Keringő a kék Dunán

Ez a cikk a KözlekedésVilág IV. negyedéves számában jelent meg.

A 2018 nyári szezonban soha nem látott utasforgalom zajlott a Duna budapesti szakaszán. A szállodahajók növekvő száma mellett a városnéző forgalom is bővül, valamint a menetrendszerinti hajókon is fejlesztések zajlanak. Ugyanakkor ősszel soha nem látott módon alacsony volt a folyó vízszintje. Vízi körképünk a fővárosi Duna szakaszról szól.

Mint az ötcsillagos szállodák

A fővárosi Duna-szakasz mellett sétálva az avatatlan szemlélőnek is feltűnik a szállodahajók számának dinamikus emelkedése, amely egyes európai turisztikai statisztikák szerint négy év alatt a háromszorosára nőtt.A folyami hajózás népszerűsége az elmúlt időszakban páratlan módon bővült, ami több mindennel is magyarázható. Egyrészt a hajózás romantikája és exkluzivitása még ma is jelen van, miközben a mai hajók az ötcsillagos szállodák kényelmét nyújtják. Az utazó maga dönti el, hogy az adott városban milyen programra megy el, vagy esetleg végig a hajó kényelmét élvezi. A szállodahajókat választó vendégek jellemzően a 45 év feletti korosztályból kerülnek ki, és átlagos költésük magasabb a repülővel érkező városlátogatókhoz képest. A Budapesten megjelenő óriások jellemző úticélja Passau vagy Köln, és éjszaka haladnak a nagyobb városok között. Különleges útvonalak esetében akár Rotterdam–Budapest–Ruse útvonal is bejárható egyes speciális, a csatornán való közlekedésre alkalmas óriásokkal.

Autóbuszok a parton

A szállodahajók többségén már nincs vízvonal alatti utaskabin, sőt a legtöbb hajón önálló erkélyes kabinokat alakítottak ki. Az ötcsillagos kategória képviselői az APT csoporthoz tartozó, Ama… kezdetű hajók – amelyekből évente egy-egy új példány érkezik a tulajdonoshoz –, valamint a négycsillagos Arosa és Viking brand alatt futó társai. Jellemző megállási helyek a Duna középső szakaszán: Budapest, Esztergom, Pozsony, Bécs, Wachau, Linz, Passau. Gyakorta saját luxus autóbuszparkkal rendelkeznek a hajóstársaságok, amelyek a parton követik az óriáshajók útvonalát, és a városnézéshez, programokhoz mindig rendelkezésre állnak. Korábban ellenzői is akadtak a szállodahajó-forgalom propagálásának, hiszen a fővárosi vendégéjszakák elvesztését látták bennük a szállodák.

A folyami hajózás másik kedvelt formája, amikor nappal közlekedik a hajó, és éjszaka szállodában tudnak pihenni az utasok. Ebben az esetben a hajózás élménye, a természetközeli látnivalók megismerése vonzza a turistákat, az ára pedig alacsonyabb az optimális hotelek kiválasztása esetén. Budapestről kiindulva kedvelt célpont Mohács felé a Duna déli szakaszának beutazása, illetve Vaskapu és a Duna-delta felfedezése. A MAHART Tours kínálatában, egyedüliként magyar kísérővel, mindkét fő irány elérhető volt nagyobb hajóval, valamint számos utazási iroda egyedi programot hirdetett a Vaskapun történő áthajózásra. Dél felé a jellemző megállási pontok: Kalocsa, Mohács, Újvidék, Belgrád, Vaskapu, Vidin és Ruse. Innen közúton lehet Bukarestet vagy Isztambult elérni, amit a túrák végpontjának hirdetnek meg.

Megtelt a Duna

Kis túlzással kitehető a megtelt tábla a Duna fővárosi szakaszára, amikor egy nyári vagy őszi estén lepillantunk a Citadelláról az előttünk hömpölygő folyóra. A városnéző- és vacsorahajók népszerűsége töretlen, a keresletet a piacon lévő legnagyobb cégek, így a Silverline, Európa, Armada, Panoráma Deck, a MAHART Passnave szolgálják ki. A menetrendszerinti vacsorahajók az fedélzeti kiszolgálás exkluzivitása mentén tagozódnak, esetenként akár táncos estet vagy diszkót szerveznek.

