Egyszerre három magyar repülőtér forgalmát irányította egyetlen légiforgalmi irányító

Egyszerre három magyar repülőtér forgalmát irányította egyetlen légiforgalmi irányító

A távoli toronyirányítás már valóság, a következő lépcsőfok pedig a multi rTWR (multi-remote Tower), vagyis a több repülőtér egyidejű ellenőrzése, irányítása. Ennek a folyamatnak egy fontos állomása az európai légiforgalmi irányítási rendszerek kutatására irányuló SESAR2020 Remote Tower for Multiple Airport pályázat. A cél az, hogy a jövőben több kisméretű repülőtér irányítására is alkalmas környezetet hozzanak létre. A HungaroControl szakértői az osztrák Frequentis cég által biztosított irányítási szoftver támogatásával elkezdték a tesztelést. Három magyarországi reptéren (Liszt Ferenc repülőtér, MH Pápa Bázisrepülőtér, Debreceni Repülőtér) telepítettek kamerákat, amelyek élőképét egyszerre lehet nézni a monitorfalon, ezenfelül élő radarképet, rádiókommunikációt és fontosabb repülési információk is nyomon követhetőek a bemutató során.  

A „Multi-Remote Tower” projekt célja, hogy a kisméretű és lokális repülőterek irányítását egyidőben,  egy pultból egy irányító tudja biztosítani. A SESAR 2020 Multi-remote Tower szimulációs projekt sikere azt mutatja, hogy egy légiforgalmi irányító képes helyszíntől függetlenül akár több repülőtér forgalmát is biztonságosan koordinálni. A mostani nyílt napot több szimuláció előzte meg, melyre a németországi DLR German Aerospace Centre braunschweig-i kutatóközpontjában került sor az osztrák Frequentis AG technológiai támogatásával, valamint a magyar légiforgalmi szolgáltató, a HungaroControl és a Magyar Honvédség szakértőivel.

A tesztelés során egy integrált „multi-irányítótorony” gyűjtötte össze és egyesítette három magyar repülőtér (Liszt Ferenc Repülőtér, Pápai Katonai Repülőtér, Debreceni Repülőtér) releváns információit, melyek vizuálisan az irányítótorony kilátásához hasonló módon, nagyméretű monitorokon jelentek meg. A valós képek mellett radar illetve egyéb támogató információk segítették az irányítók munkáját. A hangkommunikációs, a vizualizációs illetve az elektronikus repülés-nyilvántartó rendszerek integrációja lehetővé tette a repülőterek egyértelmű azonosítását és a forgalom tervezését.