AkkuLog

A Liszt Ferenc repülőtér megközelíthetősége

Az egyre bővülő forgalom következtében új belváros–repülőtér kapcsolatok jönnek létre, számos magánszolgáltató is piacra lépett. A BKK és a repülőtér is fejlesztésekkel kedveskedik a légi utasoknak. Cikkünkben áttekintjük, mennyire lesz versenyképes a 100E busz a 900 forintos jegyárral és a 35 perces menetidővel a többi reptéri transzferszolgáltatóhoz képest.

Több mint hat év után van újra menetrend szerinti buszjárat Budapest belvárosa és a Liszt Ferenc repülőtér között

A BKK új expressz buszjárata

Hosszú évek után újra közvetlen belváros–repülőtér autóbuszjárat indult a fővárosi közösségi közlekedésben, amikor nyár derekán a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) elindította a 100E autóbuszjáratot a Deák Ferenc tér és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Legutóbb Magyarország EU elnökségének idején, 2011. január 1. és június 30. között járt hosszabb ideig hasonló autóbusz, akkor a Weekendbus szolgáltatóval kötött megállapodás alapján. A most indított járaton a VT-Arriva korszerű és egyedi arculattal ellátott Mercedes Conecto csuklós autóbuszai közlekednek. Az új reptéri járatra külön jegyet kell váltani (a Budapest bérlet sem érvényes) automatából vagy a járat mellett szolgálatot teljesítő biztonsági őröktől, egy út 900 forintba kerül. A Deák térről mindennap hajnal 4 és 23 óra 30 perc között, a reptérről pedig hajnal 5 és 0 óra 30 perc között, félóránként indulnak az autóbuszok. A repülőtér felé az Astorián csak hajnalban, a Kálvin téren egész nap megállnak a buszok, hogy az éjszakai járatokról csatlakozást biztosítsanak a kora reggeli repülőkhöz tartó utasok számára. A belváros felé mindkét közbenső megállóban egész nap megáll a 100E, így mind a négy metróhoz biztosított az átszállás. A FINA vizes világbajnokságra elinduló járatok hamar népszerűek lettek, különösen a hajnaliak, amelyek a 6 óra környékén egy csokorban induló diszkont járatokhoz viszik az utasokat. A repülőtéren több jegykiadó automata és két ügyfélpont is az utasok rendelkezésére áll.

Tömegközlekedés és a vonat

A legolcsóbb – és a leginkább ráérő utasoknak kifejezetten ajánlott – az átszállásos tömegközlekedés, hiszen Budapest fejlett közösségi közlekedési rendszerének köszönhetően a belvárosból napközben 60 perc alatt, a közúti torlódásoktól nagyjából függetlenül ki lehet érni a repülőtérre. Például a Széll Kálmán térről az M2-M3 metróvonalak és a 200E autóbusz használatával egy óra alatt a repülőtéren lehet lenni, amely távra elegendő egy átszállójegyet váltanunk mindössze 530 Ft-ért.

A Nyugati pályaudvarról, Zuglóból és vonzáskörzetéből ideális alternatívát nyújthat a vonat is. Napközben óránként 3–5 vonat közlekedik, így aki nem akar külön jegyet és intercity-pótjegyet vásárolni, annak a gyors, sebes és zónázó vonatokat érdemes választania. A Budapest bérlet is érvényes a járatokra, így nem kell feltétlen megvenni a 370 Ft-os vonatjegyet, bár a gyorsvonatok esetében 150 Ft-tal növeli a költségeinket a gyorsvonati pótjegy. A vasúti pénztárakban viszont külön megvásárolható a „repülőtéri buszjegy”, amivel 300 Ft-ért a 200E autóbuszra is rögtön jegyet válthatunk a Ferihegy vasútállomás–repülőtér szakaszra. A fenti megoldással ideális esetben mindösszesen 670 forintért kijuthatunk a repülőtérre. A város felé ez a verzió csak abban az esetben működik, ha elővételben, már az elutazásunk előtt megvásároljuk a „repülőtéri buszjegy”-et, mivel ez a megoldás sem a repülőtéren, sem az interneten nem elérhető.

Minibuszos szolgáltatók

Kedvelt bejutási mód a minibuszos szolgáltatás is, amely most MiniBud néven érhető el és a repülőtér hivatalos szolgáltatója. A minibusz közvetlen a rendelési címről szállít, de körjáratban több utast is felvesz (felvehet), így nem feltétlenül a leggyorsabb útvonalon halad, mint egy taxi. A példában szereplő Széll Kálmán térről 4400 forintért szállítanak egy főt, a belvárosból ez pár száz forinttal olcsóbb.

