Töretlen népszerűséggel a hazai piacon

A VW haszonjárművek mindig is kedveltek voltak szerte a világon; elsősorban a Transporter különböző típusai alapozták meg azt a hírnevet, ami egyet jelent a megbízható, strapabíró, de olykor még divatot is jelentő áru- és személyszállító négykerekűekkel. Kovács András, a Porsche Hungaria Volkswagen Haszonjárművek márkaigazgatója nyilatkozott lapunknak.

Kovács András, a Porsche Hungaria Volkswagen Haszonjárművek márkaigazgatója

– A Volkswagen Haszonjárművek márka milyen tradíciókkal rendelkezik ebben a szegmensben?
– A Transporter, a híres T1-es 1949-es megjelenése nemcsak Európában, hanem a tengerentúlon is megalapozta azt a hírnevet, ami szerencsére mind a mai napig kitart. Ez az ikonikus modell Amerikában, a 60-as években kultjárművé vált, ahol a szabadidős felhasználás volt a jellemző, és a jármű eggyé vált a hippimozgalommal is. Európában viszont abszolút a haszonjárműves felhasználás volt a jellemző, ez a mai napig is így van. Még itthon is futnak akár millió kilométeres futásteljesítménnyel T3-as modellek, amelyeket tulajdonosaik nagy megelégedettséggel használnak, de a veterántalálkozókon is feltűnik egy-egy nagy műgonddal felújított darab a T1-es és T2-es modellekből.

– Mit kínálnak a magyar vásárlóknak?
– Amióta a Porsche Hungaria 1991 óta megnyitotta kapuit, már a kezdetektől fogva a hazai piacon is elérhetővé teszi a teljes Volkswagen Haszonjármű palettát. Ez azt jelenti, hogy az 5 tonnás „nagyjárműig” bezárólag minden célcsoport és felhasználói igény számára tudunk megoldást kínálni. A legkisebb, városi kisáru-szállító kategóriában a Caddy jelent kiváló megoldást 3,2 köbméteres, illetve a Maxi verzió 4,2 köbméteres rakterével, de természetesen elérhető a személyszállító változat is 5 vagy 7 személyes kivitelben. A híres Transporter a következő lépcső, ez a mindenes autónk, amely számos kivitelben, fülke- és platóvariációval, dobozos, illetve személyszállító változatban is készül. A rakteret illetően a dobozos kiviteleknél 5,5-től akár 9 köbméteres raktérig választható, 1,2 tonna teherbírásig. Ez a jármű természetesen alvázas verzióban is készül, amire a felhasználói igényeknek megfelelően bármilyen felépítmény kérhető, a kosaras emelőtől a járműszállító trélerig. A palettába legkésőbb bekapcsolódott modellünk az Amarok, amely 2010 óta szerepel a kínálatban, és tavaly újult meg. A pick-up szegmens európai összehasonlításban hazánkban meglehetősen nagy arányt képvisel, népszerűek ezek a járművek, akár a szabadidős felhasználást tekintve, de szívesen vásárolják építőipari vállalkozások, mezőgazdasággal vagy erdészettel foglalkozók is. Az előbbi – úgy is nevezzük: life-style – kategória vevőinek lehet érdekes, hogy a most megjelent új jármű amellett, hogy számos modern elektronikai felszerelést kapott, immár 3 literes V6-os dízelmotorral szerelt, amely csúcsváltozatában 224 lóerő teljesítményre képes. Így ez a jármű méreténél és utasterénél fogva akár családi szabadidő-autóként is kiválóan megállja a helyét. Azt tapasztaljuk, hogy nagy SUV kategóriákból tudunk ezzel a minőséggel és teljesítménnyel ügyfeleket átcsábítani.

– Az alternatív hajtású járművek terén vannak-e tervei a Volkswagennek?
– Az elektromobilitás ma rendkívül népszerű téma, értelemszerűen a márka is kínál erre megoldást. A legkisebb Up! modellből elkészítette a gyártó az e-loadUp! kivitelt, ami egy tisztán elektromos kisautó és az ebből elérhető – mondjuk úgy: mini – áruszállító variáció. Futárautónak, kisméretű áru szállítására kiválóan alkalmas, tiszta üzemmel, helyi károsanyag-kibocsátás nélkül. Ez a jármű megoldást adhat majd arra, amikor a nagyvárosok bizonyos területeiről kiszorítják a hagyományos járműveket; erről egyre többet hallani. Természetesen ez a jármű jogosult zöld rendszám használatára.

