Százötvenegy új autóbusz

Ez a cikk a KözlekedésVilág IV. negyedéves számában jelent meg.

Új, magyar gyártású autóbuszok forgalomba állításával modernizál a Volánbusz és a DAKK Zrt., így hamarosan a győri gyárból kigördülő 120 Credo Econell 12-es autóbusszal frissül az elővárosi buszpark. Emellett 31 kényelmes távolsági Neoplan Tourliner L autóbuszt helyeztek üzembe a közlekedési központok.

Győri buszok Vác térségébe

Az eredményes nyári tendert követően összesen 120 darab Credo Econell 12-es autóbusz érkezik a Volánbuszhoz (100 darab) és a DAKK Zrt.-hez (20 darab). A 20 hónapra szóló, zártvégű pénzügyi lízingszerződés megkötését követően, az első kocsik már októberben megérkeztek a budapesti céghez, és a gödöllői vonalakon váltották fel a régebbi autóbuszokat. Az új járművek utasterének első része alacsonypadlós, így a mozgásukban korlátozott utasok könnyen fel tudnak majd szállni rá, és korszerű fedélzeti utastájékoztató rendszerrel vannak ellátva. A győri gyártású Credo buszok természetesen légkondicionáltak. A beépítésre kerülő FPT dízelmotor Euro6 C környezetvédelmi besorolású, az automatizált ZF váltó pedig támogatja a sofőr kényelmes és gazdaságos vezetését. A decemberben érkező további autóbuszok Vác térségébe kerülnek, ahol 10 év körüli, középmagas padlós kocsikat váltanak fel.

Díjazott jármű a Volánokhoz

A korábban beszerzett elővárosi kialakítású használt buszok és az új kocsik érkezésének köszönhetően kivonhatók a hírhedt alvállalkozós King Long autóbuszok Budapest elővárosából. A Credo Econell és Inovell autóbuszokból már eddig is közel 500 futott a Volán társaságok színeiben az elmúlt három év beszerzései nyomán. A győri Kravtex-Kühne gyár akár évente is képes lenne ennyi busz legyártására, ha nagyobb megrendelést tudna elnyerni.

Idén már beszerzésre került 20 darab, kéttengelyes Neoplan Tourliner, amely az MAN tulajdonában lévő híres buszgyártó legújabb típusa. A típus formaterve elnyerte a Red Dot dizájn díjat, így elismerten Európa egyik legmutatósabb autóbusza.A hófehér járművek közül korábban kilenc normál kivitel került a Volánbuszhoz, míg a többi a vidéki közlekedési központok állományát gyarapította. A Volán Buszpark Kft. által 2018 elején kiírt tender eredményeként októberben összesen 31 hosszabb, háromtengelyes Neoplan Tourliner L verzió érkezett, amelyből 15 viseli a Volánbusz feliratát. Az autóbuszok első lépésben Budapestről Salgótarján, Harkány, Mohács, Kaposvár és Eger felé közlekednek. A hosszabb járművek ugyanakkor mindössze 55 utast szállíthatnak, a korábbi rövid verzió 51 utasával szemben. Az országos szétosztást követően a KMKK flottájába öt (Eger, Salgótarján), a DDKK-hoz szintén öt (Kaposvár, Nagyatád, Pécs, Szekszárd), és az ÉNYKK-hoz hat új kocsi érkezett (Győr, Szombathely, Veszprém, Zalaegerszeg, Keszthely, Nagykanizsa).

Jöhet az iskolabuszrendszer

Az új buszok november végén tartott hivatalos átadási ünnepségén Dávid Ilona, a Volánbusz és a DAKK Zrt. elnök-vezérigazgatója, valamint a beszerzést végző Volán Buszpark vezetője elmondta, hogy a már forgalomba állított autóbuszokon felül a jövő évben további 200 korszerű autóbusz érkezésére lehet számítani. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter bejelentette, amerikai mintára két éven belül iskolabuszrendszert építenek ki, az erről szóló előterjesztés hamarosan a kormány elé kerülhet. Az iskolabusz eddig csak hatósági kategória volt, de a jövőben egy országosan egységes szolgáltatási színvonalat biztosító szolgáltatássá válhat. A tárcavezető elmondása alapján okostelefonról ellenőrizhető lesz a járművek mozgása, és nagy hangsúlyt fektetnek a biztonságra.