„Jó speditőrre szükség van” – interjú Kucsera Jánossal, a Sped Trans Hungária Kft. ügyvezetőjével

A Sped Trans cégcsoport hazai leányvállalata a csaknem másfél évtizedes története során átélt jelentős változásokat, amelyekből rendre újra és újra talpra kellett állnia és építkeznie: a megváltozott piaci környezet mellett, 2016-ban teljes szervezeti átalakítást kellett végrehajtani és a működést újragondolni. „Stabilan működünk, és továbbra is tapasztalt szakértő gárdával állunk rendelkezésre” – tekint a jövőbe bizakodóan a cég március elején kinevezett ügyvezetője, Kucsera János.

– Változik-e valami a vállalatnál azzal, hogy Ön irányító pozícióba nőtte ki magát?

– Az előző ügyvezető tulajdonos általi visszahívása után a 8 fős magunk megmaradt, amelyhez április elején csatlakozott egy kereskedelmi menedzser kollégánk, aki értékesítési-üzletkötői feladatokat végez új ügyfelek körében. A 9 fős csapatunk tehát lényegében változatlanul látja el a napi teendőket a megőrzött partnerkörünk kiszolgálására, a korábban is rögzített üzleti céljaink érdekében. Friss még ez a váltás a személyes életemben, üzletági osztályt már igen, céget még nem vezettem (ld. keretben. A szerk.), de minden nap tanulok valami újat. Rendeztük a sorainkat, és lépésről lépésre haladunk előre az úton. A nagyobb léptékű fejlődéshez pedig a bizalom mellett kaptunk több hónapnyi időt is a tulajdonosoktól, amely szemlélet nagyban támogatja mindennemű törekvésünket.

– Nevesítse, kérem, e célokat!

– A cégcsoport 3 országban (Szlovákiában, Magyarországon és Lengyelországban) található 7 irodája kevéssé dolgozott össze eddig, a hagyományosan emlegetett szinergialehetőségeket vajmi kevéssé használták ki. Ez a gyakorlat mindenképpen felülvizsgálatra vár, helyette a viszonyaink ápolásával és szorosabbra fűzésével valódi üzleti együttműködéseket szorgalmazok körünkben. Jómagam nyelvi akadályok nélkül építhetem e kapcsolatokat, és ebből a megfontolásból az sem kizárt, hogy a későbbiekben felvidéki munkatársakkal erősítjük a gárdánkat. Hasznosnak tartom még a kooperációt a konkurenseinkkel is, egymás felségterületeinek, érdekeltségeinek tiszteletben tartása mellett. Egy piacon dolgozunk, ezért meggyőződésem, hogy összehangolt munkával színvonalasabban tudjuk kiszolgálni az ügyfeleinket, a stratégiai partnerkapcsolatok révén mindannyian eredményesebben működhetünk.

– Milyen erős most a cég két üzletága: a közúti és a vasúti forgalmak?

– A tavalyi 1,8 milliárd forintos árbevételünkből – amelyet az előző évhez képest 15 százalékos visszaeséssel realizáltunk – 1,1 milliárdot tesz ki a közút, 700 millió forintot pedig a vasút hozott a konyhára. Ez jól jelzi a jelenlegi helyzetünket, miszerint a közút képviseli az erősebb pillért, a vasútnak izmosodnia kell nálunk, akár hozzáértő szakemberrel támogatva is. Hogy van-e benne potenciál? Tekintettel arra, hogy a piacon komoly verseny van a szállítmányozók, illetve a magánvasúti fuvarozók között, az ügyfelek érdeklődését fel kell kelteni, hogy számunkra adják át a fuvarmegbízásaikat. Ez egyfelől nagyfokú nyitottságot igényel részükről, másrészt a fuvardíjon felül a speditőrnek hozzáadott értéket (például megfelelő időben, jelesül jó előre átadott tájékoztatást) kell biztosítani napról napra. Fontos, hogy a partnereinknél előrébb járjunk egy lépéssel, ráadásul érvényes mindez a közúti forgalmakra is. Ami az intermodalitást illeti, sajnos a Sped Trans által lefedett piacon nem jellemzőek a kombinált szállítások, tulajdonképpen csak árajánlat szintjén tapasztalunk érdeklődést e zöld megoldás irányában. A túlméretes, túlsúlyos forgalmaink szegmense viszont már nagy múltra tekinthet vissza, az erre szakosodott tudásunk értékes know-how-nak számít a piacon. Igény esetén pedig raktározási és vámkezelési szolgáltatásokat is nyújtunk.

