Balti bővülés

Ez a cikk a NavigátorVilág novemberi számában jelent meg.

A közelmúltban Axel Mattern, a Port of Hamburg Marketing vezérigazgatója és Egidijus Lazauskas, a Litván Vasutak főigazgató-helyettese és áruforgalmi igazgatója együttműködési megállapodást írt alá Vilnius-ban.

A litván gazdaságban évek óta óriási fellendülés tapasztalható. 2018 I. negyedévében a Litván Statisztikai Hivatal által mért bizalmi index elérte az elmúlt tíz év legmagasabb szintjét. A kiemelkedően magas rendelésbővüléssel és a magas szintű kapacitáskihasználással a litván vállalatok jelentősen növelik beruházásaikat új gépek, üzemek és épületek terén. Emellett az Európai Unióból is érkeznek támogatások, amelyek a litván pénzügyminisztérium szerint 2018-ban megduplázódnak a tavalyi mértékhez képest. A tengeri árufuvarozás a hamburgi kikötő és a litvániai kikötő között 2017-ben új rekordot állított fel, mintegy 128 ezer szabványos konténer szállításával és 7,8 százalékos emelkedést produkálva az előző évhez képest. A vasút szintén nagy szerepet játszik a Hamburg és Litvánia közötti áruszállítási szolgáltatások terén. Az új együttműködésben részt vevő partnerek különös jelentőséget tulajdonítanak a Rail Baltica és a Kelet-nyugati Közlekedési Folyosó infrastrukturális fejlesztési projektjeinek megvalósításának.

A tervek szerint a Rail Baltica vasútvonal Varsóból Kaunas-on és Rigán keresztül Tallinnba tart, hajó- vagy alagútösszeköttetéssel Helsinkibe. A Nyugat-Európában szokásos keskeny nyomtávval épül, legalább 950 km hosszan, nem pedig az orosz pályatesteken használatos szélesebb nyomtávval. Az EU tagországai közül Lengyelország, Litvánia, Lettország, Észtország és Finnország is részt vesznek a projektben. A Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) csak idén júniusban szerezte meg a legnagyobb észt többfunkciós konténerterminált, a Transiidikeskuse AS-t, a Tallinn melletti Muugában. Ugyanakkor a HHLA Metrans leányvállalata máris kiemelten érdeklődik a Rail Baltica vasúti folyosó iránt, hogy megerősítse a kapcsolatot az új balti terminál és a saját hálózata között. A Metrans és a Litván Vasutak a jövőben operatív szinten fogja erősíteni az együttműködést, és szándéknyilatkozatot írt alá a határokon átnyúló áruszállítás előmozdítására és fejlesztésére.

A Metrans-csoport 14 átrakóterminált birtokol és működtet Európa főbb régiói ban. A közös intermodális projektek célja a vasúti árufuvarozási szolgáltatások hatékonyságának növelése. „A Litván Vas utakkal folytatott együttműködésen keresztül arra törekszünk, hogy tovább bővítsük az európai intermodális hálózatunkat, illetve előmozdítsuk a litván kiszolgáló létesítmények és a miénk közötti kapcsolatot. Különösen a nagy kiterjedésű hálózatokkal rendelkező keleti régiókban látunk nagy lehetőségeket. Tevékenységünk középpontjában az új közlekedési folyosók megnyitása, valamint a Kína és Európa közötti vasúti közlekedés kiterjesztése áll” – mondta Kiss Péter, a Metrans vezérigazgatója a szándéknyilatkozat aláírásakor, Vilnius-ban.

METRANS: ÚJABB VONTATÁSI KAPACITÁS

A HHLA vasúti leányvállalatainak hálózata 13 szárazföldi terminálból áll 5 közép- és kelet-európai országban. 2018 I–VI. hónapjában a vállalat 13 ezer konténervonatot szállított Európán keresztül. A HHLA 2022-ig 350 millió eurós befektetési alapot biztosít a Metrans számára új terminálok létesítéséhez, mozdonyok vásárlásához és a vasúti kocsipark bővítéséhez. A Metrans ugyanis szolgáltatásai minőségének javításához nemcsak a saját vasúti termináljaira támaszkodik, hanem egyre jobban a saját vontatóparkjára is. A társaság ezáltal kiterjeszti a fejlesztési lehetőségeit, és még önállóbban kínálhatja az intermodális szolgáltatásait. Október végén például megkapta a 40. TRAXX mozdonyát a prágai Bombardier Transportationtől, ezzel összesen 80 mozdonyra bővítette kapacitását. Így még gyorsabban és rugalmasabban tud reagálni a változó piaci igényekre.