A szolgáltató kedvezményeket ad, ha több fő utazik: 2 főnek 5400, 3-nak csak 5900 forint a transzfer. Kedvezményes áron viszont oda-vissza is foglalható a szolgáltatás 7900 forintért, előre online vagy telefonon rendelve. A terminál érkezési szintjén külön standjuk van, könnyen megtalálhatóak.

A Nyugat-Európában népszerű Flibco busztársaság tavasszal beindította magyarországi üzemét, a Népligettől, a Deák tértől, illetve a három nagy vasúti pályaudvartól is 9 euróért visz ki bennünket a repülőtérre. A Flibco egyelőre nem használ saját buszokat a körjáratokhoz, hanem egy másik szolgáltató kisbuszai érkeznek az utasokért. A menetidő attól függ, hogy a körjárat melyik pontján szállunk fel. Csak online lehet jegyet vásárolni.

Bubblic néven egy debreceni székhelyű szolgáltató indított új szolgáltatást a nyár elején. A többiekhez hasonló rendszerben működő kisbuszos szolgáltató fix 6 eurós áron szállít a Deák térig. A Bubblic kisbusza ugyanakkor reggeltől csak este nyolcig, és csak óránként indul a légikikötő érkezési oldaláról. Személyes standjuk nekik sincs, előre érdemes helyet foglalni rá a cég weboldalán.

BXL Transfer néven egy, elvileg a brüsszeli géphez csatlakozó szolgáltató is kínál kisbuszokat, mellyel 4500 forintért kijuthatunk a Liszt Ferenc repülőtérre. A diszpécserszolgálat szerint más időpontokra is kérhető jármű. Itt is adott időpontra biztosítják a kiérést a reptérre, és a MiniBudhoz hasonlóan az utazók számának függvényében mondják meg, hogy kiért hányra jönnek.

P-Airbus, Plusairportline. A Ryanair és a Wizz Air repülőjegy-foglalási rendszerén keresztül is lehetőségünk van transzfert vásárolni a reptérről a belvárosba. Ezeknek a járatoknak nincs előre meghirdetett menetrendjük, a gépek érkezéséhez és indulásához igazodva közlekednek. A Ryanair esetében 5,5 euró, a Wizz Air esetében 5 euró a belvárosi transzfer ára egy főre.

Taxi és az egyéni autós

Az új szolgáltatók egyértelműen a taxisok számára jelentenek konkurenciát. A sárga autók a legkényelmesebb és persze a legdrágább alternatívát jelenthetik az utazás tervezésekor. A pesti belvárosba 7–8 ezer forint körüli összegre rúgó taxitarifa Buda felé 9 ezerig is felkúszhat. A hivatalos repülőtéri szolgáltató a Főtaxi, de ettől a többi szolgáltató sem tér (térhet) el jelentősen, hiszen fix kilométerdíjat állapítottak meg a fővárosi szolgáltatóknak. A BKK területén szolgáltató cégeknél egységes az arculat, kötelező a bankkártya-elfogadás is. A taxi mindig házhoz jön, ráadásul lényegében bármikor megrendelhető. A repülőtéren természetesen a saját szolgáltató található meg a szem előtt lévő standon. Korábban sok probléma volt a túlszámlázással, a feketefuvarokkal, amelyeket megpróbál a BKK ellenőrzése kivédeni.

A repülőtér kb. 20 km-re esik a belvárostól, így 8 literes fogyasztással, épp a tervezéskor aktuális 350 forint körüli benzinárral számolva is kb. 700 forintba kerül a kijutás. Innen viszont nagyon eltérhetnek a költségeink. Ha mindössze a kiszállás idejére állunk meg az indulási vagy érkezési oldalon, akkor a parkolás 5 percig ingyenes. A Budapest Airport holnapján elérhető parkolási lehetőségek szerint hat különböző parkolóhelyet találhatunk, ezek ára a reptértől való gyaloglási távolságtól függően változik: 7700-tól 19 400 forintig szóródnak az árak egy hétre. Hasonló áron a reptér környéki településeken már fedett és őrzött parkolókat is találni, ahonnan biztosítják a reptérre ki- és az onnan visszajutást is. Autóval tehát viszonylag olcsón is ki lehet jutni, kedvező utazási idővel, csak hát utána kezdeni kell valamit az autóval, ami viszont nagyon sokba is kerülhet.

Schulek Tibor