Budapest Airport: jön a Cargo City

Ez a cikk a NavigátorVilág októberi számában jelent meg.

Jövő év második felétől egy új, korszerű, kibővített légi árukezelő központ várja a légikikötő logisztikai partnereit, miután átadják a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér vecsési oldalán a Cargo City I. ütemét. Az összesen 32,6 millió euróba, azaz mintegy 10 milliárd forintba kerülő építkezést teljes egészében a Budapest Airport finanszírozza, amely a hamburgi és a düsseldorfi repülőtérrel összefogva október közepén együtt hirdette legújabb cargokapacitásait a kanadai Torontóban megrendezett Air Cargo Fórumon.

A beruházás részeként 20 ezer négyzetméteres új raktárcsarnok épül irodaházakkal és 32 ezer négyzetméteres beton állóhely, amelyen egyszerre két, egyenként 400 tonnás Boeing B-747-8F típusú gépet tudnak kiszolgálni, amelyek 100 tonna árut vehetnek a fedélzetre. E beruházás átadása 2019 második felében várható. Ugyanitt külön létesítmény épül a speditőrcégek számára. A Budapest Airport által finanszírozott beruházás része az ötéves, BUD 2020 névre keresztelt repülőtérfejlesztési programnak, amelyben mintegy 160–180 millió eurót, azaz 55–60 milliárd forintot költ a reptérüzemeltető saját forrásból a budapesti légikikötő infrastruktúrájának fejlesztésére. „A cargo üzletág egyike a Budapest Airport stratégiai fejlesztéseinek, amelynek révén újabb légi fuvarozókat hozhatunk Budapestre. A Cargo City átadása után valóban világszínvonalú, rendkívül hatékonyan működő létesítményben fogadhatjuk a cargo légitársaságok gépeit, miközben tovább bővülnek a magyar gazdaság fejlődésének lehetőségei” – jelentette ki Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Ezzel összefüggésben Ésik Róbert, a HIPA, a Nemzeti Befektetési Ügynökség elnöke üdvözölte az új fejlesztést, amely kiválóan támogatja a magyarországi beruházások létrejöttét. „Egy 2017-es amerikai piacfelmérés felmérés szerint Magyarország a világ 7. legvonzóbb befektetési célpontja. A Cargo City megépítése pedig nagyban hozzájárul a meglévő befektetések sikeréhez, illetve az újak Magyarországra vonzásához” – tette hozzá. A Cargo City beruházásnak a mostani létesítmény csak az I. fázisa, hiszen a repülőtér vecsési oldalán még mintegy 1,5 kilométeres sáv áll rendelkezésre a további fejlesztésekhez. A beruházás előnyeit így foglalta össze René Droese, a Budapest Airport ingatlan- és cargo üzletágának igazgatója: „Meggyőződésem, hogy fontos mérföldkőhöz érkeztünk az egész magyar cargo iparág esetében. Az elmúlt két évben több mint 39 százalékkal nőtt a légi áruszállítás Ferihegyen, és tavaly már elérte a 127 ezer tonnát, idén pedig megközelítheti a 150 ezret. A Silk Way West és az Air Bridge Cargo személyében újabb, kifejezetten cargo-légitársaságok is érkeztek ebben az évben a már rendszeresen közlekedők (Cargolux, Turkish Cargo és Qatar Airways Cargo) mellé. A magyar exportcégek lehetőségeit pedig tovább bővítik a járatonként 10–12 tonna, ún. belly cargót szállító interkontinentális utasszállítók: a LOT, az American Airlines és az Air Canada Rouge észak-amerikai járatai, valamint az Air China, az Emirates és a Qatar Airways utasszállító gépei is.”