Csendes ősz, fagyos tél

Ez a cikk a KözlekedésVilág III. negyedéves számában jelent meg.

Az ősz közeledtével már ismerhető a légi közlekedés új téli menetrendje, amely a korábbi évekhez képest visszafogottnak tekinthető. Az új járatok hangzatos bejelentése mellett több járat ideiglenes szüneteltetését is láthatjuk a foglalási rendszerekben. Ugyanakkor a hazai vasúttársaság ilyenkor még nem publikálja a jövő évi menetrendeket, így a külföldi társvasutak előzetes információi alapján lehet a várható változásokat előre jelezni.

Verseny a levegőben

Október 28-tól lép életbe a téli menetrend a légi közlekedésben, amelyről a Budapest Airport és az érintett légitársaságok közleményeiből tájékozódhatunk. Ezidáig elmaradtak a várt nagyobb járatfejlesztési bejelentések, ami összefüggésben lehet a bécsi repülőtéren zajló fapados forradalommal, valamint Prága erősödésével, amely elsősorban a térségbe érkező ázsiai járatok elnyerésével lépett előre. Budapest elbukta az Air Asia X thaiföldi fapados járatát a térségben (Prágát választotta a cég), és új kínai célállomás sem kerülhet fel most a térképre.

A legnagyobb budapesti bázissal rendelkező Wizz Air két új járat indításáról adott hírt. Az angliai Doncaster/Sheffieldbe október 29-től hetente háromszor, míg az izraeli üdülőkörzetbe, Eliat/Ovdába november 9-től hetente kétszer fognak repülni. (Ez utóbbi járatot a Ryanair is repüli a téli menetrendben.) A lila-kék cég ugyanakkor váratlanul lakatot tesz a nizzai, a bordeaux-i és a bergeni járataira, amelyeket korábban nem szezonális járatként hirdettek meg.A nagy ellenfél, a Ryanair bejelentése alapján két új járat indul októbertől, így hosszú idő után közvetlen járatokkal elérhető lesz Ammán és Marseille városa is.A téli járatfejlesztésbe bekapcsolódik a hazai piacon eddig nem annyira aktív easyJet is, akik két olyan angol útvonalat jelentettek be heti két-két repülési frekvenciával, ahol jelenleg más légitársaság már repül: London Southendnél a Flybe lesz a versenytárs, míg Manchester esetében a Ryanair és a Jet2.com párossal kell megküzdeniük. A verseny az érintett vonalakon akár alacsonyabb jegyárakat is hozhat az utasoknak.

 

Új és törölt járatok

Az izraeli El-Al légitársaság Up diszkont leányvállalata gyakorlatilag elbukott a versenyben, így ősztől újra a nemzeti cég gépei járnak majd Budapestre, elsősorban a minőségi repülésre élményre vágyókat megszólítva. Az Air France viszont pont fordítva, a „fiatalos–tornacipős”, diszkont jellegű Joon márkanév alatt fogja a ferihegyi járatokat repülni, ezzel eltüntetve az egyik klasszikus légitársaságot Budapestről. Az IAG cégcsoporthoz tartozó Vuelinga korábbi szezonális barcelonai járatot egész télen repülni fogja, hetente háromszor.

A tengerentúli járatok esetében jelentős és nem várt visszalépés, hogy az Air Canada Rouge a korábban november 10-től január 7-ig tartó időszakban tervezett heti három járatát kivette a menetrendjéből, és 2019 áprilisa előtt nem is indítja be újra közvetlen járatát Torontóba. Ez a hír azért kudarc, mert a februárban a légi járat téli időszakban történő üzemeltetése érdekében lezajlott tárgyalás a Magyar Turizmus Ügynökség, a kanadai magyar főkonzul és nagykövet, valamint a légitársaság között azt érzékeltette, hogy hamarosan egész évben utazhatunk majd közvetlen járattal Torontó és Budapest között.

A Qatar Airways augusztus 4-től heti négy új járatot üzemeltet Budapestre a korábbi két, napi rendszerességű járat mellett, így hetente összesen 18 közvetlen járattal lehet Dohába eljutni. Mindennap az egyik gép szélestörzsű Airbus A330-as, amely a téli menetrendi időszakban is repülni fog.Mindeközben a konkurens Emirates napi járata helyett hetente négy közlekedik 2019 második negyedévében (áprilistól júniusig). Csütörtökön, pénteken és vasárnap nem közlekednek majd a társaság gépei Dubaj és Budapest között, mert az Emirátusok központi repülőterén kifutópálya-felújítás miatt korlátozni kell a forgalmat.

