Menetpróba az év tehergépjárművével

Ez a cikk a NavigátorVilág július-augusztusi számában jelent meg.

A fennállásának 90. évfordulóját idén ünneplő holland DAF új járműcsaládja méltóképpen igazodik a márkára a kezdetektől jellemző, az innovációt előtérbe helyező vállalati stratégiába. Az új fejlesztésű tehergépjárműveket elsőként tavaly tavasszal mutatták be, akkor csak egy rövid tesztvezetésre volt mód. Az elsőként színre lépő XF és CF modellek után a legkisebb LF modell is beállt a sorba, idén tavasszal vált teljessé a DAF járműválasztéka. Az XF az idei évre elnyerte Az év tehergépjárműve címet is, ami nem véletlen, hiszen számos, a takarékos üzemeltetést és az alacsony fenntartási költségeket célzó fejlesztés jelent meg az új szériában, ami minden gyártó számára előremutató lehet.

Az új XF ugyan külsőre – csak első ránézésre – kevéssé változott meg, a belső tartalom teljesen más a korábbiakhoz képest. A Paccard MX motorcsalád minden szempontból megújult. Alacsonyabb fordulaton leadott magasabb forgatónyomaték és nagyobb lóerőteljesítmény jellemzi az új erőforrásokat, amelyek erősített motorfékje is új, hatékonyabb a korábban alkalmazottnál. A régi As Tronic automatizált váltókat felváltotta a ZF legújabb fejlesztésű Traxon váltója. Megújult a hátsó híd is, amely igazodva a motorok karakterisztikájához hosszú áttételt biztosít, valamint csökkentett belső súrlódással és nagyobb karbantartási ciklussal segít hozzá a takarékosabb üzemeltetéshez. Az új XF könnyebb is lett az elődmodellnél, kiviteltől függően akár 150 kilogrammal.

Emellett kényelmesebb és korszerűbb lett az új fülke, ami a jármű használatát teszi még kényelmesebbé. Összességében az új XF széria garantált, átlagosan 7 százalék üzemanyag-megtakarítást ígér, erősebb motorokkal és a korábbinál jobb használhatósággal. A tesztútra érkezett XF szerelvényben a 13 literes MX motor közepes teljesítményű variációja dolgozott, 480 lóerővel és tekintélyes, 2500 Nm legnagyobb forgatónyomatékkal, amelyet az erőforrás 900–1125 fordulat/perc között képes egyenletesen leadni. A hajtáslánc többi elemét természetesen ehhez a rendkívül kedvező karakterisztikájú motorhoz igazították, így az ajánlott 85 km/órás sebességnél a motor fordulatszáma mindössze 1000/perc.

Ennek köszönhetően az XF fogyasztása rendkívül alacsonyan tartható, ritkábbak a visszaváltások is, a jármű fülkéjében pedig – kis túlzással persze – már a légy zümmögését is meg lehet hallani. Az új sebességváltó gyorsabban és finomabban dolgozik, mint az előd, így a jármű haladása is dinamikusabb. A motor takarékos üzemeltetéséhez az is hozzájárul, hogy minden üzemeléshez szükséges segédberendezést csak az aktuális felmerülő igényeknek megfelelő teljesítménnyel működtet a rendszer.

Így a vízpumpa, az olajpumpa, a szervószivattyú és a légsűrítő csak akkor és olyan teljesítménnyel üzemel, ami az adott körülményekhez szükséges. Az új aerodinamikai kialakítás szintén hozzájárul a jármű fogyasztásának csökkentéséhez. Újdonságként a tetőszpojlert már a földön állva tudja beállítani a vezető a vontatmány magasságához; a korábbi modelleknél fel kellett mászni a tetőre ehhez a művelethez.

A DAF járművek vezetése és használata korábban is az egyik legkézenfekvőbb volt, hamar meg lehetett tanulni. Szerencsére ez sem változott, a fedélzeti menürendszert ugyanúgy kell használni, mint a korábbi modelleknél. A ma már szinte kötelezően elvárt aktív tempomatrendszer kezelése azonban egyszerűbbé vált. A kormánykeréken gyakorlatilag egyetlen gomb megnyomásával aktiválható a sebességtartás, a távolságkövető ACC és a terepviszonyokat is figyelembe vevő előrelátó rendszer is. Így az előre beállított sebességintervallumon belül a lehető legtakarékosabb módon használható a jármű.

