A jövő: az önvezető fuvar-lebonyolítás

Az önvezető teherautók csak a kezdet. Gunnar Gburek szerint a jövő az önálló fuvar-lebonyolítás önvezető autókkal. Európa legnagyobb fuvarozási platformjának szóvivője kitekint a logisztika jövőjére.

Megkezdődött a teherautó-konvojok tesztelése. Az új fuvarozási lánc neve platooning (magyarul: szakaszozás, konvojban haladás), amelynek láncszemeit láthatatlan szalag köti össze. A fuvar útja ettől hatékonyabb lesz. És környezetbarátabb. De mi haszna ennek a hatékony összekapcsolásnak, ha a mögötte sorba kapcsolt teherautók raktere kong az ürességtől? Ha a fuvarkísérő okmányokat még mindig faxon küldik? És a megrendeléseket manuálisan kezelik?

A TimoCom szóvivője, Gunnar Gburek szerint a teherautókat vezető robotpilóták és a platooning csak részei egy olyan szállítási láncnak, amely nemcsak az úton, hanem sokkal inkább az íróasztalnál is találkozhat akadályokkal. „Aki meg akar felelni az önvezető teherautókkal szembeni elvárásoknak, annak gondoskodnia kell arról, hogy a fuvarmegbízásokhoz kapcsolódó adminisztrációs folyamatok is önállóak legyenek. Ellenkező esetben az innovatív technológiák megragadnak az analóg kőkorszakban” – állítja Gburek.

Meggyőződése szerint az önmagukat irányító folyamatok a lehető legprofesszionálisabb szintre fejlesztik az önvezető teherautókat. Ez ugyanakkor fel is értékelné a fuvarszervezők munkáját. Az informatika tehermentesít a rendszeresen ismétlődő tevékenységek alól, és abban támogatja a munkatársakat, hogy a legjobbat hozzák ki munkájukból.

És hogy néz ki a jövő? A TimoCom szóvivője szerint az önvezetés következő szintje a dolgok internetének (Internet of Things, IoT) szerves eleme lesz. Ebben a világban a gépek felismerik, hogy mekkora termelési mennyiség után kell fuvar-megrendelést elindítaniuk. A raklapok intelligens rakományhordozókká válnak, amelyek összsúlyukat lejelentik a fuvarozási platformnak. A hubon a járművek automatikusan a szabad átrakodó kapukhoz állnak.

A digitalizációból eredő számos technológiai újítás már ma is valóság, vagy tesztfázisban van. De ahhoz, hogy ezek tartósan optimalizálják a logisztikát és a közúti áruforgalmat, még sok vállalat gondolkodásmódját kellene átalakítani. „A hálózatba szervezés az adatok megosztásából él. De ez még azoknak a cégeknek is nehézséget okoz, amelyek kétségtelenül felismerték, milyen előnyöket jelent nekik a digitalizálás” – osztja meg megfigyeléseit Gburek.

Hogy hová fejlődik a fuvarozási szakma? Az autonóm fuvar-lebonyolítás célja az üresen megtett kilométerek csökkentése és a szállítások hatékonyságának növelése világszerte. De eközben nem fog minden alapvetően megváltozni. Gburek arról biztosít minket, hogy a raktér továbbra is raktér marad. A szóvivő meg van győződve arról, hogy teherautósofőr is lesz mindig; ehhez a légiközlekedésből vesz hasonlatot. „Azoknak a feladatoknak a nagy része, amelyeket egy pilótának 50 évvel ezelőtt el kellett végeznie, ma teljesen automatizálva fut. Mégsem mondanánk le soha a pilótákról.