Átláthatóság a fuvarozásban

Ez a cikk a NavigátorVilág májusi számában jelent meg.

A telematikai piac szereplői jellemzően „dobozos” megoldásokat kínálnak, a magyar tulajdonú, saját szoftvermegoldásokkal büszkélkedő iData azonban kifejezetten az ügyfelek egyedi igényeire fókuszál fejlesztései során. Újdonságaikról Szabó András alapító-tulajdonos, ügyvezető tájékoztatta lapunkat.

– A fuvarszervezőkre, illetve menetirányítókra a fuvardokumentumokkal kapcsolatban sok kihívás hárul. Ezek leküzdésére van megoldásuk?

– Az Irányítószámos térképréteg funkció elsősorban a fuvarszervezőknek és menetirányítóknak nyújthat segítséget, akik a fuvardokumentumon lévő irányítószám alapján szeretnének gyorsan megtalálni egy adott települést. Területfelosztásoknál – például a területhatárok kialakításánál – pontosan megmutatjuk a közigazgatási határokat teljes mélységében. Ez a fejlesztés elérhető az európai országok több, mint 90 százalékában. Természetesen bármely más felhasználó is megtalálja a funkcióban rejlő értékeket.

 – A fuvarozócégek menedzsmentjének a legfontosabb, hogy pontos, átgondolt és minden aspektust figyelembe vevő legyen a döntéselőkészítés. Ez a szervezet számára nagy adminisztrációs terhet okoz. Mivel és miként tudják átláthatóbbá, idő- és költséghatékonnyá tenni a munkát?

– Az ügyfélközpontú Sablon Alapú Riport rendszerünk ötvözi az iTrack Vizsla keretrendszer és az Excel táblázatok nyújtotta rugalmasságot. Bármilyen beszerelt hardveres eszközünkből kinyert nyers információt meg tudjuk fogalmazni és le tudjuk képezni a Vizslák segítségével. Azt szeretnénk elérni, hogy az ügyfeleknek ne kelljen azzal időt tölteni, hogy a nyersen képzett adatokból rengeteg utómunka árán kelljen kialakítaniuk a végleges riportjaikat, ez az utómunka ugyanis az, ami az adminisztrátorok legtöbb idejét emészti fel. A cégek vezetése – például a pénzügy, a HR – ezeket a jelentéseket jellemzően döntéselőkészítésre használja. Ugyanazon bemenő adatokat (például megtett út, üzemanyag-mennyiség stb.) használják, mégis teljesen más formában, mert mindenhol megvannak a megszokott saját szempontok; ezt a sokszínűséget biztosítja a Sablon Alapú Riport. A piacon meglévő legtöbb megoldás csak addig megy el, hogy a felhasználó össze tudja állítani a riportja oszlopait, a megjelenítés azonban minden cég számára ugyanaz lesz. Mi tovább megyünk: a megjelenítést és az utómunkát is átvállaljuk az ügyféltől, és teljes mértékben azt nyújtjuk számára, amit a folyamat végén látni szeretne.

 – Az adatok megjelenítésében várhatók újdonságok?

– Az ún. „Bővített táblázatos nézet a nyomkövetés ablakban” szolgáltatásunk lehetővé teszi a flotta gyors áttekinthetőségét, ezzel segítve a minél körültekintőbb és jobb üzleti döntés meghozatalát. Előnye, hogy bármilyen iTrack Vizsla érték megjelenítésére alkalmas, azonnal frissül, cégenként és felhasználónként testre szabható a tartalma. Nagy előnye, hogy a felhasználó szabadon dönthet arról, hogy a térképet vagy a táblázatot szeretné nézni, és állítható az is, hogy a képernyőből mennyi helyet foglaljon el. A táblázat oszlopai egyrészt sorba rendezhetők, másrészt az egymáshoz viszonyított elhelyezkedésük változtatható. A táblázat beállításait a rendszer megjegyzi, és a felhasználó gépén tárolja.