Ahogy a nyáron – a bejelentések ellenére – nem érkezett meg az Iran Air Teheránból Budapestre, úgy az őszre beharangozott Royal Air Maroc casablancai elindulása lehet kérdéses, mert szeptember elején jegyet még nem lehet rá foglalni.

A jövő év nagy újdonsága lesz a LOT lengyel légitársaság új, közvetlen Budapest–London City járata február 19-től, amely a pénzügyi központ közelében található repülőtérrel ad eddig soha ki nem szolgált kapcsolatot. A légitársaság újonnan vásárolt Embraer 190-es repülőgépei vasárnap kivételével mindennap két alkalommal, reggel és este szállítják majd az utasokat; a járat elsősorban az üzleti utazók körében lehet népszerű.

Kolozsvár–Bécs Eurocity

A hazai vasúttársaság az ősz elején hivatalosan még nem ad tájékoztatást az utazóknak a 2019-es menetrendjéről, így novemberig még változhatnak a más vasutak által már publikált menetrendi fejlesztések. A legnagyobb újdonságnak a Kolozsvár–Debrecen–Budapest–Bécs Eurocity ígérkezik, amelynek tervezése évek óta tart a CFR Calatori és a MÁV-START között. A nappali vonat a kincses városból 6.44-kor indulva Budapestig az Ady Endre InterCity időfekvésében közlekedne, majd 14.40-kor a Keletiből tovább indulva, az eddig hiányzó órás ütemben haladna Bécs felé EuroCity vonatként, és a császárvárosba 17.21-kor érkezne. A másik irányba pedig az eddig hiányzó 10.40-es bécsi ütemben, 13.41-es budapesti indulással lehetne 22.25-re Kolozsvárra érni.

Kárpátalja elérésén tudna segíteni, ha hosszas tervezés után közvetlen, normál nyomtávú vonatokkal elérhető lenne Budapestről, Nyíregyháza–Záhony útirányon át, Munkács. Az ehhez szükséges összetett infrastrukturális fejlesztések elindultak, a korábban alig használt normál nyomtávú pálya felújítása elkezdődött az ukrán oldalon. Ugyanakkor szeptemberben még nem volt nyoma a személy pályaudvaron tervezett peron, illetve a fonódó pályaépítésének, így a járat elindulása rendkívül bizonytalan.

 

„Hálókocsis” romantika

Budapest és Berlin között kisebb kihagyásokkal a hetvenes évek óta közlekedett éjszakai vonat, amely 2009-től a 2017-es megszüntetésig a Metropol Euro Night nevet viselte. A MÁV-START tavaly a német szakasz magas pályahasználati díjaira, valamint a járműbérlési költségekre hivatkozva az Euro Night leállítása mellett döntött, ami nem várt módon jelentős bevételkiesést okozott. A piacot kicsit átrendezte a kiszállás, a légitársaságok és a diszkont buszos cégek sűrítették a szolgáltatásukat, bár Drezda elérésén ezek egyike sem segített. A MÁV-START tervei szerint egy év kihagyást követően, egy új útirányon, Ostrava és Wroclaw érintésével, alacsonyabb költségszinten szeretné elérni a német fővárost, amelyhez az ÖBB Nightjet, a ZSSK, a CD és a PKP társvasutak hozzájárulása is szükséges. A hálókocsis közlekedés romantikájának újabb feltámasztásához ismét külföldről kell bérelni hálókocsikat, hiszen a minőségi magyar éjszakai kocsik München és Zürich felé futnak.

Prága felé nem tervez változtatást a két érintett vasúttársaság, az éjszaki vonat is megmarad, kicsit módosított időfekvésben, hogy a Csehországba érkezők tovább tudjanak aludni. Marosvásárhely viszont csak szezonálisan lesz elérhető közvetlen kocsikkal a Hargita IC-vel, miközben a Corona IC-ben az olcsóbb fekvőhelyes eljutás lesz szezonális (a hálókocsi egész évben jár). Belgrád felé még sokáig várhatunk a politika által sokszor megígért szuper expresszekre, és ezalatt sajnos leépül a meglévő szolgáltatási szint is. A belvárosból kiköltöztetett belgrádi pályaudvar miatt romlott a vasút versenyhelyzete, és az elmaradó utasokra utal az is, hogy az Avala, a Beograd és az Ivo Adric vonatokban jövőre megszűnik az 1. osztály.