– A legnagyobb modell a Crafter, amely a megjelenését követően óriási szakmai sikert is hozott.
– A régi modell most áll kivezetés alatt, az utolsó darabokat adjuk el belőle, és tavaly nyáron mutatta be a Volkswagen gyár az új modellt. Az időzítés kiváló volt, hiszen hasonlóan Az év autója választáshoz, a haszonjárművek területén is van ilyen verseny. A díjazottakat mindig ősszel jelentik be, páros években a hannoveri IAA nemzetközi haszonjármű-kiállításon. A zsűri itt is nemzetközi szakújságírókból áll, és az ő döntésük alapján Az év kis-haszonjárműve 2017-re az új Craft er lett. Valóban ez a legnagyobb modellünk, általában 3,5, de akár 5,5 tonnára növelhető össztömeggel és 1–1,5 tonnás teherbírással, raktér-kialakítástól függően. Természetesen a Crafterből is készül szimpla- és duplafülkés, platós, dobozos, alvázas kivitel is, és felépítménytől függően akár 20–22 személy szállítására alkalmas minibusz is építhető belőle. Nagyon fontos számunkra, hogy ez a jármű a szakemberek értékelése szerint is ilyen kiválóan teljesít, hiszen ez egy vadonatúj modell. Az előző modell kooperációban készült egy másik márkával, ezzel a VW szakított, így a jármű tervezését a nulláról kellett kezdeni, természetesen felhasználva az évtizedes  tapasztalatokat. A terv láthatóan bevált, már csak azért is, mert a jármű tervezésének fázisában a VW soha eddig nem látott méretű piackutatást végzett, bevonva több mint 900 kisebb-nagyobb felhasználót, ügyfelet, felépítménygyártó partnert. Az ő véleményüket, javaslataikat vették figyelembe a mérnökök akkor, amikor ennek az új autónak a tervezésébe fogtak.

– Hol készülnek ezek a járművek?
– Az új Crafterhez a VW Lengyelországban, zöldmezős beruházásként egy új gyáregységet is épített, mintegy 800 millió eurós beruházással. Az új gyár megnyitója tavaly év végén volt, azóta a gyártás is beindult ebben a környezetvédelmi és a működése során a fenntarthatóság minden kritériumát is figyelembe vevő üzemben. Érdekesség, hogy az új gyáregység alig 50 kilométerre található a Caddy gyártól, ami már évek óta a legnagyobb megelégedettséggel működik.

– Milyen paraméterek jellemzik a Craftert?
– Ez a legnagyobb haszonjármű-modellünk, jelenleg 3–5,5 tonna össztömegig választható. A hátsókerék-hajtás mellett az új Crafter első-, illetve összkerék-hajtással is elérhető, ez is újdonság, és van is rá igény a vevői oldalon. A raktér hosszabb és magasabb is lett, a korábbi 17-ről a legnagyobb raktér 18,4 köbméterre nőtt. Jobb lett a jármű pakolhatósága is, a tolóajtó több mint 1,3 méter széles, ez a legnagyobb a kategóriában, és a padlólemez, a rakodómagasság 10 cm-rel mélyebbre került. Emellett számos gyári, az áru rögzítésére szolgáló megoldás is választható a járműhöz, a raktér LED-világítással is rendelhető. Természetesen új ergonómiai kialakítást kapott a vezetőfülke, amely így kényelmesebb és nagyobb is az elődmodellhez képest. A vezetéstámogató rendszerek területén is számos újdonsággal rukkolt elő a gyártó. A Crafter alapból elektromechanikus kormányberendezéssel rendelkezik, ezáltal számos vezetéstámogató-biztonsági eszközzel lehet felszerelni. Összesen 16 asszisztensrendszert kapott az autó, így automatikus távolságtartó tempomat, aktív sávtartó-asszisztens – ami vissza is kormányozza a járművet a helyes irányba –, többfunkciós holttér-figyelő rendszer is segíti a vezető munkáját. Újdonság ebben a szegmensben, hogy a Craft er gyárilag telematikai előkészítést is kapott, ez nagyobb haszonjárműveknél már megszokott. Ennek segítségével a flottakövető rendszerek, digitális kommunikációs eszközök egyszerűen beépíthetővé válnak. Az új járműben 2 literes Euro6-os dízelmotorok dolgoznak több teljesítményszinttel, amelyeket kifejezetten ehhez a járműhöz optimalizáltak. Jelenleg első- és öszszkerék-hajtású verziók érhetőek el, 102, 140 és 170 lóerővel. A 6 fokozatú, kézi kapcsolású váltó mellett pedig választható a vezetés kényelmét és biztonságát is javító, a nagy igénybevételt is elbíró, 8 fokozatú automataváltó is.

