciális szállítmányok eljuttatására a célállomásokhoz. Számos konvencionális hajóstársaság ügynökeként, közvetlen kikötői árukezelési szerződésekkel és bevizsgált alvállalkozói körrel igyekszünk optimális hajózási megoldásokat nyújtani Európa főbb kikötőiből. Fő kereskedelmi területeink lefedik az ázsiai országok többségét, csaknem a teljes Távol-Keletet, továbbá Észak- és Dél-Amerikát, Afrikát. Külön is kiemelném Oroszországot és Kubát.

– Milyen üzletágakban vállalnak feladatokat?

Kardos Viktor (K. V.): – A projektosztályunk három fő szegmensben várja az ügyfeleket. Az első a break bulk vonalhajózási szolgáltatás, amely túlméretes, túlsúlyos egységrakományok hajózását jelenti saját daruval rendelkező nehéz teherszállító hajókon. A Ro-Ro vonalhajózási szolgáltatásunk statikus és gördülő rakományok, mezőgazdasági gépek hajózása, rámpás teherszállító hajókon. Az Out of Gauge vonalhajózási szolgáltatás a normál konténer belső rakodási paramétereit meghaladó egységek hajózása open top, flat rack és platformkonténereken. A napi munkánkban a hajózási szakaszon kívül fontos szerep hárul export esetén a feladótól az indulási kikötőig, importforgalomban az érkezési kikötőtől a címzettig történő továbbításra. Az egyes küldemények jellegéből adódóan ez történhet folyamon, vasúton vagy közúton. A szállításon kívül a feladataink körébe tartozik a kapcsolódó engedélyek, kíséret, szakkíséret szervezése, kikötői manipuláció, emelések, hivatásos rakodásfelügyelő biztosítása és egyéb kiegészítő szolgáltatások, mint például tengerbiztos csomagolás, rakodás, rögzítés, valamint a szállításhoz kapcsolódó teljes körű adminisztráció és hajós dokumentáció ügyintézése.

– Mely kikötőket választják úti céljaik eléréséhez?

Sabján Dániel (S. D.): – Az európai irányokat tekintve nagy kedvencünk az adriai térségben Koper, az ottaniakkal napi kapcsolatban vagyunk. De számos alkalommal az északi útvonal a befutó Antwerpen vagy Hamburg kikötőjével, a folyami csatlakozás miatt pedig a keleti, a fekete-tengeri Constantával.

– Milyen gondokat okoz a világjárvány az Austromarnál a projektlogisztikai üzletágban?

K. V.: – A projekthajózás szereplőit több oldalról is érte támadás az utóbbi időben, ami megnehezíti a jövőbeni fejlesztéseket és kapacitásbővítéseket. Részben a 70–80 tonna alatti egységrakományoknál a konténeres piac szereplőinek komolyabb szerepvállalása, részben a járvány okozta gazdasági hatások eredményeztek jelentős járatcsökkenéseket és új, ad-hoc megállapodásokat számos útvonalon. A legfrissebb elemzések szerint a breakbulk-piac árképzése 2021 végéig nem fog visszatérni a járvány előtti díjszintre, és a helyreállítás várhatóan még tovább tart, ha a pandémiát nem sikerül megfékezni. Jelenleg több forgatókönyv is előfordulhat. Ha visszaszorítható a vírus, akkor az lehetővé teszi a globális gazdaság és a breakbulk-piac újbóli fellendülését 2021 második felében. Ellenkező esetben a globális gazdaság további recessziója gyengíti a hosszabb távú keresletet, és az általános rakományszint várhatóan soha nem látott mélypontra süllyedhet.

– Miért az Austromar szolgáltatása lehet az ideális a tengeri szállítóknak?

S. D.: – A legfőbb pont, amiért úgy gondoljuk, egyediek vagyunk Közép-Európában, hogy a fenti szolgáltatásokat független projektpartnerként, kizárólag szállítmányozóknak ajánljuk. Fejlődésünk alapja, hogy megdolgoztunk ügyfeleink bizalmáért, aminek köszönhetően széles körű piacismeretre és kapcsolatrendszerre tettünk szert. A munkanap teljes egészét ebben a világban töltjük, így minden egyes lehetőségnél azon dolgozunk, hogy az optimális útvonal, díj és szerviz együttese megfeleljen a kívánalmaknak. Legfőbb irányelvünk, hogy csak annyira lehetünk sikeresek, amennyire az ügyfeleink. Minden az őszinte partneri együttműködésen múlik. Ambiciózus, pozitív gondolkodású csapatként valljuk: attól még, hogy nincs tengerpartunk, szakmailag alátámasztva, közösen tehetünk azért, hogy minél több magyar vonatkozású üzlet helyi kézben maradjon.

 

Cégnévjegy

Az Austromar-cégcsoport több mint 30 éves, hajózásban szerzett tapasztalattal, semleges és független NVOCC-partnerként nyújt tengeri szállítással kapcsolatos szolgáltatásokat Közép-Európában, kizárólag szállítmányozóknak. Az osztrák cégcsoport globális ügynöki hálózatát kiegészítve saját irodákkal és logisztikai raktárakkal van jelen Prágában, Bécsben, Pozsonyban és Budapesten. A partnerek megválasztásában fő szempont, hogy az adott régió legerősebb cégével dolgozzon együtt: így Ázsiában a Globelinkkel, az Egyesült Államokban a Vanguarddal.

Az Austromar Kft.-t 1990-ben alapították tengeri gyűjtőszállítmányozásra. A folyamatos fejlődés eredményeként a cégcsoport létszáma mára 30 főre emelkedett és tevékenységi köre az alábbi ágazatokkal egészült ki: hajósügynökség, komplett konténeres szállítmányozás, távol-keleti vasúti szállítmányozás, kontinentális hajózás (short sea), speciális konténerszállítás, projektlogisztika, raktárlogisztika, valamint az ehhez kapcsolódó kiegészítő szolgáltatások.

 

Falus Tamás