Elkészült egy új, keskeny nyomközű, hajtott forgóváz prototípusa

Komoly fejlesztés részese a MÁV VAGON Kft.: egy új, korszerű, keskeny nyomközű, hajtott forgóváz prototípusa készült el a több évtizedes forgóvázgyártói múlttal rendelkező társaságnál.

A kisvasutak fejlesztési feladataira az utóbbi években készült koncepciók mindegyikében nagy hangsúlyt fektettek az ökoturisztikai szerepre és az ezzel járó feladatok növekedésére; ennek fontos feltétele a vasúti pálya és a járműpark megújítása. Új kisvasúti járművek gyártásához azonban Magyarországon mindeddig nem állt rendelkezésre az egyik legfontosabb egység: a korszerű, keskeny nyomközű, hajtott futómű (forgóváz). A most bemutatott fejlesztésnek hála a MÁV VAGON-nál évtizedek alatt felhalmozódott szaktudás, tapasztalat a hazai kisvasutak számára is elérhetővé, hasznosíthatóvá vált, Szilvásváradtól Csömödérig, Mesztegnyőtől Királyrétig.

Az INVENT Mérnökiroda Kft. a korszerű, keskeny nyomközű, hajtott forgóvázak hiányát felismerve pályázott hajtott forgóváz prototípusának kifejlesztésére és legyártására, és nyert támogatást a GINOP-2.1.7-15-2016-00424 számú pályázattal.

A kifejlesztett forgóváz főbb jellemzői:

  • karbantartási igénye alacsony;
  • kis tömegű (ezen belül minimálisra csökkentett a rugózatlan tömeg);
  • többlépcsős rugózásának köszönhetően kíméli a vasúti pályát;
  • „terepjáró”, azaz jól alkalmazkodik a különböző, eltérő állapotú vasúti pályákhoz; megfelelő futásbiztonságot és utaskomfortot biztosít;
  • a hajtott és a futó forgóvázak legtöbb elemének azonossága biztosított;
  • kialakítása környezetbarát, zajszintje alacsony;
  • zárt, illetve javított tömítéssel lezárt kenőanyagterek jellemzik.

A prototípus forgóvázalkatrészeinek gyártás-előkészítését, gyártását és a forgóváz összeszerelését a komoly forgóvázgyártói múlttal és a szükséges gyártói tanúsításokkal is rendelkező MÁV VAGON Kft. végezte, Székesfehérváron. A gyártáshoz szükséges speciális eszközök – a hossz- és kereszttartó hegesztőkészülékek, illetve a forgóvázkeret-hegesztő készülék – szintén a MÁV VAGON Kft.-nél készültek.