– A hagyományos speditőrök flottákkal nem rendelkeznek. Önöknek van fuvareszköz-állománya?

– Cégcsoportszinten mintegy 30 kamiont és vagonokat is szép számmal tudunk hadrendbe állítani, de azok döntő többségben le vannak kötve adott munkákra. Ezért a Sped Trans Hungária a kezdetektől fogva alvállalkozókkal dolgozik, e régi, megbízható kapcsolatok 90 százalékban stabil kört alkotnak, de amint a forgalmak elérnek egy bizonyos szintet, az említett eszközök átcsoportosíthatók részünkre is. A fuvarozópartnereinkkel nem kizárólagos, hanem eseti megállapodásokat kötünk, a CMR-en felül szállítmányozói felelősségbiztosítással is. Ponyvás, dobozos, hűtős kivitelű járművek állnak rendelkezésünkre, igazodva a megbízói (építőipari, mezőgazdasági és élelmiszeripari) igényekhez.

– A digitalizáció és benne az online platformok térhódításával hogyan látja a felröppenő vészjóslatokat a szállítmányozói munka fölössé válásáról?

– A szakmában töltött 13 évem azt mondatja velem, hogy a megbízó és a fuvarozó között jó speditőrre még mindig szükség van, és Magyarországon ugyancsak kevés van belőlük. Személyfüggő, hogy milyen kapcsolatot sikerül kialakítani a megbízóval, de az egyértelműen visszatükröződik, hogy ismét felértékelődik a személyesség szerepe mind a vevőink, mind a fuvarozópartnereink felé. A különböző szállítási megoldások tárházának széles ismerete, a naprakész kommunikációs képességeink és különösen a rendkívüli helyzetekre adott gyors és hatékony válaszaink olyan értéket hordoznak, ami önmagában fontossá és nélkülözhetetlenné teszi a közvetítői és bonyolítói munkánkat.

– Mi motiválja belülről ezt a tevékenységet?

– Üzleti partnereink feltétlen elégedettsége alkotja munkánk vezető elemét a cég stratégiájának kialakítása és fejlesztése során, a szakembergárda kreativitásának kiaknázása mellett, a legkorszerűbb műszaki és technológiai lehetőségek használatával. Olyan társaságot építünk, amely sokéves tapasztalat és új eljárások alapján ügyfeleinknek teljes értékű és rugalmas szolgáltatást nyújt, szükségleteikhez és lehetősé­geikhez alakítva. Vállalatunk verseny­előnye az ügyfelek érdekeinek maximális képviseletében és szem előtt tartásában rejlik.

Névjegy

Kucsera János Szlovákiából származik. Tanulmányait a Kecskeméti Kertészeti Főiskolán végezte, kertészmérnöki szakon, végül teljesen más szakmát választott. A szlovák Sped Trans cégcsoport hazai leányvállalatán belül a teljes ranglétrát végigjárta 2006 óta: az első években közúti fuvarszervező volt, ezzel alapozta meg a szakmai ismereteit és kapcsolatrendszerét, majd a közúti osztály vezetője lett, így a napi szervezési munkák mellett céges operatív, illetve menedzsmentfeladatokat is ellátott. E nemzetközi és hazai közúti fuvarszervezésben szerzett 13 éves szakmai tapasztalattal, az eredményes és alázattal végzett munkája iránti bizalom okán, valamint nem utolsósorban a nyelvi tudását kamatoztatandó nevezte ki a tulajdonos ügyvezetőnek 2019. március 5-étől.

Cégnévjegy

A Sped-Trans Levice a.s. 1989-ben alakult meg az első magán szállítmányozócégként Szlovákiában. Magyar leányvállalata, a Sped Trans Hungária Szállítmányozási Kft. 2005 márciusában nyitotta meg irodáját Budapesten. A társaság vasúti, közúti és kombinált szállítmányozással egyaránt foglalkozik; belföldi, export-, import- és tranzitforgalmakat bonyolítanak le az európai vasutak vonalán minden irányban, beleértve a FÁK országait is. Komplex szolgáltatásokat kínálnak: többek között a szállítmányok vámügyintézését, reexportját a határállomásokon, a vagonok nyomon követését, az áruk átrakásának felügyeletét, valamint áruk raktározását vámraktárakban, egyedi szállítmánybiztosítások és útvonalengedélyek megszerzését vállalják.