– 2016-ban hogyan szerepeltek a Volkswagen kis-haszonjárművek a hazai piacon?
– Az összpiac kedvezően alakult az elmúlt néhány évben. A korábbi válság a haszonjármű-szegmenst is negatívan érintette, szerencsére nem olyan mértékben, mint a személyautók piacát. Az elmúlt 3–4 év egyértelműen az emelkedésről szólt, és 2016 volt az az év, amikor elérte a piac a válság előtti szintet a haszonjárműveknél. Ez több mint 22 ezer eladott járművet jelent a 3,5 tonnás szegmensben, beleértve a személyszállító kiviteleket is. Ebben nagy lökést adott az NHP program, a 2,5 százalékos, vállalkozások számára elérhető kedvező hitellehetőséggel. Ez a konstrukció ebben az évben már nem elérhető, és ez a számokon is tetten érhető: az első két hónap 5–6 százalékos csökkenést mutat, így azt várjuk, hogy az idei piac ebben a kategóriában stagnálni fog. A VW haszonjárművek hagyományosan az élmezőnyben találhatóak, tavaly és a korábbi években is dobogós helyen végeztünk. Az elmúlt évben az ügyfelekhez 2503 járművet szállítottunk ki, ez 11 százalékos piaci részesedést jelent.

A TRANSPORTER SZEMÉLYSZÁLLÍTÓ VÁLTOZATAI

Itt az alap a kombi kivitel, amely 8–9 fő szállítására alkalmas. Ennek magasabb felszereltségű változata a Caravelle, igényesebb belső térrel, hasonló kapacitással, és a csúcsmodell a Multivan, a tárgyalóbusz, amely már luxuskörülmények közötti utazást kínál. Ennek a belső tere rendkívül rugalmasan alakítható, a hátsó, 4–5 személy szállítására kialakított traktusban lehajtható asztal, külön szabályozható klímaberendezés, kényelmes ülések várják az utasokat. Ez a kivitel célzottan üzleti vagy szabadidős felhasználásra készült, Németországban például kifejezetten családok vásárolják, második-harmadik autónak, utazási, szabadidős célokra.

– Mit terveznek 2017-re?
– A stagnáló piacon az említett részarány megőrzését célozzuk. A mi értékesítésünkben nagy szerepe van a nagy fl ottarendeléseknek, tehát nem csak a dílerhálózaton keresztül eladott egy-egy darabról van szó, viszont ezek a nagy, 100–200 darabos rendelések nehezen tervezhetőek. Éppen emiatt a terveink csak becslésen alapulhatnak, de most úgy látjuk, hogy 2017-ben meg tudjuk haladni a tavalyi darabszámot. Az egyéni ügyfeleket ezzel együtt kiemelten kezeljük. Ők azok, akik saját maguk is vezetik a járműveket, számukra kiemelten fontos a kényelem, a megbízhatóság és a biztonság. Ha hosszú távon gondolkodik az adott partnerünk, nem feltétlenül csak az esetleg magasabb beszerzési árat figyeli, hanem a használat során felmerülő teljes költségmegoszlást (TCO), ami a VW-nál kedvező, és a majdani, a márkára jellemző magas visszavásárlási értéket is. Ezeket figyelembe véve versenyképesek a járműveink, és szerencsére egyre több ügyfél veszi végig az előbb felsoroltakat, és hosszú távon gondolkozva vág bele egy új jármű beszerzésébe.

Alföldy Miklós

Az interjú a NavigátorVilág 2017. márciusi számában jelent meg.