Fenntartható módon növekszik a DB Cargo Magyarországon

Komoly változás volt a DB Cargo életében Németh Nándor nyugdíjba vonulása, aki közel két évtizeden át volt a magyar DB Cargo vasútvállalat ügyvezetője. A céghez idén májusban új ügyvezető érkezett Németországból Jan Busch személyében, aki egy egészséges céget talált Győrben, ahol biztos alapokra építhetik a további növekedést.

– Mi a feladata a DB Cargo magyarországi vasútvállalatának vezetőjeként?

– Elsődleges feladatomnak tekintem a céget hosszú távon is növekedési pályán tartani. Bízom benne, hogy a cég jelenlegi menedzsmentjével mindez elérhető. Persze ennek vannak feltételei, például új munkavállalók felvétele és kiképzése főképp mozdonyvezetőnek. Továbbá át szeretném adni és a magyar cégben kamatoztatni azt a kapcsolatrendszert és piacismeretet, amire a DB Cargónál az eddigi pályafutásom során szert tettem. Így a magyar cég a DB Cargo európai hálózatának egyik erős láncszeme lehet. Ezen túlmenően pedig üzletfejlesztésre szeretnék koncentrálni fenntartható és jövedelmező módon. A magyar piaci jelenlétünk már ma is szinte országos: Győr mellett Komárom, Kecskemét, Kiskőrös, Esztergom és Debrecen környékén is képesek vagyunk elegyrendezésre, iparvágányok kiszolgálására, egyedi kocsik továbbítására az utolsó kilométereken. A partnereinkkel közösen, az ügyféligények mentén ezen szolgáltatásaikat bővíteni szeretném. A piaci igényt érzékeljük erre, a társaságunk pedig már bizonyította, hogy jó minőségű szolgáltatásai vannak e területen, így a további növekedésünk egyik záloga továbbra is ez az üzletág.

 – Hirtelen érkezett ez a kinevezési lehetőség az Ön számára, vagy volt ideje felkészülni rá?

– Nem ért váratlanul a kinevezés, egy hosszabb folyamat végén következett, így volt időm felkészülni. Az mindig kérdés, hogy helyi vagy külföldi vezetője legyen egy cégnek; nálunk, a DB-nél gyakori a „vegyes felállás”, amikor a pénzügyi vezető (CFO) és az ügyvezető (CEO) közül az egyik helyi, a másik külföldi. Mostantól a DB Cargo Hungáriánál is ez van: a CFO Iván Eszter maradt, akinél jobban senki sem ismeri a társaságot és annak működését.

 – Mióta van Győrben, meddig tervez maradni, és hogy sikerült a beilleszkedés?

– Május elsejétől dolgozom itt egy legalább három évre szóló szerződéssel, ami jellemzőnek mondható az ilyen megbízatások esetén. Nem ingázom, az első dolgom volt bérelni egy lakást Győrben, ahova beköltöztem. Ide köt most a feladat, ez a fő fókusz. A belvárosban lakom, ahonnan gyalogtávolságban minden elérhető, a munkahelyem is. Szép, élhető, fiatalos város Győr, ahol tartalmasan eltölthető a szabadidő, rengeteg a programlehetőség. Kellemes meglepetés volt, hogy mennyire sokan és mennyire jól beszélnek angolul és/vagy németül, nagyon jól el lehet boldogulni magyar nyelvtudás nélkül is. A munkahelyemen is csak ritkán van szükségem tolmácsra. Ennek ellenére elkezdtem magyarul tanulni, hetente kétszer jön hozzám tanár. A célom az, hogy a nyáron indult mozdonyvezető-tanfolyam végén már hosszabb beszédet is tarthassak magyarul. Haza, Mainz-ba elsősorban a családomat és a barátaimat meglátogatni járok, cégérdekből ugyanis erre ritkábban van szükség.

– Hogyan került a DB Cargóhoz, és milyen munkakörökben dolgozott ott korábban?

– Az egyetem elvégzése után még PhD-végzettséget akartam szerezni a Mainz melletti European Business Schoolban. Egy barátom ekkoriban hívta fel a figyelmemet a német vasút árufuvarozási leányvállalatára, ahol épp marketingest kerestek. Egy többkörös kiválasztási folyamat után kerültem a társaság marketingrészlegére, ahonnan rendre újabb cégen belüli feladatokat, kihívásokat kaptam. Az évek során így a marketing mellett az üzletfejlesztés, a kontrolling, a stratégia, az üzleti tervezés és a pénzügyi területekre láttam rá, amikor a pénzügyi vezető asszisztense voltam. Öt éven át a DB Cargo üzletfejlesztési vezetőjeként dolgoztam, ami egy európai szintű beosztás volt, a leányvállalatok összefogása, a szinergiák kihasználása volt a célunk. Hozzánk tartozott az ügyfélelégedettségi kérdőívek összeállítása és kiértékelése, valamint a DB Cargo „zöld megoldásainak” marketingje is. E beosztásomban a legtöbb nemzeti leányvállalattal intenzív személyes kapcsolatom volt, ami megkönnyítette a belépésemet a magyar céghez.

