„Van még fejlődési potenciál”

Ez a cikk a NavigátorVilág áprilisi számában jelent meg.

Folyamatosan bővülő áruszállító, belly cargo és integrátorhálózat jellemzi a BUD Airport cargo üzletágának működését: az elmúlt két évben közel 40 százalékkal növekedett a volumen. A 131 desztinációt összesen 44 légitársaság biztosítja.

A belly cargo tekintetében is jelentős árumennyiségről beszélhetünk, köszönhetően például az Emirates naponta induló dubaji járatának, amelyet a légitársaság 2015 decemberétől már Boeing 777 típusú repülőgépekkel üzemeltet, amelyek esetenként több, mint 20 tonna árut szállítanak a repülőgép alsó fedélzetén, az utasok alatt. Ezenfelül szintén nagyon büszkék vagyunk – a Kínával kialakított jó kapcsolat okán – az Air China pekingi utasjáratára, amely 2015. május 1-je óta komoly áruforgalmat is bonyolít a két főváros között.

Ami a jövőbeli növekedést illeti, René Droese elmondta: tavaly meghaladták a 127 ezer tonnát, és terveik szerint ezt az elkövetkezendő két-három évben közel 150 ezerre tudják bővíteni, köszönhetően elsősorban olyan transzatlanti járatoknak, mint a most tavasszal induló LOT New York-i és chicagói járatai, nem beszélve az American Airlines philadelphiai járatáról, amely szintén idén májusban kezdi meg működését Budapestről. A belly cargo piacon jelentős pluszkapacitást (irányonként mintegy heti 70 tonnát) jelent majd a Qatar Airways napi két Doha–Budapest között üzemelő utasjárata egyikének széles törzsű repülőgépre történő bővítése az idei nyártól.

A dedikált cargojáratok piacán a legújabb budapesti járatindulás a Silk Way West Airlines-hoz köthető, amely 2018 márciusától heti két alkalommal üzemeltet járatot a bakui bázisrepülőterük és Budapest között, ahonnan transzferrel a légi áru további útvonalakon utazhat tovább a légitársaság Távol-Keletre irányuló, kiterjedt hálózatán. Emellett a kereslet dinamikus növekedése is további potenciált hordoz, a jövőre nézve. Az év első hónapjai bizakodásra adnak okot, hiszen már 20 százalékos növekedést sikerült elérniük. A Budapest Airporttól 8 órás vezetési távolságon belül elhelyezkedő térség repülőterei több, mint 1 millió tonna légi árut kezeltek tavaly, ami nem tartalmazza a régióból a nagy nyugat-európai konszolidációs repülőterekre (Amszterdam, Frankfurt vagy Bécs) „kikamionozott” árut.

Az áru mennyiségét illetően van még fejlődési potenciál a Budapest Airportban, jelentette ki az igazgató. A fő terv az, hogy a régióban más repülőtereken vagy az említett nagy cargo hubokon kezelt áruból többet vonzzanak Budapestre. „Úgy gondolom, hogy ez kivitelezhető feladat, amit természetesen nagymértékben befolyásol a légi áru működési és szabályozási környezete, beleértve az infrastruktúrát, amit most jelentősen fejlesztünk; fontos a rajtunk keresztül elérhető desztinációk száma, a járatok számának és kapacitásainak alakulása és persze a szállítmányozók döntése. Most azon dolgozik a Budapest Airport csapata, hogy a jövőben minél több szállítmányozócég válasszon minket más megoldások helyett” – tette hozzá René Droese.

MUNKAVÁLLALÓI MOTIVÁCIÓK

A Celebi idén ünnepli fennállásának 60. évfordulóját. Portfóliójába nemcsak a földi kiszolgálás, hanem raktárak üzemeltetése és egyéb, repüléssel kapcsolatos szolgáltatások is beletartoznak. „Magyarországon 2006 óta vagyunk jelen, köszönhetően a Budapest Airport akvizíciójának. Itt többek között teljes körű földi kiszolgálással, 24 órás Business Lounge-ok üzemeltetésével és árukezelési szolgáltatásokkal állunk ügyfeleink rendelkezésére” – hangzott el Taner Sari, a Celebi Ground Handling ügyvezető igazgatójának előadásában. Manapság sajnos nem könnyű olyan munkaerőt találni, aki hajlandó ünnepnapokon, változó műszakban dolgozni, számos esetben ingázva a munkahelye és az otthona között. Kihívás elé állítja a földi kiszolgálókat, hogy megfelelő közösségi közlekedési infrastruktúra hiányában a munkáltatónak kell biztosítania az utaztatást. Egy másik költségnövelő tényező a minimálbér emelkedése. „Habár a béremelés igen széles körben elfogadott ösztönzési eszköz, én személy szerint mégsem hiszek abban, hogy ez a munkavállalók megtartásának egyetlen módja. A Celebi is évek óta követi a bérek emelkedésének tendenciáját, ennek ellenére munkaerőhiánnyal küzd, tehát más módszert kell találni a dolgozók motiválására” – mondta az ügyvezető. Ez a munkakör megkövetel egy bizonyos szintű biztonságot, nem engedheti meg a hibázás lehetőségét. Ezért is van szükségük tapasztalt munkaerőre. A jövőre a Budapest Airport által megvalósuló Cargo City projekt a Celebi reményei szerint hatalmas segítség lesz abban, hogy növelni tudják szolgáltatásaik minőségét és motiválják jelenlegi és jövőbeli munkavállalóikat.