 – A sofőrök piacát az erős munkaerőhiány jellemzi, ami sok cég esetében égető problémát jelent. Van-e esetleg valami új motivációs eszköz, amellyel erősíteni lehet a kollégák lojalitását, illetve hajtóerejét?

– A NAV-norma alapú üzemanyag-elszámolás riportunk azoknak az ügyfeleknek jelent nagy segítséget, akik jutalmazzák és motiválják azokat a sofőröket a cégükön belül, akik üzemanyag-takarékosan vezetnek. Ez a jövedelemkiegészítés adómentes a cégnek is és a sofőröknek is. Vannak társaságok, ahol ezzel egyáltalán nem vagy csak részben élnek, de akad olyan is, ahol teljes mértékben odaadják a sofőröknek a megtakarított üzemanyagmennyiség árát. Információink szerint a havonta adható jövedelemkiegészítés legfeljebb 100 ezer forint lehet személyenként. Fontos kiemelni, hogy azok a cégek, amelyek erre időt szánnak, azoknak ez jelentős adminisztrációs terhet jelent. Az iData által biztosított riportnak köszönhetően minimalizálni lehet az idő és a költségráfordítást, illetve a használata biztosítja a törvényi előírásoknak való megfelelést. Ez a megoldás egyébként az egyik ügyfelünk egyedi kérése volt. Az ügyfél és az iData kompetens kollégái együtt dolgoztak az adott fájópontok feltérképezésén, és szinte azonnal tesztelhették az új fejlesztést, amely a NAV-norma alapú üzemanyagelszámolás nevet kapta az iTrack szolgáltatáspalettáján.

 – Az elmondottakból kitűnik, hogy a legnagyobb hangsúlyt az ügyfél egyedi problémáira, illetve igényeire fektették. Alkalmaznak esetleg ügyfélkezelésben is valamilyen új megközelítést?

– Folyamatosan figyeljük és értékeljük a visszajelzéseket az ügyfelektől, amelyek különböző csatornákon (értékesítés, ügyfélszolgálat, marketing) keresztül érkeznek. A Villám-Egyedi módszerünk (ld. keretben. A szerk.) lényege, hogy a meglévő technológiáinkra és az ügyfélből, az értékesítő és az ügyfélszolgálatos kollégából felépülő kompetens csapatunkra alapozva egyedi ügyfélmegoldásokon keresztül értjük meg az egyes problémákat, így találjuk meg a jó megoldásokat. Ezeket a már megértett, kipróbált megoldásokat általánosítjuk, és termékké fejlesztjük a piac számára.

SIKERES KÖZÖS MUNKA VILLÁM-EGYEDIVEL

Ezzel a módszerrel működött együtt az iData sikeresen például a közel 40 fős Péter és Társa Kft.- vel. Földi Balázs szállítmányozási-üzletfejlesztési szakreferens lapunknak elmondta: az iData megoldásait egyfelől az interneten találták, ezzel párhuzamosan már egy meglévő ügyfelük is ajánlotta nekik az iTrack rendszert. Ezenfelül fontos szempont volt a kiválasztásnál a folyamatos kapcsolattartás és támogatói háttér biztosítása. „Legutóbb az iTrack rendszer implementálásával kapcsolatban merültek fel nehézségeink. A hozzánk érkezett kompetens csapat hatékonyan segítette a munkánkat: azonnal válaszoltak a kérdéseinkre, és gyorsan megoldódtak a problémák. A széles körű és sokoldalú tudás, ami a különböző pozíciójú embereket jellemzi, elősegítette a közös munka hatékonyságát” – tette hozzá a PT Logistic Sped Kft. képviselője. Villám-Egyedi fejlesztés keretében azonosították az üzemanyagkutakat, és a rendszer egy riasztást küld, ha az érintett autó az adott kút közelében jár. Ezzel segítik a sofőrök munkáját, hogy merre találják a legközelebbi kijelölt kutat. Felhasználók és fejlesztők együtt dolgozták ki azon riportot is, amely figyelmeztetést küld, ha az üzemanyag mennyisége egy bizonyos szint alá esik