 – Milyen éve van a DB Cargo Hungáriának üzleti szempontból?

– Általánosságban tavaly jó éve volt a cégnek, nőni tudtunk, amely lendület ebben az évben is tart. A piac általános növekedésben van, ami a vontatási mellett a tolatási tevékenységben is többletigényként jelentkezik. Pedig az előjelek nem voltak kedvezőek, hiszen a pályaépítési munkák nagymértékben megnehezítették a működésünket, nemcsak Magyarországon, hanem a régió több országában is. Keményen dolgoztunk azon, hogy mindig megtaláljuk az épp elérhető lehető legjobb megoldást az ügyfelek számára. Bízunk abban, hogy a most kiépülő új kapacitások, illetve a felszámolt szűk keresztmetszetek a következő években a hatékonyság növelésének egyik bázisa lehetnek. A költségek növekedésnek indultak, nemcsak a munkaerőé, de az energia és más szolgáltatások árai is, ami miatt a fuvardíjak is nőnek valamelyest. Ugyanakkor mindenképpen szükség van a hatékonyság növelésére is, hogy a megbízók is elégedettek legyenek és a vasúttársaság is eredményes maradjon.

– A DB Európa vezető vasúti árufuvarozó cége. Hogyan tudnak itthon együttműködni a piacvezetővel?

– A piacvezető Rail Cargo Hungariával (RCH) komplex kapcsolatban állunk, hiszen az irányvonati szegmensben ugyan erős konkurensünk, ám a DB Cargo Hungária egyes forgalmak esetén az RCH-val közösen része a szállítási láncnak, ilyenkor harmonikus a kooperációnk. Az egyedi kocsis forgalomban együttműködő partnerek vagyunk, részben ők a mi megbízóink, részben mi vagyunk az ő megbízóik. Vannak térségek, ahol mi, van, ahol ők szervezik meg az ipar- és rakodóvágányok kiszolgálását. Mindkét társaság profi tál ebből a munkamegosztásból.

 – Hogyan illeszkedik a DB Cargo Hungária a DB nemzetközi stratégiájába?

– A DB Cargo németországi súlyponttal építette fel nemzetközi hálózatát a legfontosabb kereskedelmi útvonalak mentén, az egyenletes szolgáltatási minőség érdekében egy kézbe véve a fuvarozási felelősséget a teljes útvonalon. A magyarországi leányvállalatunk egy fontos láncszem ebben a hálózatban Délkelet-Európa felé, elágazással Szlovákia, Románia és több más ország felé is. A régió vasúti árufuvarozása egyre több szállal kötődik a nagy nyugat-európai hálózatokhoz, miközben nő az igény a régión belüli szállításokra is. A térségben minden országban jelen vagyunk saját céggel vagy partnercéggel.

 – Hogyan értékeli a legutóbbi Audi-tendert, amelyet ugyan a cégük nyert el ismét, de korábban nem tapasztalt éles versenyben?

– Nagyon boldogok vagyunk, hogy sikerült ismét megnyernünk ezt a feladatot, ez annak is bizonyítéka, hogy az elmúlt években jó munkát végeztünk. Valóban nem hullott az ölünkbe újra ez a feladat, hanem meg kellett harcolnunk érte. Nemcsak a mi cégünk nő, más cégek is keresik a növekedés lehetőségét, így természetes, hogy egy nyílt tenderen más vasútvállalat is elindul. Az Audi iparvágányának kiszolgálása a termelés folyamatossága miatt stabil, tervezhető volument jelent, ami jó alapot biztosít számunkra egy fenntartható üzleti modell kialakítására. A megbízónk gyárbővítése miatt 2019-től mi is növekvő volumennel számolhatunk.

– Az Audi-tenderen tapasztalt késhegyre menő küzdelem egy kivételes eset volt, vagy ez lesz a „normális” a különféle vasúti tendereken?

– A verseny további élesedésére számítok. A nagy megbízók egyre komplexebb vasúti logisztikai szolgáltatásokat várnak el, egyre szigorúbb minőségi paraméterek mentén. Ehhez pedig a vasútvállalatoknak bővíteniük kell a szolgáltatási portfóliójukat, beruházásokat kell végrehajtaniuk. A DB Cargo Hungária ebből a szempontból szerencsés helyzetben van, mert a négy hazai üzletágunk és a DB európai hálózata révén a kontinens bármely pontjára képesek vagyunk fuvarozni, akár közúti megoldással kombinálva. Biztos vagyok benne, hogy ez a kínálati portfólió egy olyan készség, amire építve biztosíthatjuk a jövőbeli növekedésünket. Minden országban minden szinten személyes kapcsolatban állunk a megbízóval, ami nagyon fontos. A helyi szaktudásunkat (például a tolatás terén) egy európai szintű integrációban felhasználjuk, így a DB Cargo a teljes útvonalon kézben tartja a vasúti vagonok mozgatását, vontatását.