Ami érdekes, hogy az ilyen előrelátó sebességvezérlő rendszerekhez kötelező tartozékként megjelenő eco-roll funkció csak bekapcsolt tempomatnál működik; amikor a járművezető maga kezeli a gázpedált, az eszköz nem kapcsol be. A biztonságos haladást a radaros távolságkövető mellett a ráfutásos ütközésfigyelmeztető és automatikus vészfékező rendszer és a sávelhagyás-figyelmeztető biztosítja. Az új DAF járművek több szempontból is mércét állítottak versenytársaik elé. Rengeteg új fejlesztés mellett a gazdaságos üzemeltetés lehetőségével rendelkező, kényelmes, könnyen és hatékonyan használható munkaeszköz az új XF és kisebb társai.

BELBECS

A DAF tehergépjárművek – főleg a nehézvontatók – fülkéi mindig is rendkívül kényelmesnek és tágasnak számítottak. Ez szerencsére nem változott, azonban számos új megoldás jelent meg a gépkocsivezető munkahelyén. Digitális vezérlést kapott a klímaberendezés; ennek már nagyon itt volt az ideje. Innen vezérelhető az állófűtés is, amelynek új funkciója, hogy a jármű leállítása után elsőként a motor hűtőrendszerében lévő maradék hőt használja el, így erre az időre sem kell az üzemanyagot fogyasztó kályhát bekapcsolni. A középkonzolon kapott helyet a belső világítás kombinált kapcsolója, amely számos új megvilágítási funkciót rejt.

A gépkocsivezetőállás kényelme kiváló. A műszercsoport maradt hagyományos analóg-digitális keverék, szebb számlapokkal és továbbra is kiváló áttekinthetőséggel. Sokat segíthet a gépkocsivezetőknek a takarékos üzemeltetésben a Driver Performance Assistant (DPA) eszköz: a műszerfal központi TFT-kijelzője könnyen értelmezhetően és folyamatosan megjeleníti a takarékos és előrelátó vezetést értékelő piktogramokat. Itt a járművezető üzenetet kap arról is, ha nem használta ki megfelelően a jármű mozgási energiáját, vélhetően feleslegesen és túl nagy gázt adott, vagy nem használta megfelelően az egyébként rendkívül hatékony tartósfék-berendezést. A gépkocsivezető munkahelye rendkívül kényelmes, csakúgy, mint a pihenésre szolgáló, rugóbetétes ágy is.

A tesztjárművön a közepes Space Cab fülkét három lépcsőn lehet megközelíteni. A motorsátor nem padlószintű, de a magassága nem zavaró, nyugodtan fel lehet állni így is a fülke közepén. A hűtő a kipróbált kivitelben 42 literes, emellett számos tárolórekesz segít elhelyezni a hosszú utak csomagjait. A fülke belső világítása takarékos LED megoldású, csakúgy, mint a külső fényszórók is, mind a nappali menetfény, mind a tompított és távolsági fény ezzel a technológiával működik. Opcionálisan rendelhető a DAF járművekbe egy rendkívül hasznos kisegítőeszköz, amely folyamatosan ellenőrzi az akkumulátorok töltöttségi szintjét. A hosszú pihenőidők alkalmával gyakorta elforduló probléma lehet, hogy a gépkocsivezető által használt eszközök, a fülke bekapcsolt világítása és a belső hőmérsékletszabályzás idő előtt lemerítik az akkumulátorokat.

Az új eszköz időben figyelmezteti a gépkocsivezetőt arra, hogy indítsa be – ekkor még van erre lehetőség – a jármű motorját és kezdje meg az akkumulátorok töltését. A GPS-t is tartalmazó központi elektronikai egységhez szinte minden külső kütyü és zenelejátszó eszköz csatlakoztatható, több bemeneti csatlakozó is kapcsolódik hozzá. A hathangszórós hi-fi szépen szól, az élményt a már említett rendkívül csendes futás teszi teljessé.