Folyamatos innováció a haszonjármű-gyártásban

Ez a cikk a NavigátorVilág májusi számában jelent meg.

Hub van Doorne mérnök 1928. április 1-jén nyitotta meg Eindhovenben az első műhelyét testvérével, Willmettel közösen. Az első időkben kovácsmunkával és hegesztést igénylő javításokkal foglalkoztak, majd a gazdasági világválság arra ösztönözte a tehetséges testvérpárt, hogy bővítsék tevékenységük körét. Ekkor kezdődött a DAF (Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek, Van Doorne vontató-félpótkocsi gyára) névre keresztelt vállalkozás járműgyártó tevékenysége. A DAF – méltóan a 90 éves pályafutásához – a fejlesztésekkel teli múltját ma sem hazudtolja meg: olyan technológiákkal kísérletezik, amelyek jelentős mértékben határozzák majd meg, és alakítják át a közúti közlekedést az elkövetkezendő néhány évtizedben.

A szállítási igények folyamatos növekedése a járműgyártókat is arra készteti, hogy olyan megoldásokkal rukkoljanak elő, amelyek a megengedett súly- és méretnormákon belül lehetővé teszik minél több áru elszállítását. Erre az egyik megoldás a minél kisebb tömegű vontató előállítása mellett (erre vonatkozó fejlesztések már megtalálhatóak az új járművekben) a könnyű pótkocsi és a minél magasabb rakodási magasság elérése.

Extraalacsony vontató

A koncepció kidolgozására Hollandiában életre hívták a TelliSys (Intelligent Transport System for Innovative Intermodal Freight Transport) programot. Ennek során készült el egy olyan vontató-félpótkocsi járműkombináció prototípusa, amely ultraalacsony nyeregszerkezetével 20 százalékkal nagyobb térfogatú rakomány szállítását teszi lehetővé. A TelliSys az aacheni RWTH egyetem IMA intézete, az Európai Intermodális Társaság, a DAF, a GEFCO, a Goodyear, a WECON és a WESOB partnerségi programja, amely azzal a céllal jött létre, hogy lehetővé tegye a 3 méteres belmagasságú konténerek szállítását. Ennek eredményeként három, úgynevezett „méteres tálca” helyezhető egymásra egy konténerben, úgy, hogy akár 100 m3 rakománytérfogatot lehessen elérni. A programon belül a DAF fejlesztette a vontatót, amely a Super Low Cab fantázianavet kapta, a kapcsolási magassága pedig mindössze 850 mm. (A normál kapcsolási magasság egy hagyományos vontató esetében 1150 mm.) A motor mögötti alvázterület lesüllyesztésével, valamint egy rendkívül kompakt hátsó felfüggesztés és 22,5 hüvelykes kerekek kombinációjával a hajtott tengelyen sikerült az extraalacsony kapcsolási magasságot elérni. Ezenkívül a különleges Low-Deck vontatót könnyű, 4 tonnás követőtengellyel és 17,5 hüvelykes kerekekkel szerelték fel, így a járműkombináció össztömegét a jelenleg maximálisan megengedett 44 tonnán belül sikerült tartani. A projekthez a Goodyear speciális, alacsony profilú gumiabroncsokat fejlesztett ki a kormányzott és a hajtott tengelyek kerekeire. Ezeket az abroncsokat rendkívül alacsony profi l és nagy terhelhetőség jellemzi. A DAF Super Low-Deck vontatójának 85 cm-es nyeregszerkezet-magasságához a WECON egy speciális, mindössze 3830 kg tömegű pótkocsit fejlesztett ki. Ugyanilyen fontos a 40 és 45 lábas konténerek új generációjának kifejlesztése is, amelyek padlója jelentősen vékonyabb, mégis megőrzi a korábbi teherbírási kapacitást és torziós ellenállást. A prototípusra a WECON egy harmonikaajtót is felszerelt, hogy megfeleljen a TelliSys intermodális technológiai elképzelésének. A tehergépkocsi-koncepció fejlesztése során nemcsak a méreteket és a teherbírást vették számításba, hanem a kormányozhatóságra, a kényelemre és a működési hatékonyságra is fokozott figyelmet fordítottak. A projekt finanszírozására az Európai Unió 7. keretprogramjának (FP7) keretében került sor.

 Hibrid megoldások

A hatékonyság növelése mellett az alternatív hajtásláncok fejlesztése is környezetvédelmi célokat szolgál. A DAF az utóbbi években megalapozott szakértelemre tett szert a hibrid és elektromos hajtásláncok terén annak köszönhetően, hogy olyan jelentős európai kutatási programokban vett részt, mint a Convenient és az Ecochamps. A DAF Convenient innovációs tehergépkocsi hálózatról tölthető, párhuzamos hibrid jármű, amely egy 120 kW-os elektromos motor/generátoregységgel és a hatékony, környezetbarát PACCAR MX-11 motorral üzemeltethető. Városi területeken a DAF Convenient tehergépkocsit az elektromos motor hajtja, amely energiáját a jelenleg 9 kWh teljes kapacitású lítiumion-akkumulátorcsomagból nyeri, amely a körülményektől függően 3–6 kilométer megtételét teszi lehetővé. A napi gyakorlatban ez elegendő ahhoz, hogy behajtsanak és kihajtsanak a városközpontból áruszállításkor. Az akkumulátorkapacitás és a tartomány természetesen méretezhető.