 – A magánvasutak korábban ritkán vállalták fel az iparvágányok kiszolgálását, de ma már egyre többen nyitnak erre is. Miért?

– A fővonali vontatás alapvetően eltér a tolatási tevékenységtől, teljesen más eszközöket és humán készségeket igényel, talán ezért nem vállalták a kisebb társaságok e kompetencia felépítését. Nem minden iparvágánytulajdonos akkora cég, hogy saját eszközei és személyzete legyen a vasútüzemeltetésre, még akkor se, ha a vasút fontos szerepet játszik a termelési és kiszállítási logisztikai láncában. Volt igény rá, hogy kövessük az autógyárakat a külföldi terjeszkedésükben, az új helyszíneken is elvárva az addig megszokott minőséget. Az elmúlt években a DB Cargo Hungária több cég belső vasútüzemének kiszolgálását is elnyerte, ami nagy segítség volt számunkra ahhoz, hogy további, más területen működő megbízókra tegyünk szert azokban a térségekben.

 – Lesz kellő személyzetük a növekvő feladatokhoz?

– Ez egy nagy kihívás – nem csak számunkra, és nem is magyar sajátosság. Felkészülve a már látható jövőbeni feladatokra fővonali mozdonyvezetőket 10 hónap alatt és saját célú pályahálózatosokat 4–5 hónap alatt egyaránt képzünk. Nagyon nehéz megfelelő embereket találnunk ezekre a képzésekre, nagyon szigorú egészségügyi követelmények vannak. Képzés, képzés, képzés – egyedül ezt tudjuk tenni. Már Magyarországon is olyan tanfolyamokat szervezünk, ahol kifejezetten a mi igényeinkre szabott a képzés. Németországban komoly toborzási kampányokat folytatunk, hiszen több száz főt kell mozdonyvezetőnek felvennünk. Mindenki keresi, vadássza a képezhető munkaerőt. Amit a DB Cargo Hungária kínál, az a továbblépés, fejlődés lehetősége, hiszen olyan motivált munkavállalókra van szükségünk, akik több munkakörben is bevethetők, és mindegyikben magabiztosan, önállóan tevékenykednek.

– Magyarországon erőteljes béremelkedés indult meg az elmúlt évben egyes hiányszakmákban, ami idén is tart. Tudják tartani a lépést?

– A növekvő bérek minden fuvarozó versenyképességét rontják, közúton és vasúton egyaránt. Nincs elegendő képzett munkaerő és járművezető sehol. A képzés középtávú megoldás a problémákra, miközben ma és holnap is működnünk kell. Szerencsére nálunk jó a csapatszellem, kellően rugalmasok és versenyképesek vagyunk, de így is számos kollégánk vonul hamarosan nyugdíjba, akiket pótolni kell. Nem minden a fizetés, legalább ilyen fontos, hogy az emberek motiváltak és elégedettek legyenek a munkavégzésük során, valamint megbízható munkáltatójuk legyen.

– A kormány várhatóan csökkenti a béren kívüli juttatások körét, ami a fuvarozócégeket is rosszul érinti. Önök tervezik a dolgozóik kompenzálását?

– Megoldást fogunk erre a kihívásra találni, de ehhez előbb meg kell jelenniük a jövő évre elfogadott új jogszabályoknak. Az egyértelmű, hogy a jövedelmek csökkenése negatívan érintené a munkavállalókat, így kompromisszumot kell találni, ami többletköltséget jelent minden cégnek. Ez is egy olyan negatív hatás, ami minden fuvarozócéget érint, így a humánköltségek növekedése be fog épülni a bizonyosan emelkedő árakba.

 – Hogy áll a DB Cargo a digitalizációval?

– A jövő nagy kihívása a digitalizáció, de egyben hatalmas lehetőség is. A beruházásigény okán a digitalizáció a kisebb cégek számára nehezebben járható út, ám a DB-nek ebben nagy a mozgástere, számos területen úttörő tevékenységet végzünk benne, így az eredményekből is az elsők között profi tálunk. A digitalizációt részben az ügyféligények változása fűti: egyre több információt várnak el, lehetőleg valós időben is elérhető módon. Ez vonatkozhat a jármű és a rakomány nyomon követésére, előrejelzések automatikus készítésére, de akár komoly járműdiagnosztikai adatszolgáltatásra (hála az intelligens szenzoroknak), illetve a kapott adatok elemzésére, tevékenységek automatizálására. E megoldások a gazdaságosság függvényében fognak gyorsabban vagy lassabban elterjedni.