Hatalmas piac a rendezvényhajók, illetve a hajós rendezvények megszervezése is. Fentiekből kiemelkedik a Pannónia gasztro-hajó, ahol egyedülálló vintage stílusban, a reneszánszát élő slow-food élményt kínálnak a fedélzeten.

Ma már kuriózumnak számít a szárnyashajó-közlekedés, amely a MAHART Passnave flottájában még megtalálható. A Bíbic és Vöcsök fantázianév alatt futó nagysebességű hajók elsősorban különjáratként, illetve programhoz kapcsolódva közlekednek. Műszaki és gazdaságossági okok miatt a menetrendszerinti forgalomból kikoptak.

Időjárásfüggő hajózás

Április végétől augusztus végéig nyári sűrűbb járatkövetéssel és megnövelt üzemidővel, majd november közepéig még megerősített őszi menetrend volt életben a fővárosi menetrendszerinti közforgalmú hajóvonalakon. A kedvező őszi időjárás miatt többen utaznak a D11-es és a D12-es hajón, ezért a Budapesti Közlekedési Központ a belvárosi szakaszon mind hétköznap, mind hétvégén félóránként indította a hajójáratokat.A Duna budapesti szakaszán a BKK utasforgalmi tapasztalatai szerint a menetrendszerinti hajójáratok kihasználtsága jelentősen függ az időjárástól. A téli idényben elsősorban a munkába járáshoz használja a hajókat napi 250–300 utas, míg nyáron sokkal többen és szabadidős jelleggel veszik igénybe ezt a szolgáltatást. Nyáron naponta átlagosan több mint 2000-es utaznak a hajójáratokkal, amelyeket tavaly összesen kb. 380 ezer utas használt, elsősorban a nyári hónapok alatt.

Karácsonyig D2-vel

A közelmúltban több fejlesztéssel is növelte a BKK a dunai hajóközlekedés attraktivitását. 2017 áprilisától megállnak a hajójáratok a Müpa – Nemzeti Színház kikötőnél, bekapcsolva a budapesti kulturális élet két fontos színterét a fővárosi menetrend szerinti hajózásba, kényelmes utazási lehetőséget kínálva így az előadásokra indulóknak. Ezt követően tovább bővült a dunai hajójáratok által kiszolgált terület, szeptembertől a hajók meghosszabbított útvonalon egészen a Kopaszi-gát – BudaPart kikötőig közlekednek, ezáltal vonzó eljutást kínálnak a dinamikusan fejlődő, népszerű szabadidős helyszín felé. A Margitsziget kiszolgálását bővítve, 2018. április végén új kikötővel gazdagodott a D12-es hajójárat vonala: a hajók ezentúl kikötnek a Margitsziget Szabadtéri Színpad és Víztorony megállóhelynél, segítve a sziget északi részének megközelítését. A kedvező időjárás miatt a téli idénymenetrend később, csak november 12-től került bevezetésre. A téli időszak újdonsága a D2-es jelzéssel karácsonyig meghirdetett dunai átkelő hajójárat, amely a Petőfi tér és a Kossuth Lajos tér között közlekedik a Várkert Bazár és a Batthyány tér érintésével. A járat célja elsősorban a rövidtávú utazások, kifejezetten a Duna két partja közötti átkelések biztosítása a téli turisztikai szezonban. A reggeli csúcsidőszakban 7.30-tól 20 percenként a Duna két partja, a Kossuth Lajos tér és a Batthyány tér között biztosít átkelést, majd a reggeli csúcs után napközben, illetve hétvégén (kb. 9.30-tól 16 óráig) a hajók a Kossuth Lajos tér–Batthyány tér–Várkert bazár–Petőfi tér útvonalon (és vissza) közlekednek.

A nyár végén, majd októberben rekord alacsony vízállással kellett megküzdeni a hajózási szakembereknek. A korlátozások miatt az előre tervezett szárnyashajós programokat lemondták, a nagyobb hajók esetében az éjszakai, majd október végi (38 centiméteres) negatív rekordnál a teljes dunai közlekedést korlátozták.