Amint a tehergépkocsi kihajt a városi területekről, a 10,8 literes PACCAR MX-11 motor veszi át a meghajtást. Az akkumulátort újratölti a fékezésből visszanyert energia, illetve a töltési üzemmódban működő motor/generátor. A jármű egyik egyedi tulajdonsága a rendkívül fejlett rendszer, amely a jármű előtt lévő útvonal elemzésével úgy optimalizálja a hajtáslánc teljesítményét, hogy a dízelmotor károsanyag-kibocsátása minimálisra csökkenjen.

A Convenient innovációs tehergépkocsi passzív és aktív aerodinamikai jellemzői segítségével csökkenti minimálisra a légellenállást. A hűtőrács zsalui automatikusan zárnak a jármű várható terhelése és a tehergépkocsi GPS-helyzete alapján, így biztosítva a legjobb aerodinamikai tulajdonságokat. A legszembetűnőbb jellemzője a lejtős orr, amely helyet biztosít a későbbi üzemanyag-takarékosságot javító technológiák beszereléséhez. Ezeket a javított aerodinamikai jellemzőket és a bővített látóteret a függőben lévő, tömegekről és méretekről szóló új uniós jogszabály fogja lehetővé tenni. Mivel ez az új előírás nagymértékben hozzájárul a széndioxid-kibocsátás még jelentősebb csökkentéséhez, a DAF az új irányelvek lehető leggyorsabb bevezetését szorgalmazza.

Az Ecochamps pedig egy, az Európai Bizottság támogatásával elindított kezdeményezés, amelynek keretében az autógyártásban tevékenykedő 26 vezető nagyvállalat és intézmény a DAF Trucks vezetésével olyan módszereket vizsgál, amelyek segítségével a hibrid és elektromos hajtáslánc hatékony, kompakt, könnyű, strapabíró és kereskedelmi szempontból is jövedelmező megoldássá tehető.

A projekt megfizethetőségre vonatkozó célkitűzéseinek érdekében a hibrid személyautók gyártásában alkalmazott alkatrészeket használták fel a hibrid DAF XF Ecochamps innovációs tehergépkocsi létrehozásához. Ilyen például a 90 kW-os elektromos motor, amely alapvetően ugyanaz, mint amit a személyautókban használnak, az akkumulátorcellák és az egyen-egyenáramú átalakító, amely a hagyományos generátort váltja fel, és a nagyfeszültségű akkumulátor 300 volt névleges feszültségét alakítja át szabványos 24 volttá. A jármű elektromos meghajtású levegőkompresszorral és ugyanilyen kormányszervó-szivattyúval is rendelkezik, amelyek rendkívül hatékonyak és csendesek. Ezek a speciális alkatrészek teszik lehetővé azt, hogy az autópályán való haladáskor is ki lehessen kapcsolni a dízelmotort. A DAF Ecochamps a fékezésből visszanyert és a kipufogógázok hőjéből létrehozott energiát is felhasználja az akkumulátorok töltésére. A megtisztított kipufogógázok egy zárt körön keresztül egy turbinát hajtanak, amely energiát termel az akkumulátor feltöltéséhez.

KORSZERŰ TECHNOLÓGIÁK

Az első időkben pótkocsikat gyártottak, amelyek alvázát hegesztéssel állították össze. Ez kisebb önsúlyt és nagyobb terhelhetőséget eredményezett. Az első tehergépjárművet még önjáró alvázként, fülke nélkül 1949-ben gyártották. A fülkéket és a felépítményt ekkor még külső vállalkozások építették rá a 3, 5 és 6 tonnás járművekre. A DAF eleinte Herkules és Perkins benzin- és dízelmotorokat alkalmazott, ám 1957-ben az eindhoveni vállalat megkezdte az első DAF márkájú motorok tervezését és gyártását. 1959-ben gyártottak – az iparágban elsők között – turbófeltöltős motorokat. A DAF 1973-ban szintén úttörőként bemutatta a közbenső turbóhűtőt, ismert nevén az intercoolert. Az 1980-as években útjára indította az ATi-t, vagyis a speciális közbenső turbóhűtést, amellyel további teljesítményt, környezetkímélőbb üzemeltetést és hatékonyságot lehetett elérni a befecskendező technológia további finomítása és az égéstér optimalizált alakja révén. A világgyártóvá vált DAF cég ma már a PACCAR vállalat részeként működik. Az idei évre az XF és CF járművek elnyerték Az év tehergépjárműve-díjat. Az évfordulós rendezvények jó alkalmat kínáltak arra, hogy több új koncepciót mutassanak be az új járművek továbbfejlesztésével.